Ohjelmointi ja ongelmanratkaisu (5 op)
Toteutuksen tunnus: OT00EJ94-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
21.08.2023 - 01.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.09.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Ohjelmistotekniikan koulutus
- Opettajat
- Tuomas Reijonen
- Vastuuopettaja
- Tuomas Reijonen
- Ryhmät
-
OTMI23SPOhjelmistotekniikka, päivätoteutus
- Opintojakso
- OT00EJ94
Tavoitteet
Tunnet tietojenkäsittelytieteen perusteita.
Tunnet sekä luovan että algoritmisen ongelmanratkaisun periaatteita ja ymmärrät miten niitä sovelletaan.
Ymmärrät miten logiikka ja diskreetti matematiikka liittyvät tietokoneen toimintaan ja mitä rajoituksia koneelliseen ongelmanratkaisuun liittyy.
Ymmärrät, mitä algoritmin suorituskyky tarkoittaa.
Ymmärrät ohjelmallisen ongelmanratkaisun periaatteet sekä tyypilliset automatisoitaviksi sopivat tehtävät.
Osaat kehittää ratkaisuja klassisiin tietojenkäsittelyn ongelmiin, kuten pelien pelaamiseen, reitinhakuun tai tiedon esittämiseen.
Sisältö
Mitä ammattitermejä liittyy tietojenkäsittelyyn ja ongelmanratkaisuun?
Mitä on algoritminen ongelmanratkaisu?
Mitä tekijöitä liittyy algoritmien suunnitteluun?
Miten tietokoneen toimintaan liittyvät matematiikan ja fysiikan perusperiaatteet huomioidaan käytännössä?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Opiskelumateriaali
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Sovitaan opintojakson alussa
TKI ja työelämäyhteistyö
Sovitaan opintojakson alussa
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Sovitaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
1-5