Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Mirka Lähdeniemi
- Vastuuopettaja
- Mirka Lähdeniemi
- Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- Opintojakso
- YP00DU20
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 20.01.2025 klo 08:00 - 11:30 (3 t 30 min) |
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3011 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ma 17.02.2025 klo 08:00 - 11:30 (3 t 30 min) |
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3011 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali learnissa. Kirjallisuus:
Medianuoruus – opas aikuisille. 2019. Takala & Takala. Mediakasvatusseura.
Monimuotoinen mediakasvatus. 2016. Toim. Pekkala, Salomaa, Spišák, Ruokamo. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti.
Elokuvakasvatuksen tehtävässä hyödynnetään seuraavia teoksia: Elokuvakasvatuksen opas. Toim. Marjo Kovanen & työryhmä. Koulukino 2013. Sekä Bergala, Alain 2013. Kokemuksia elokuvakasvatuksesta. Nuorisotutkimusverkosto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Vaihtoehto 1. KONTAKTIOPETUS VERKOSSA
Kontaktiopetuspäivät koostuvat luennoista ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Itsenäinen osuus oppimistehtävinä.
20.1. 4h, Teams-kontaktiopetus verkossa
17.2. 4h, Teams-kontaktiopetus verkossa
Läsnäolo molemmilla kerroilla välttämätön tässä vaihtoehdossa. Kontaktiopetusten välissä suoritetaan mediakasvatukseen liittyvä harjoitus, jota reflektoidaan toisella tapaamiskerralla. Oppimistehtävät tulee olla palautettu 14.3. mennessä
Vaihtoehto 2. ITSENÄINEN VERKKOTOTEUTUS
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia. Tehtävät voi tehdä omaan tahtiin aikavälillä 13.1.-14.3.
TKI ja työelämäyhteistyö
Mediakasvatustuksen ohjausharjoitus on suositeltavaa tehdä työelämässä.
Opiskelijan työmäärä
.
Opiskelijan työmäärä on 5 op eli 135h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso koostuu teoriatehtävistä, menetelmäharjoituksista sekä mediakasvatuksen ohjausprojektista. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.