Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MIE0EI23-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 0.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)
- Opettajat
- Katri Rissanen
- Vastuuopettaja
- Katri Rissanen
- Ryhmät
-
MIEKT25SYMielenterveyshoitotyö, ylempi AMK
- Opintojakso
- MIE0EI23
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 28.08.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Mitä on NPH ja PICO?/Pakollinen Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Tieteellisen tiedonhaku/Pakollinen Kotkan kampus/ Oma tietokone mukaan! |
B1003_uusikampus
Debriefing-pienryhmätila (35)
|
Ma 22.09.2025 klo 09:30 - 15:30 (6 t 0 min) |
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedolla johtaminen: NPT arviointi/ Pakollinen Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 08.10.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Apua tehtävän tekoon/ Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 16.10.2025 klo 08:30 - 10:00 (1 t 30 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Apua tehtävän tekoon/ Teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 04.11.2025 klo 08:30 - 12:30 (4 t 0 min) |
Näyttöön perustuva mielenterveyshoitotyö ja tiedolla johtaminen: Seminaarityöskentely ja opintojakson päätös/ Pakollinen teams |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
- Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
- Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
- Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
- Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
- Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia
Sisältö
- Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
- Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
- Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
- Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
- Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
- Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.
Lähteitä, joita voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.
Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
EOhjeistus tehtävien palautuksista löytyy Learnista.
rittely learnissa
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Oppitunnit lukujärjestyksessä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva hoitotyö -videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.
Arviointikriteerit learnissa.