Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SJ00FG86
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Osaat arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti ja monitoimijaisesti.
Ymmärrät vaikutus- ja vaikuttavuustiedon merkityksen sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä.
Osaat hyödyntää ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa.
Osaat soveltaa laadun ja prosessien kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat uudistaa ja toteuttaa asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista.
Sisältö
Miten arvioit sosiaali- ja terveysalan palveluita ja menetelmiä asiakaslähtöisesti ja monitoimijaisesti?
Mikä on vaikutus- ja vaikuttavuustiedon merkitys sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä?
Miten sovellat arvioinnin ja kehittämisen lähestymistapoja, kuten Lean, PDCA, Bikva ja palvelumuotoilu asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa?
Miten uudistat ja toteutat asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista?
Miten hyödynnät ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa?
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista laaja-alaisesti.
b. ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
d. vastata asiakaslähtöisistä palveluista ja kehittää niitä itsenäisesti.