Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SJ00FG86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Tiia Laukkanen
Johanna Hirvonen
Vastuuopettaja
Tiia Laukkanen
Ryhmät
SJSA25SY
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi amk
Opintojakso
SJ00FG86

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 16.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00FG86-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 17.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00FG86-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 18.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00FG86-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 18.11.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00FG86-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 15.12.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00FG86-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti ja monitoimijaisesti.
Ymmärrät vaikutus- ja vaikuttavuustiedon merkityksen sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä.
Osaat hyödyntää ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa.
Osaat soveltaa laadun ja prosessien kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat uudistaa ja toteuttaa asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista.

Sisältö

Miten arvioit sosiaali- ja terveysalan palveluita ja menetelmiä asiakaslähtöisesti ja monitoimijaisesti?
Mikä on vaikutus- ja vaikuttavuustiedon merkitys sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä?
Miten sovellat arvioinnin ja kehittämisen lähestymistapoja, kuten Lean, PDCA, Bikva ja palvelumuotoilu asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa?
Miten uudistat ja toteutat asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista?
Miten hyödynnät ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä ja tiedolla johtamisessa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on kuvattu Learn-ympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Toteutus sisältää 5 x 4 t verkko-opetuskertaa SJSA25SY-ryhmän kanavalla ja lisäksi itsenäistä työskentelyä 105 tuntia verkkoympäristössä. Läsnäolo verkko-opetuspäivissä on suositeltavaa ja mahdolliset poissaolot tulee korvata kustakin verkko-opetuksesta erillisellä tehtävällä. Opintojakso etenee ryhmän yhteisen aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää yksilötehtäviä ja ryhmätehtävän. Verkko-opetuksissa on aktivoivia oppimistehtäviä pienryhmissä. Tarkempi kuvaus sisällöstä kohdassa toteutuksen osat.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson pienryhmätehtävä integroituu työelämään. Opintojaksolla on mahdollista työelämän edustajien vierailut.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on aikataulutettuja oppimistehtäviä. Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat oppimistehtävät ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 20 t on työjärjestyksen mukaisesti verkko-opetusta sekä 105 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

Vaikutus ja vaikuttavuustieto sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä / verkko-opetus ja tehtävä 1 op
Arvioinnin ja kehittämisen lähestymistavat / verkko-opetus ja tehtävä 1,5 op
Kokoava pienryhmätehtävä 2 op
Strateginen johtaminen, ennakointi ja tiedolla johtaminen palveluiden uudistamisessa / verkko-opetus ja itsenäinen perehtyminen aiheeseen 0,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat Tiia Laukkanen ja Johanna Hirvonen. Mahdolliset kysymykset opintojaksoon liittyen osoitetaan Tiialle. Sähköpostit on muotoa etunimi.sukunimi@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa

a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali- ja terveyspalveluista laaja-alaisesti.
b. ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
d. vastata asiakaslähtöisistä palveluista ja kehittää niitä itsenäisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään YAMK-kriteerien mukaan. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5.

Siirry alkuun