Platform Strategies for Business in the Digital AgeLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KV00DP20
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- Korkeakoulu
- Peppi
- Vastuuhenkilö
- Elisa Kaasinen
Osaamistavoitteet
Kurssilla opit suunnittelukehyksen, jolla voit suunnitella ja rakentaa ekosysteemejä mobilisoivia alustastrategioita. Se myös varustaa sinut välittömästi toimintakykyisiin työkaluihin ja tekniikoihin, jotka rakentavat, skaalautuvat ja hallitsevat omaa alustaa.
Tunnistat kaksipuolisten tai monipuolisten B2B- tai B2C-markkinapaikkojen rakentamisen lähestymistavat ja voit valita oikean sinulle
Osaat skannata ja mobilisoida ekosysteemiä ja analysoida alustojen käyttöönottoa sellaisissa yrityksissä kuin Amazon, Netflix, Airbnb, Tinder ja Wolt.
Osaat määritellä markkinalähtöisen strategian kasvattamaan sekä tarjontaa että kysyntää alustalla ja kykenet rakentamaan vahvan verkostovaikutuksen
Osaat tunnistaa ja tiedät kuinka kilpailla verkostoituneissa talouksissa ja markkinoilla.
Sisältö
1. PERUSTEET
Mikä tekee alustoista erityisiä ja tehokkaita?
Miten alustatalousyritykset eroavat pohjimmiltaan tuoteyrityksistä?
Miksi alustatalouden yritykset tuottavat usein winnertake-all -tuloksia?
2. TUOTTEEN TOIMITTAMINEN
Miten perinteisiä tuotteita tai palveluyrityksiä voidaan muuttaa alustoille?
Milloin on järkevää toteuttaa tämä muutos?
Miten käsitellä esteitä, joita yritykset alustatalouteen liittyvät yritykset kohtaavat?
3. DESIGN
Miksi alustan suunnittelu poikkeaa tuote- ja palvelusuunnittelusta?
Miten kartoittaa ekosysteemi ja motivoida käyttäjiä?
Miten alustan arkkitehtuurivalinnat ratkaisevat osanottajien ristiriitaiset kiinnostuksenkohteet?
Mitä alustojen pitäisi omistaa ja mitä ei?
4. LAUNCH
Kuinka monta puolta alustalla pitäisi olla?
Mitä puolta kannattaisi alkaa kasvattaa ensin ja miten?
Miten ratkaista kanan tai munan ongelma, saada kriittinen massa ja sytyttää verkon vaikutus?
Miten käsitellä kilpailua ja monikansallisuutta?
5. PLATFORM CANVAS DESIGN
Tässä interaktiivisessa käytännön istunnossa voit tutkia ja mobilisoida avoimia ekosysteemejä ja tuottaa liiketoimintamallialustan omalle tai seuraavalle yrityksellesi. Käytämme testattua Platform Canvas -työkalua työn helpottamiseksi. Ryhmissä työskentelevät opiskelijat tarkastelevat toistensa alustoja ja luovat prototyypin Minimal Viable Platform.
6. MONETISOINTI
Miten valita onnistunut tulomalli alustoille?
Millä edellytyksillä alustan olisi tuettava yhden tai useamman osapuolen osallistumista?
Miten hinnoittelurakenne muuttuu alustan elinkaaren aikana?
7. TYÖKALUT
Mitkä työkalut voivat helpottaa pääsyä alustallesi, helpottaa tapahtumia, vähentää kitkoja ja tarjota lisää tukea käyttäjillesi?
Mitä tekoälyä, teknologiaa ja muita kolmannen osapuolen integrointeja tulisi sisällyttää alustaan?
Miten optimoida kysynnän ja tarjonnan välillä?
Miten parantaa hintatarjouksesi viestintää käyttäjillesi?
8. HALLINNOINTI
Kuinka paljon ohjausta alustan pitäisi ottaa käyttöön sen mahdollistamien vuorovaikutusten suhteen?
Minkälaiset hallintamekanismit lisäävät vetoa ja sytyttävät verkostoitumisen vaikutuksia alustallesi?
Miten rakentaa yhteisö ja kasvattaa sekä tarjontaa että kysyntää samanaikaisesti?
Miten välttää oikeudellisia riskejä ja estää käyttäjiä ohittamasta alustaasi?
9. METRICS
Mitä tietostrategiaa ja mittareita voidaan toteuttaa onnistuneiden alustatoimintojen mittaamiseksi?
Miten nämä tiedot poikkeavat lineaaristen liiketoimintamallien toteuttamista mittareista?
Miten metriikan tulisi kehittyä alustan kasvuvaiheessa?
10. POLITIIKKA JA ASETUS
Onko alustoilla eri sääntöjä ja pitäisikö niitä olla?
Milloin ja miten järjestelmiä pitäisi säännellä?
Voiko alustoista tulla kilpailunvastaisia ??monopoleja?
Millaisia toimintatapoja alustojen tulisi varoa?
11. UUDET PLATFORMIT
Miksi blockchain ja cryptonetworks edustavat alustan liiketoimintamallien uutta rajaa?
Miten suunnitella hajautetut itsenäiset organisaatiot ja integroidaan jaetut pääkirjateknologiat alustaan?
Mitä lupaa (yksityinen) ja luvatonta (julkista) lähestymistapaa toteutetaan blockchain-käyttöisille alustoille?
1: 1 COACHING SESSION
Kukin opiskelija saa yhden räätälöidyn valmennussession ohjaajan kanssa kurssin jälkeen.