Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: NK00DV09-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
NKMI24SY
Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk
Opintojakso
NK00DV09

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 15.09.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00DV09-3005
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 01.10.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00DV09-3005
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 03.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Pedagoginen johtaminen työyhteisön kehittämisessä NK00DV09-3005
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat käyttää ja jäsentää asiantuntevasti pedagogista esimiestyötä kuvaavia käsitteitä.
Osaat tunnistaa pedagogisesti orientoituneiden työyhteisöjen johtamisen erityispiirteitä.
Osaat tarkastella kriittisesti työyhteisöjen johtamiskäytäntöjä pedagogiselta näkökannalta.
Osaat soveltaa pedagogisen johtamisen käsitteitä työyhteisöjen johtamiseen ja kehittämiseen.

Sisältö

Mitä pedagogisella johtamisella työyhteisöissä tarkoitetaan?
Miten työyhteisöjen käytäntöjä voidaan pedagogisoida?
Miten työyhteisön toiminta voidaan nähdä oppimisympäristössä toimimisena?
Miten pedagogista johtamista voidaan soveltaa työelämämuutoksessa?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaali löytyy osin Learn-oppimisympäristössä ja se ilmoitetaan opintojakson alussa. Oppimistehtävissä käytettävä opiskelumateriaali haetaan itsenäisesti.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opintojakso toteutetaan kontaktiopetuksena verkossa, joka sisältää verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä. Opintojakson aikana perehdytään ryhmäkeskusteluin pedagogisen johtamisen kysymyksiin analysoimalla lähestymistavan soveltamismahdollisuuksia työyhteisöissä.
• Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa syyskuun alussa. Osallistuminen opintojaksolle edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
• Arvioitava tehtävä tehdään itsenäisesti tai parityönä. Tehtävä on palautettava annetussa aikataulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kontaktiopetuksen tehtävät perustuvat työelämäkäytäntöjen arviointiin. Opintojakson suoritus tähtää työelämän kehittämiseen pedagogista johtamista soveltaen. Opintojakso on mahdollista suorittaa soveltuvin osin TKI-yhteistyönä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan esseemuotoisella oppimistehtävällä opintojakson loputtua 30.11. mennessä.

Opiskelijan työmäärä

• Opintojakson työmäärä 135 tuntia, josta lähiopetusta 24 tuntia ja itsenäistä työskentelyä111 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opetuksen ajankohdat:

* ma 15.9. klo 9 - 17
* ke 1.10. klo 9 - 17
* ma 3.11. klo 9 - 17

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisen oppimistehtävän avulla. Tehtävän ja opintojakson Learn-avaimen saa opintojakson opettajalta opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kontaktiopetukseen osallistumista sekä opintojakson tehtävien suorittamista. Opintojakson arviointi tapahtuu yksin, parityönä tai pienryhmässä tehdyn oppimistehtävän perusteella, joka voi olla esimerkiksi työyhteisöanalyysi tai kehittämissuunnitelma.

Siirry alkuun