Varhaiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1.5 op
- Virtuaaliosuus
- 3.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Virve Jussila
- Vastuuopettaja
- Virve Jussila
- Ryhmät
-
SOMI24SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00DT47
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
A247
Teorialuokka
|
To 11.09.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
D128
Teorialuokka
|
To 18.09.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
E203
Teorialuokka
|
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
Työelämässä toteutettavat tehtävät (opiskelija sopii paikan itsenäisesti)
|
Ke 01.10.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
A245
Teorialuokka
|
Ti 14.10.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
E203
Teorialuokka
|
Ke 29.10.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
E203
Teorialuokka
|
Ma 03.11.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
Pienryhmätehtävät, opettaja käytettävissä Teamsin välityksellä
|
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
Työelämässä toteutettavat tehtävät (opiskelija sopii paikan itsenäisesti)
|
Ti 18.11.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
D128
Teorialuokka
|
Ti 25.11.2025 klo 13:30 - 16:15 (2 t 45 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Ma 01.12.2025 klo 14:30 - 16:00 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3017 |
Pienryhmätehtävät, opettaja käytettävissä Teamsin välityksellä
|
Tavoitteet
Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla työskennellään sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaiseen aikaan ja paikkaan sidottuun työskentelyyn sekä itsenäisesti ja pienryhmissä toteutuvaan ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun.
Opintojaksolla osallistutaan työjärjestyksen mukaisesti opetukseen kampuksella. Lisäksi osa opetuksesta toteutuu opiskelijan perehtyessä videoluentotallenteisiin. Kontaktiopetuksen lisäksi työjärjestykseen on varattu työelämävierailupäiviä sekä aikaa pienryhmätyöskentelyyn sisältäen mahdollisuuden hyödyntää opettajan ohjausta verkon välityksellä; ajankohdat löytyvät Pepin kalenterista opintojaksototeutuksen tuntivarauksina.
Huom! Koska Varhaiskasvatus 5 op -opintojakso toteutetaan viimeisen kerran syyslukukaudella 2025, on kurssi mahdollista suorittaa myös kontaktiopetukseen osallistumatta perustellusta syystä: jos terveydentilasi tai työsi estää kampuksella järjestettävään kontaktiopetukseen osallistumisen, perehdyt itsenäisesti tunneilla käsiteltyihin asioihin jälkikäteen sekä osallistut kontaktituntien ulkopuolella toteutuvaan pienryhmätyöskentelyyn (pienryhmätehtävien tekeminen).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana annettujen tehtäväkohtaisten määräaikojen puitteissa.
Itsenäisesti suoritettavan tentin voit suorittaa Learnissä ajasta ja paikasta riippumattomasti opintojakson toteutuksen aikana. Tentin suorituskertojen määrää ei ole rajattu.
Yksilö- ja pienryhmätehtävien varsinaiset ja uusintapalautuskerrat järjestetään opintojakson toteutuksen aikana. Jokainen opintojakson tehtävä on mahdollista palauttaa kahdesti: tehtävän palauttamatta jättäminen tarkoittaa hylättyä suoritusta kyseisellä palautuskerralla, jonka jälkeen toinen palautusajankohta on automaattisesti käytettävissä. Mikäli opintojakso jää näiden palautusmahdollisuuksien jälkeen kesken, opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle toteutukselle, kun opintojakso seuraavan kerran toteutetaan. Hylätyn kokonaisarvosanan jälkeen aiempia osasuorituksia ei huomioida uudella opintojaksototeutuksella.
Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op = n. 135 tuntia) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään perehdytään itsenäisesti ja osaaminen osoitetaan Learn-tentissä (1 op).
Varhaiskasvatusikäisten lasten aitoja leikkitilanteita havainnoidaan ja niitä tarkastellaan kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Opiskelija perehtyy opiskelumateriaaliin, osallistuu kontaktiopetukseen ja osoittaa osaamisensa esseen avulla (1,5 op).
Lapsilähtöisyyteen kasvatuksellisena lähtökohtana sekä oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa perehdytään kurssialustalla ilmoitetun opiskelumateriaalin ja kontaktiopetuksen avulla sekä haastattelemalla ja havainnoimalla em. teemoja työelämässä. Lapsilähtöisyyteen ja oppimisympäristöön liittyvän osaamisensa opiskelija osoittaa verkkokeskustelutehtävässä, jossa tarkastellaan työelämän hyviä käytäntöjä (kurssiosion laajuus 1 op). Opiskelija perehtyy opiskelumateriaalin ja kontaktiopetuksen avulla varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan sekä suunnittelee ja arvioi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa osana pienryhmää ja osoittaa osaamisensa pienryhmässä laaditun videoesityksen sekä vertaispalautekeskustelun avulla (kurssiosion laajuus 1,5 op).
Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana varhaiskasvatuksessa, hän voi suorittaa osan opintojakson tehtävistä työssäsään (edellyttää sopimista työnantajan ja lasten vanhempien kanssa).
Lisätietoja opiskelijoille
Jos opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle hyväksytään, pääsee hän opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa. Learn-alusta avautuu opintojaksototeutuksen alkamispäivänä. HUOM! Jos et ole voinut ilmoittautua opintojaksototeutukselle ilmoittautumisajankohtina ja sinulla on tarvetta ottaa yhteyttä opintojakson opettajaan, käytä sähköpostissa vastaanottajaosoitetta [etunimi.sukunimi@xamk.fi]
Opetussuunnitelmassa asetetuista edeltävyysehdoista poiketen voit ilmoittautua opintojaksolle, vaikka et olisikaan vielä suorittanut Ihmisen kehitys ja oppiminen -opintojaksoa, jos olet suorittanut toisen asteen opinnoissasi psykologiaan liittyviä opintoja (vältä tältä osin sähköpostikyselyitä opintojaksosta vastaavalle opettajalle). Poikkeusjärjestelyllä pyritään turvaamaan osallistuminen Varhaiskasvatus-opintojakson viimeiselle toteutuskerralle.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista kurssitoteutuksen päättymiseen mennessä. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.
Jos opiskelijalla on erityisen tuen päätös / suositus yksilöllisistä opetusjärjestelyistä, tulee päätös välittää opettajalle Pepin kautta ennen opintojakson alkua tai välittömästi opintojakson alkaessa.
NÄYTTÖMAHDOLLISUUS: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus ja vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana), hän voi hakea näyttömahdollisuutta (max. 4 op) opintojakson opettajalta. HUOM! Osaaminen näytetään opintojaksototeutuksen aikana, joten tarvittavat päätökset ja sopimukset tulee olla tehtynä opintojakson alkaessa.
OSAHYVÄKSILUKUMAHDOLLISUUS: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus, vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana) ja hän on työsuhteen aikana suorittanut työnantajan tarjoaman koulutuksen, joka tuottaa opintojakson osaamistavoitteen suuntaista osaamista riittävän laajasti (väh. 27 t), hän voi hakea osahyväksilukua opintojaksosta. HUOM! Tarvittavat päätökset ja sopimukset tulee olla tehtynä opintojakson alkaessa.
Näyttö- / osahyväksilukuoikeuden saaminen edellyttää asian käsittelyä Luxin ohjeistuksen mukaisesti sekä ilmoittautumista opintojaksototeutukseen, jonka yhteydessä näytön/osasuorituksen suorittaa. Osaaminen osoitetaan kurssialustalla olevien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osa osasuorituksista arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty ja osa arvioidaan numeerisesti. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioitavien tehtävien opintopistemäärään suhteutetun keskiarvon perusteella.
Osasuoritukset tulee palauttaa Learn-alustalla ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä. Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen