Erityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT48-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 01.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 0.5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Leila Pekonen
- Vastuuopettaja
- Leila Pekonen
- Ryhmät
-
SOMI24SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00DT48
Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
To 04.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Ke 10.09.2025 klo 11:45 - 14:45 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
E208
Teorialuokka
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
Pe 12.09.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
Pe 19.09.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Pe 19.09.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Ke 24.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
E208
Teorialuokka
|
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Pe 26.09.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Ti 07.10.2025 klo 13:45 - 15:45 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
E208
Teorialuokka
|
Ke 08.10.2025 klo 11:45 - 14:45 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
To 09.10.2025 klo 11:45 - 13:45 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
E203
Teorialuokka
|
Ke 15.10.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
Ti 28.10.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
To 30.10.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D127
Teorialuokka
|
Ke 05.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
To 06.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
Ke 19.11.2025 klo 08:30 - 12:30 (4 t 0 min) |
Tentti: Erityiskasvatus SO00DT48-3017 |
D128
Teorialuokka
|
Tavoitteet
Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Kirjallisuutta:
Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Jahnukainen, M., Harrikari, T., Aaltio, E., Vastapaino & Lastensuojelun keskusliitto. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. 14. painos. Tampere: Vastapaino.
Muu materiaali opintojakson Learn alustalla opintojakson alkaessa (sähköiset materiaalit) ja opintojakson edetessä (luentodiat).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistut kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille työelämävierailukäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella ja kontaktitunneilla edellytetään läsnäoloa.
Toteutus on suunnattu ensisijaisesti ryhmälle SOMI24SP. Mikäli ryhmässä on tilaa, voivat myös muiden ryhmien opiskelijat osallistua opintojaksolle.
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla sosiaalialan tai kasvatusalan korkeakoulutasoisissa tehtävissä, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi heti opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.
Osaamisen tunnistamiseen liittyvissä asioissa toimi Luxissa olevien ohjeiden mukaan ja hae osaamisen tunnustamista Pepissä. Mikäli sinulle on jo tehty sopimus osaamisen tunnustamisesta (näyttö / osittainen hyvksiluku), ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa sopiaksesi suorituksista tällä toteutuksella. Muista myös tällöin ilmoittautua opintojaksolle normaalisti ennakkoon.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tarkentuu opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien muodossa sekä työelämävierailijoita/kokemuasiantuntijan vierailun.
Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tarkat määräajat informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Opintojakso tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu opintojakson toteutuksen aikana.
Huomioi, että opetussuunnitelman 2020 mukaista toteutusta Mikkelin kampuksella tämän opintojakson osalta ei ole syksyn 2025 jälkeen tarjolla.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä riippuu opiskelijan opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Työmäärän jtarkempi jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.
- lähiopetus kampuksella 2op: luento-osuus ja pari- ja pienryhmätyöskentely luennoilla
(ennakko- ja välitehtävät)
- itsenäinen työskently 3op: tenttiin valmistautuminen, tentti, oppimistehtävät
Toteutuksen osien kuvaus
- lähiopetus kampuksella 2op: luento-osuus ja pari- ja pienryhmätyöskentely luennoilla (ennakko- ja välitehtävät)
- itsenäinen työskentely 3op: tenttiin valmistautuminen, tentti, oppimistehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus ja toteutus sisältää siten lähtökohtaisesti lähiopetusta Mikkelin kampuksella.
Opintojen nopeuttaminen: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.
Opetussuunnitelman vaihtuminen: Huomioi, että tämä erityiskasvatuksen opintojakson toteutus on viimeinen ops2020 mukainen toteutus Mikkelissä. Jos sinulta siis puuttuu tämä pakollinen kurssi, tule mukaan, jotta saat opintojakson tehdyksi. Opintojakso on opetussuunnitelman vaihtuessa mahdollista suorittaa itsenäisesti/ työhön integroituna. Tämä vaihtoehto on ensisijaisesti tarjolla niille aikaisempien ryhmien opiskelijoille, joilta vielä puuttuu erityiskasvatuksen opintojakso ja puuttuminen voi olla hidaste/este valmistumiselle. SOMI24SP -ryhmälle suositellaan vahvasti työviikkopohjaiseen toteutukseen osallistumista.
Jos tarvitset opintojaksolla yksilöllisisiä opetusjärjestelyitä, olethan opintojakson alkaessa yhteydessä opettajaan (joko lähituntien yhteydessä tai sopimalla Teams-ajan). Jaa päätös tuen järjestämisestä Pepissä opintojakson opettajalle opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
AMK-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa mukaellen arviointikriteerit: (H3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.
e. Osaat käyttää keskeisiä menetelmiä erityiskasvatuksessa
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tarkemmat arviointiperusteet tehtäväkohtaisesti Learn-alustalla,
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen