Siirry suoraan sisältöön

Shaderit ja erikoistehosteetLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: GA00FT22

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Korkeakoulu
Peppi

Osaamistavoitteet

Kuvailet, miten shaderit vaikuttavat visuaaliseen tyyliin ja reaaliaikaiseen suorituskykyyn.
Luot perus- ja keskitason shadereita node-pohjaisella järjestelmällä.
Suunnittelet tyyliteltyjä ja realistisia visuaalisia efektejä peleihin.
Toteutat shadereita ja efektejä pelimoottorin sisällä.
Opit materiaalien luonnin perusteet.
Hyödynnät yksinkertaista vektorimatematiikkaa.
Arvioit VFX:n esteettistä ja toiminnallista roolia pelattavuudessa.

Sisältö

Mitä shaderit ovat ja miten ne hallitsevat pintojen ulkonäköä?
Miten shaderit toimivat pelimoottorissa?
Mitkä ovat hyvät väri- ja metallisuus-arvot PBR-tekstuureille? Miksi ne ovat tärkeitä?
Millaisia eri blend modeja on ja miten niitä hyödynnetään shadereissa?
Miten node-pohjaisia editoreja käytetään, mitä node-tyyppejä on ja miten ja milloin niitä hyödynnetään?
Miten luodaan perusshaderit yleiskäyttöisille asseteille?
Miten luodaan visuaalisia efektejä, kuten tulta, savua, taikaa tai osumien palautetta?
Miten luot visuaalisia tehosteita, kuten tulta, savua, taikaa tai osumaefektejä?
Mikä on partikkelijärjestelmien rooli ja miten niitä konfiguroidaan?
Miten yhdistetään tekstuureja, ajastusta ja mesh-animaatioita VFX-suunnittelussa?
Mitkä ovat perusperiaatteet shaderien optimointiin eri alustoilla?
Millä tavoin shaderit ja efektit voivat tukea pelattavuuden selkeyttä ja visuaalista tarinankerrontaa?

Arviointi

Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Siirry alkuun