Siirry suoraan sisältöön

Yksilöohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU18-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja
Mirka Lähdeniemi
Ryhmät
YPKV24KM
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU18

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3014
149 Byod-/teorialuokka (32+1), päärakennus
Ma 01.12.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3014
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
Yksilöohjaus YP00DU18-3014
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi


Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Monimuotototeutus sisältää yhden lähiopetuskerran Kouvolan kampuksella (8h) ja kaksi etäopetuskertaa teamsissa (2x4) lisäksi aikaan sitomatonta työskentelyä verkkoympäristössä (tehtäviä ja harjoitteita). Lähitapaamisten välillä tehdään välitehtävä. Opettajan ohjausta saatavilla lähiopetuksen yhteydessä ja opintojakson aikana s-postilla/ puhelimella/ teamsilla.

Opintojaksolla osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintojaksolla hyödynnetään vertaispalautetta sekä itsearviointia ja opettajan antamaa palautetta.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta osallistua kontaktikerroille, voit suorittaa opintojakson tekemällä itsenäiset tehtävät (sis. tentin). Tästä on sovittaa erikseen opettaja kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävässä voit hyödyntää työpaikkaasi/ yhteistyöverkostojasi. Opintojaksolla mahdollisia työelämävierailijoita.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Toteutuksen osien kuvaus

Ohjausteoriat 2 op
Teorioiden soveltaminen käytäntöön 3 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien suorittamista hyväksytysti.

Opintojaksolla tehdään itse- ja vertaisarviointia sekä opettaja-arviointia.

Siirry alkuun