Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Tommi Pantzar
- Vastuuopettaja
- Tommi Pantzar
- Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- Opintojakso
- YP00DU19
Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 70 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Opintojakson aloitus ja suoritusohjeet: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
To 11.09.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
TiimiX-koulutus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
TiimiX
Elämyspuisto
X220 Teorialuokka |
Ti 16.09.2025 klo 08:30 - 10:30 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
To 18.09.2025 klo 11:45 - 13:45 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
To 25.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Yöretki kansallispuistoon: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
Repovesi
|
Pe 26.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Yöretki kansallispuistoon: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
Repovesi
|
Ma 29.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
Ke 01.10.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
E203
Teorialuokka
|
Ke 01.10.2025 klo 18:00 - 20:00 (2 t 0 min) |
Geokätköily: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
Tapaaminen Stellan aulassa
|
To 09.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
Saimaa Stadiumin kiipeilyseinä
|
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
Saimaa Stadiumin kiipeilyseinä
|
Ma 13.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
Pe 17.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
To 30.10.2025 klo 18:00 - 20:00 (2 t 0 min) |
Pimeäkävely: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
Tapaaminen Saimaa Stadiumin edessä ulkona
|
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X220
Teorialuokka
|
To 06.11.2025 klo 11:45 - 13:45 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 13.11.2025 klo 08:30 - 10:30 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
E203
Teorialuokka
|
Ti 18.11.2025 klo 09:30 - 11:30 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
E203
Teorialuokka
|
To 27.11.2025 klo 11:45 - 13:45 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X221
Teorialuokka
|
To 04.12.2025 klo 11:45 - 13:45 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Ma 08.12.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3014 |
X221
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.
Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö
Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?
Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?
Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?
Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla on hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu kampuksen ulkopuolella. Läsnäolo valituissa harjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähitunneilla kokeillaan erilaisia seikkailullisia ja kokemuksellisia menetelmiä, joiden avulla seikkailukasvatuksen käytäntö ja välineet tulevat tutuiksi nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön näkökulmasta. Näitä ovat esim. lumikenkäily, kokemukselliset harjoitteet, geokätköily ja alaköysiradat. Vaihtoehtoisiin toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen on opintojakson alussa Learn alustalla. Näitä ovat 2 vrk:n retki lähiluontoon tai köysitoiminta, jossa on mahdollista suorittaa yläköysivarmistuskortti. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Teoriaopetus toteutetaan osin tallennettuina verkkoluentoina ja etätehtävinä alan artikkeleita ja julkaisuija opiskellen. Verkkoluennot pitävät sisällään oppimistehtäviä ja niissä edetään kurssin muun ohjelman mukaisesti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja käytännön harjoituksissa.
• Arvioitavista tehtävistä osa tehdään itsenäisesti ja osa oman seikkailuryhmän kanssa.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Saat kirjallista palautetta kirjallisesta tehtävistä opettajalta ja käytönnön harjoitukset arvioidaan suullisesti osin vertaisarviointia hyödyntäen.
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: teoriaosuus 3op ja käytännön sovellus 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on suorittanut opintojakson etätehtävät, palauttanut suoritukseen vaadittavan esseetehtävän sekä ryhmäraportin seikkailukokemuksestaan.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään vierailevana luennoitsijana mahdollisia kansaninvälisiä vieraita syksyn aikana.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 70 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 65 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Osa 1: teorian haltuunotto ja käytännön sovellukset lähitunneilla 3op
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus pienryhmässä valintasi mukaan, valitse toinen. 2op
- yöretki kansallispuistoon 25.-26.9. tai
- kiipeily ja köysitoiminta Saimaa Stadiumi 10.-11.10.
- kokemuksen raportointi ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle -tehtävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson arviointi jakautuu:
Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti verkkoluennoista artikkelitehtävät, tunti- ja learnaktiivisuus = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5