Markkinointiajattelu ja asiakasymmärrysLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: DA00EZ77
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Osaat kuvata monikanavaisen asiakasmarkkinoinnin osa-alueet, tavoitteet ja tehtävät.
Osaat suunnitella perustellut asiakasmarkkinoinnin kilpailukeinoratkaisut huomioiden tuotteen elinkaari, markkinoinnin tavoitteet ja vastuullisuus.
Osaat selvittää ja kuvata eri asiakasryhmien osto- ja kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja määritellä segmentointiperusteet kohderyhmien valinnassa.
Osaat hankkia ja analysoida asiakasymmärrystä lisäävää tietoa.
Sisältö
Mitkä ovat monikanavaisen asiakasmarkkinoinnin tavoitteet ja merkitys yrityksen tai organisaation toiminnassa?
Mitä ovat asiakasmarkkinoinnin kilpailukeinot ja miten niitä käytetään yrityksen tai organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi?
Miten asiakkaan ostokäyttäytymistä voi analysoida ja millaisia ostomotiiveja asiakkailla on? Miten asiakkaita segmentoidaan erilaisin kriteerein?
Miten asiakasymmärrystä kerätään ja hyödynnetään vastuullisesti? Mistä eri lähteistä asiakasymmärrystä kerryttävää dataa voidaan hankkia?
Arviointi
Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti markkinoinnin, asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen peruskäsitteitä.
b) etsiä tietoa keskeisistä tiedonlähteistä.
c) hahmottaa asiakasmarkkinoinnin kokonaisuuden: toimintaympäristön, tavoitteet ja kilpailukeinot.
e) käyttää keskeisiä markkinoinnin toimintamalleja ja menetelmiä.