Seniori- ja vanhustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT49-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Marianne Huoponen
- Vastuuopettaja
- Leila Pekonen
- Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00DT49
Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 12:30 - 13:30 (1 t 0 min) |
Opintojakson info: Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ma 13.01.2025 klo 13:45 - 16:00 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
To 16.01.2025 klo 09:45 - 12:00 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ma 20.01.2025 klo 12:15 - 14:30 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
E207 Teorialuokka |
Ke 22.01.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 Vierailukäynti Kiiskinmäen päiväkeskuksessa |
D131
Teorialuokka
|
To 23.01.2025 klo 11:45 - 14:00 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ti 28.01.2025 klo 09:45 - 12:00 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
To 30.01.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ma 03.02.2025 klo 12:15 - 14:30 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ti 04.02.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
D131
Teorialuokka
|
Ke 05.02.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ti 11.02.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ke 12.02.2025 klo 09:45 - 12:00 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ma 17.02.2025 klo 12:15 - 14:30 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ke 19.02.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
D131
Teorialuokka
|
Ti 04.03.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 Itsenäistä opiskelua, pienryhmätehtävä! |
E203
Teorialuokka
|
To 06.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
D335
Kirurgian luokka / teorialuokka
D315 Teorialuokka |
Ma 10.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Ti 11.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Pe 21.03.2025 klo 11:30 - 15:00 (3 t 30 min) |
Tentti: Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3015 |
E203
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali.
Keskeiset lait ja laatusuositus.
RAI-arviointiin liittyvät THL:n materiaalit.
Tarkemmat tiedot opintojakson alkaessa opintojakson infossa ja Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Päiväryhmän toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä ja tenttejä. Työelämävierailuja, työelämävierailijoita sekä seniori-/vanhusasiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyvän harjoitteen.
Opintoja nopeuttava väylä:
Jos opintojakson ryhmässä on tilaa, on toteutukselle mahdollista osallistua muistakin ryhmistä. Huomioi, että päiväryhmän toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet opintojakson aikana sosionomin työtä vastaavassa / työhön soveltuvassa työtehtävässä ikääntyneiden kanssa, voit sopia opettajan kanssa työhön integroidusta vaihtoehdosta ennen opintojakson alkua.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tyelämävierailuja ja työelämävierailijoita.
Työelämässä pienryhmissä toteutettava ohjaustehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tehdään RAI verkkokoulu ja sen sisältämät tentit (THL).
Oppimistehtäviä, joiden määräajat informoidaan heti opintojakson alkaessa infossa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h.
Tuntimäärän jakautuminen kerrotaan opintojakson Learn-alustalla.
Toteutuksen osien kuvaus
Informoidaan opintojakson Learn- alustalla.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän opintojakson toteutus.
Opintojakso sisältää kontaktitunteja kampuksella.
Itsenäistä suoritusvaihtoehtoa tällä toteutuksella ei ole.
Hankitun osaamisen tunnistamiseen (HOT/näyttötehtävä, aiemmat korkeakouluopinnot tai tuore työkokemus ikäihmisten kanssa työskentelystä) liittyvissä kysymyksissä ole opettajaan yhteydessä jo viikon 2 / 2025 aikana sähköpostitse.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5
Tarkemmat arviointikohteet ja -perusteet informoidaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö