Siirry suoraan sisältöön

Seniori- ja vanhustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT49-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
SOMI24KM
Sosionomi, monimuoto
Opintojakso
SO00DT49

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 08.09.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3016
D127 Teorialuokka
Ti 09.09.2025 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3016
D127 Teorialuokka
Ma 29.09.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3016
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 01.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3016
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 13.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3016
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ti 14.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Seniori- ja vanhustyö SO00DT49-3016
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

* Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980
* Laatusuositusaktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaalmiseksi 2024-2027, saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165460/STM_2024_4_J.pdf?sequence=1
* Opintojaksolla suoritetaan THL:n verkkokurssit liittyen RAI-välineistö ja RAI-arviointi, ks lisää https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-osaamisen-tuki/thl-n-rai-verkkokoulu
* Soveltuvin osin teos (myös e-kirjana) Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S., Viljanen, A., Aromaa, A., Seppänen, L. & Seppänen, L. 2022. Gerontologia. 5., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
* Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla (Moodle-oppimisympäristö)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

* Osallistut kontaktiopetukseen, joka toteutuu sekä verkkotunteina Teamsissa että Mikkelin kampuksella yhdessä opiskellen viikoilla 37, 40 ja 42. (ks. tarkemmin lukujärjestystiedot). Lisäksi oppimistehtävät, verkkotentit sekä ikääntyvien kohtaamiseen/ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia verkkokeskusteluosuuksia.

* Mikäli et voi osallistua opetukseen, on opintojakso vaihtoehtoisesti mahdollista suorittaa kokonaan myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen (oppimistehtävät, verkkotentit, verkkokeskustelu). Myös itsenäiseen opiskeluun kuuluu ikääntyneiden kohtaamiseen / ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus.

* Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja sisällöt työhön integroituna.

* Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisesti, toimi Xamkin osaamisen tunnustamisen ohjeiden mukaisesti (löydät ohjeet Luxista).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää toiminnallisen osuuden, joka toteutetaan työelämässä senioreita / ikääntyviä ohjaten. Ohjaustehtävä toteutetaan sosiokulttuurisesta näkökulmasta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tenttien ja tehtävien määräajat informoidaan Learn-alustalla. Koko opintojakso on suoritettava 30.11.2025 mennessä.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkkotentit.
Oppimistehtävät.
Työelämässä tehtävä oppimistehtävä.
Verkkokeskustelu.
(Opetus kampuksella ja verkossa Teamsin välityksellä).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti verkossa ilman osallistumista yhteisille tunneille verkossa/kampuksella.
Valinta tehdään opintojakson alkaessa, ohjeet infokirjeessä, jonka saat noin viikkoa ennen kuin opintojakson toteutus alkaa.

Myös itsenäisesti opiskeltaessa tehdään työelämässä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvä tehtävä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.

Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä informoidaan opintojakson alkaessa.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Siirry alkuun