Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00AC99-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

20.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Paula Mäkeläinen
  • Helena Horn
  • Sari Laanterä
  • Anetta Liinaharja

Vastuuopettaja

Sari Laanterä

Ryhmät

  • SHMI18KM
    Sairaanhoitaja, monimuoto

Tavoitteet

Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• kykenet käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa
• kykenet ratkaisemaan ammatillisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia ja ristiriitoja moniammatillisissa tiimeissä
• kykenet tarkastelemaan omaa osaamistasi kriittisesti
• tiedät kehittämis-, innovaatio - ja tutkimusprosessit
• hallitset tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
• osaat lukea ja kriittisesti arvioida tieteellisiä julkaisuja

Sisältö

Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
• hoitotiede tieteenalana
• hoitotiede hoitotyön ja koulutuksen tietoperustassa
• hoitotieteen keskeiset käsitteet
• kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmät
• keskeiset hoitotieteessä käytettävät tutkimusmenetelmät
• kehittämisprosessi
• hanketyöskentely
• tiedonhankinta: keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tiivistetyn tiedon lähteet
• tutkimustiedon hyödyntäminen

Aika ja paikka

Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankituilla korkeakouluopinnoilla, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita.

Opiskelumateriaali

Luennot
HOTUS: https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/ ja https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta : näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. (soveltuvin osin) Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tutkimuksellinen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., Paavilainen, E., Pietilä, A.-M., Salanterä, S., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. 2009. Hoitotiede. (soveltuvin osin)
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta – Tarpeesta tuloksiin. Osio III, luku 11. Näytön hyödyntäminen päätöksenteossa, 108-114.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen lähiopetukseen, joka sisältää esimerkiksi luentoja, simulaatioharjoituksia sekä tunneilla ja itsenäisenä työskentelynä toteutettavia yksilö- ja pienryhmätehtäviä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankituilla korkeakouluopinnoilla, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita.

Tentit ja muut määräajat

Exam-tentti erikseen sovittavana ajankohtana

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 h työtä opiskelijalle. Työmäärä jakautuu seuraavasti:
30h lähiopetus (sis. luennot, ohjaus, simulaatiot, tentti Examissa)
6h simulaatioihin valmistautuminen
10h kirjallisten tehtävien tekeminen
20h verkossa opiskelu
69h tenttiin valmistautuminen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan numeraalisesti. Tehtävien arvioinneista sovitaan tunneilla yhdessä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteereiden taso 3, osaamisen valmistumisvaihe:
a) Osaat käyttää asiantuntevasti terveysalan tutkimuksessa ja kehittämisessä käytettäviä käsitteitä eri tilanteissa.
b) Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti.
g) Osaat toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti

Esitietovaatimukset

Ammattiopinnot tai aiempi terveysalan tutkinto.