Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00AC99-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
20.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Paula Mäkeläinen
- Helena Horn
- Sari Laanterä
- Anetta Liinaharja
Vastuuopettaja
Sari Laanterä
Ryhmät
-
SHMI18KMSairaanhoitaja, monimuoto
Tavoitteet
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• kykenet käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa
• kykenet ratkaisemaan ammatillisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia ja ristiriitoja moniammatillisissa tiimeissä
• kykenet tarkastelemaan omaa osaamistasi kriittisesti
• tiedät kehittämis-, innovaatio - ja tutkimusprosessit
• hallitset tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
• osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• hoitotiede tieteenalana
• hoitotiede hoitotyön ja koulutuksen tietoperustassa
• hoitotieteen keskeiset käsitteet
• kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmät
• keskeiset hoitotieteessä käytettävät tutkimusmenetelmät
• kehittämisprosessi
• hanketyöskentely
• tiedonhankinta: keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tiivistetyn tiedon lähteet
• tutkimustiedon hyödyntäminen
Aika ja paikka
Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankituilla korkeakouluopinnoilla, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita.
Opiskelumateriaali
Luennot
HOTUS: https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/ ja https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta : näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. (soveltuvin osin) Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tutkimuksellinen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Salanterä, S., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2009. Hoitotiede. (soveltuvin osin)
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta – Tarpeesta tuloksiin. Osio III, luku 11. Näytön hyödyntäminen päätöksenteossa, 108-114.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen, joka sisältää esimerkiksi luentoja, simulaatioharjoituksia sekä tunneilla ja itsenäisenä työskentelynä toteutettavia yksilö- ja pienryhmätehtäviä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankituilla korkeakouluopinnoilla, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita.
Tentit ja muut määräajat
Exam-tentti erikseen sovittavana ajankohtana
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 h työtä opiskelijalle. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
30h lähiopetus (sis. luennot, ohjaus, simulaatiot, tentti Examissa)
6h simulaatioihin valmistautuminen
10h kirjallisten tehtävien tekeminen
20h verkossa opiskelu
69h tenttiin valmistautuminen
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan numeraalisesti. Tehtävien arvioinneista sovitaan tunneilla yhdessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteereiden taso 3, osaamisen valmistumisvaihe:
a) Osaat käyttää asiantuntevasti terveysalan tutkimuksessa ja kehittämisessä käytettäviä käsitteitä eri tilanteissa.
b) Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
g) Osaat toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Ammattiopinnot tai aiempi terveysalan tutkinto.