Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisen menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YT00EX53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Ympäristöteknologian koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Liisa Routaharju
Arto Sormunen
Vastuuopettaja
Arto Sormunen
Ryhmät
YTMI25SY
Ympäristöteknologia, ylempi amk
Opintojakso
YT00EX53

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kehittämisen menetelmät YT00EX53-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 17.09.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kehittämisen menetelmät YT00EX53-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 15.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Kehittämisen menetelmät YT00EX53-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 12.11.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Kehittämisen menetelmät YT00EX53-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 10.12.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Kehittämisen menetelmät YT00EX53-3001
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat havainnoida muutoksia ja kehittämistarpeita ympäristössä.

Osaat ideoida ja rajata tutkimuskysymyksiä.

Osaat hyödyntää luotettavaa kirjallisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeesi suunnittelussa. Osaat arvioida kriittisesti hankkimasi lähdeaineiston luotettavuutta.

Tunnet erilaisia tutkimusmenetelmiä ja osaat laatia oman hankkeesi tutkimussuunnitelman.

Osaat toteuttaa suunnittelemasi tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, ettei tulostesi luotettavuus ja hyödynnettävyys vaarannu.

Osaat raportoida tutkimus- ja kehittämishankkeen siten, että osoitat toisaalta hallitsevasi substanssin sekä toisaalta tutkimus- ja kehittämishankkeiden raportointikäytännön.

Sisältö

Millaisia ovat kestävän kehityksen tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet

Millainen on hyvä projektisuunnitelma ja opinnäytetyö?

Minkälaisia tiedonhankintamenetelmiä on käytössä?

Millaisia tutkimusmenetelmiä on käytössä ja mitkä ovat niiden yleiset periaatteet?

Miten toteutan soveltavan tutkimuksen?

Miten arvioin tutkimustulosteni luotettavuutta?

Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?

Opiskelumateriaali

Opintojakson tukena käytetään mm. seuraavaa kirjallisuutta
• Vilkka, H., 2015 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
• Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 tai muu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYPro.
• Kananen, J.: lukuisia tutkimustyön ja kehittämistyön kirjoja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekemiseen

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Muutakin materiaalia aiheeseen on saatavilla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 5 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä ja edellytetään aktiivista osallistumista. Osallistuminen etäopetuskerroille on hyvin suotavaa, nauhoitteita ei tehdä kaikista osuuksista.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti TEAMSissä ja osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Opiskelu rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai opinnäytteen suunnittelussa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 20 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 115 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Toteutuksen osien kuvaus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien suorittamisen hyväksytysti.

Siirry alkuun