Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottoriohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN63-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Jani Ahde
Vastuuopettaja
Jani Ahde
Ryhmät
POKT22SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PO00DN63

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 03.09.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 10.09.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 17.09.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 24.09.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 01.10.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 08.10.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 15.10.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 29.10.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 05.11.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 12.11.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 19.11.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 26.11.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 03.12.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Ke 10.12.2025 klo 08:15 - 12:00
(3 t 45 min)
Pelimoottoriohjelmointi PO00DN63-3004
B4013_uusikampus ITY Monitoimiopetustila (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat hyödyntää aiemmilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja taitoja oman yksinkertaisen pelimoottorin toteuttamiseen.
Osaat käyttää oliosuunnittelua hyödyksi järkevän ohjelmistokokonaisuuden rakentamiseen pelimoottoriin.

Sisältö

Mitä ohjelmallisia perusominaisuuksia pelimoottoreista löytyy ja miten ne on toteutettu?
Miten luodaan olio-ohjelmoinnin periaatteita noudattavia järkeviä rakenteita pelimoottoreihin?
Mitä asioita on otettava huomioon luotaessa omia ohjelmakomponentteja pelimoottoriin?
Kuinka toteutetaan yksinkertainen pelimoottori?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Soveltava peliohjelmointi, Pelidata, Edistynyt peliohjelmointi, Arkkitehtuuri ja suunnittelumallit, Pelimatematiikka ja -fysiikka.

Siirry alkuun