Muoti ja tyyliLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 601201215
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Jomi Fagerström
Osaamistavoitteet
Tutustutaan muodin ja tyylin teorioihin. Syvennetään kohderyhmä- ja asiakaslähtöistä ajattelua. Tavoitteena on elämysten suunnittelu ja tuottaminen asiakkaalle.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija oppii:
1 op
- perehtymään syvällisesti erilaisiin trendeihin, tyyleihin, lifestyleihin ja tuotteiden sisältämiin kulttuurisiin viesteihin
- soveltamaan omaa persoonallista näkemystään asiakkaan arvomaailmaa tukevaksi ja palvelevaksi kokonaisuudeksi
- muodin ja tyylin teorioita
2 op
- oppii ymmärtämään brändin rakentamisen merkityksen ja mahdollisuudet mitä moninaisimmissa yhteyksissä: elämystuotannosta ja tapahtumista aina yksittäisiin, konkreettisiin tuotteisiin kuten esimerkiksi vaatemallistoihin tai esiintymisasuihin
- brändäämiseen liittyen opiskelija oppii mielikuvien ja visuaalisen markkinoinnin perusteita konkreettisella tasolla, visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja konkreettisen materiaalin suunnittelussa
- kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä tuotteen / palvelun markkinoinnin näkökulmasta
2 op
- elämysten suunnittelua ja tuottamista
Sisältö
Opiskelija
- tutustuu tyylin ja muodin teorioihin (Simmel, Bourdieu, Schulze) ja analysoi niiden perusteella erilaisia elämysmaailmoja
- muokkaa persoonallista näkemystään asiakkaan tyyliin ja arvomaailmaan sopivaksi
- soveltaa kansainvälistä trendi-informaatiota suunnitelmissaan, perehtyy alan messutoimintoihin ja hyödyntää materiaaleja välittävien agentuurien antamaa informaatiota.
- havainnoi ja kerää aineistoa ajankohtaisista tyyli- ja pukeutumisilmiöistä
- analysoi valitsemaansa aihetta eri teorioiden tarjoamista lähtökohdista.
Toteutetaan harjoitustyö, jossa opiskelija rajaa asiakkaansa / kohderyhmänsä ja tuottaa tälle tämän arvoja, toiveita ja tarpeita palvelevan elämyksellisen tuotteen / palvelun. Asiakas /kohderyhmän edustaja osallistuu suunnitteluprosessiin alusta alkaen.
Arviointi
Kiitettävä (5) arvosana edellyttää
- kohderyhmän tyyliin sopivan, toimivan ja jotain uutta sisältävän ehdotuksen tekemistä valitulle asiakkaalle.
- perustelevan kirjallisen tuotoksen lähteisiin viitaten.
- tulkitsevaa ja analyyttistä lähteiden käyttöä.
Hyvän (3-4) arvosana edellyttää
- ahkeraa työskentelyä tuotteen ja asiakkaan parissa.
- kirjallinen tuotos yltää kuvailun tasolle, missä lähteitä käytetään kaavamaisesti.
Tyydyttävän (2-1) arvosanan saa tehtävän suorittamisesta, missä tulee olla tuotos, kirjallinen kuvaus ja siihen liittyvä itsearviointi.