Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00EG80-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala)
- Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
- Opettajat
- Marko Raitanen
- Marjo Suviranta
- Vastuuopettaja
- Marjo Suviranta
- Ryhmät
-
KUSKV24KYKulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala, ylempi amk
-
KUMKV24KYKulttuurihyvinvointi, muotoilija, yamk
- Opintojakso
- KU00EG80
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 05.09.2024 klo 14:45 - 16:15 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
251
Teorialuokka (40+1), päärakennus
|
Pe 08.11.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
329A
Teoria-/monitoimitila (40+), 3. kerros
|
Pe 08.11.2024 klo 14:45 - 16:15 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
329A
Teoria-/monitoimitila (40+), 3. kerros
|
To 12.12.2024 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 12.12.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 12.12.2024 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 12.12.2024 klo 14:45 - 16:15 (1 t 30 min) |
Tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden konseptointi KU00EG80-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat määritellä tulevaisuuden hyvinvointipalvelun konseptille tavoitteet ja reunaehdot tutkimusten pohjalta.
Osaat hyödyntää ideointimenetelmiä innovatiivisesti ja laaja-alaisesti konseptin kehittämisessä.
Osaat tehdä näkyväksi suunnittelua, arvioida sitä ja suunnitella vaihtoehtoisia ratkaisuja yhdessä sidosryhmien kanssa.
Sisältö
Miten suunnittelet ja toteutat kulttuurihyvinvointipalvelukonseptin valittuun tehtäväkenttään?
Kuinka analysoit ja perustelet eri vaiheiden valinnat?
Miten esittelet suunnitellun palvelukonseptin sidosryhmille?
Opiskelumateriaali
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen
tai Xamk hankkeisiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien aikataulut kirjataan Learn-alustalle
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa sitä tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa visualisoida tietoa informatiivisesti ja hyödyntää visualisointimenetelmiä monipuolisesti
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Esitietovaatimukset
Kulttuurihyvinvoinnin teoreettinen tausta
Kulttuurihyvinvoinnin merkitys ja mahdollisuudet
Hyvinvointipalveluiden asiakasymmärrys