Siirry suoraan sisältöön

Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Teemu Saarelainen
Ryhmät
POKT22SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
POKT24SD
Peliohjelmointi, Double Degree
VOKTIT24S
Information technology, vaihto-opiskelijat
Opintojakso
PO00DN35

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 05.09.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 19.09.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 26.09.2024 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 03.10.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 10.10.2024 klo 12:45 - 16:15
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 17.10.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 31.10.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 07.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 14.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 21.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
Xamk Game Track @SatamaAreena
To 28.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 05.12.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
Self learning
To 12.12.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
To 19.12.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit PO00DN35-3004
A4020_uusikampus CodeHub (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tässä opintojaksossa et opi juurikaan lisää itse koodauksesta vaan enemmänkin erilaisista hyviksi koetuista tavoista toteuttaa ratkaisuja tiettyihin tavallisimpiin peliohjelmoinnin ongelmiin. Peleissä on tietyt rakenteet kuten käyttäjän suorittama pelin ohjaus, pelielementtien fysiikoiden toteutus, pelin äly, jne. Opintojaksossa opit, kuinka tämä kaikki nivotaan luontevasti yhteen soveltaen yleisiä ohjelmiston suunnittelumalleja.

Sisältö

Oletko kuullut puhuttavan ohjelmistojen suunnittelumalleista, joissa käsitellään olio-ohjelmoinnin uudelleenkäytettäviä ohjelmistoelementtejä? Entäpä erityisesti peliohjelmoinnin suunnittelumalleista? Oletko kaivannut omia pelejä tehdessäsi apua koodin organisointiin ja eri osien yhdistämiseen? Miten muut ovat sen tehneet? Mikä on yleisesti hyväksytty paras tapa tehdä se?

Opiskelumateriaali

Sähköinen materiaali sekä web-materiaali, jotka julkaistaan kurssin Learn-alustalla. Harjoitustehtävät ja niiden mallivastaukset annetaan opiskelijoille myös kurssin Learn-alustalla ja/tai Teams-kanavalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osallistuminen työjärjestyksen mukaiseen lähi- ja/tai etätyöskentelyyn. Opiskelija toteuttaa opintojaksolla vaaditut harjoitustyöt ja -tehtävät aikataulun mukaisesti sekä osallistuu mahdolliseen kokeeseen kurssin loppupuolella.

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovittava ennen opintojakson alkua opintojakson opettajan kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssilla käytetään tämän hetken suosituimpia pelimoottoreita ja ohjelmointikieliä, joilla toteutetaan pieniä tehtäviä ja yksinkertaisia komponentteja peleihin. Näitä voidaan myöhemmin hyödyntää erilaisissa peliprojekteissa ja simulaatioissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Harjoitustehtävät ja -työt palautetaan Learn-alustalle siellä ilmoitettuun määräaikaan mennessä. Mahdollisen tentin ajankohta sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan myös opintojakson Teams-kanavalla.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135h, josta noin 55h ohjattua työskentelyä ja 80h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, harjoitustehtävien teko, harjoitustyöt.

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot ja -taidot olio-ohjelmoinnista.

Siirry alkuun