Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD47-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Karoliina Rötkö
- Tia-Marika Sohlman
- Vastuuopettaja
- Tia-Marika Sohlman
- Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00AD47
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 16.09.2025 klo 08:15 - 11:15 (3 t 0 min) |
Kontaktiopetus verkossa (läsnäolovelvote): Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa SO00AD47-3021 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ke 01.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Kontaktiopetus verkossa (läsnäolovelvoite): Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa SO00AD47-3021 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ti 28.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Kontaktiopetus verkossa (läsnäolovelvoite): Ehkäisevä työ lasten, nuorten ja perheiden kanssa SO00AD47-3021 |
etäopetus, lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Tiedät lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän ehkäisevän työn perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot.
Sisäistät lasten, nuorten ja perheiden ehkäisevää työtä ohjaavan lainsäädännön.
Osaat tunnistaa lapsen ja nuoren kasvuympäristöön ja arkeen liittyviä voimavaroja ja haasteita.
Osaat hyödyntää ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä.
Osaat käyttää, soveltavaa ja arvioida erilaisia ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Mitä ovat ehkäisevän lapsi-, nuoriso- ja perhetyön perusperiaatteet, tavoitteet ja työmuodot?
Mikä on ehkäisevää lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä ohjaava lainsäädäntö?
Miten tunnistat lapsen, nuoren ja perheen arkeen liittyviä voimavaroja ja vahvistat niitä?
Miten hyödynnät ehkäisevää ja moniammatillista työotetta lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä?
Miten käytät, sovellat ja arvoit ehkäisevän työn menetelmiä asiakaslähtöisesti?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa. Oppimispäiväkirjan osuuteen liittyy itseäistä tiedonhakua erillisen tehtävän ohjeistuksen mukaisesti. Kukin syventyy oppimispäiväkirjassa johonkin valitsemaan/ itseään kiinnostavaan teemaan ja hakee siihen liitttyvää oheismateriaalia tehtävään.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Osallistuminen lukujärjestykseen kiinnitetyillä etäopetuskerroille (16.9, 1.10 sekä 28.10 ) on välttämätöntä ja siellä edellytetään aktiivista läsnäoloa.
Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä sekä välissä opintojakson alussa ilmoittamalla tavalla.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä.
Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät. Opintojakson lopussa palautetaan oppimispäiväkirja, joka rakentuu etätapaamisten/webinaarien sisältöihin sekä opintojaksolla ilmoitettavaan muuhun materiaaliin.
Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Ennakkotehtävät tulee palauttaa määräajoissa ennen kutakin etäopetuskertaa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opintojaksolla voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa/ opiskelijoiden pienryhmässä tapahtuvaa työskentelyä. Opintojakson yhteiseen aikaan sidotut päivämäärät ovat lukujärjestyksessä (3 kpl).
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: Webinaarit ja niihin liittyvät ennakkotehtävät 2,5 op ja Oppimispäiväkirja 2,5 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämäedustajia ehkäisevän työn eri sektoreilta.
Opintojakson oppimistehtävävässä on mahdollista hyödyntää työelämän toimeksiantoja/ tehdä ns. itsenäinen kehittämistehtävä omaan työhön, mikäli työ on sen kaltainen, että siihen liittyy opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista ja kehittämistä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan ennakkotehtäviä, välitehtäviä sekä opintojakson lopussa palautetaan oppimispäiväkirja. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Opintojakson ennakkotehtävät sekä välitehtävät oppimistehtävät arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti/ hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Oppimispäiväkirja 2,5 op arvioidaan erillisten kriteerien mukaisestu/ asteikolla 0-5. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei etukäteen tiedossa olevaa kv yhteistyötä. Mahdollisuuksien mukaan voidaan hyödyntää joissain yksittäisesssä webinaarissa kv vierailijaa, jos ilmenisi aihepiiriin sopiva ja luonteva kytkös.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n.12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja niihin liittyvää ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 123 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä/ pienryhmässä tapahtuvia tehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Webinaarit lukurjestyksen mukaisesti ja niihin liittyvät ennakkotehtävät sekä niiden välissä olevat välitehtävät 2,5 op.
Oppimispäiväkirja 2,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Etäopetuksen= webinaarien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksessä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytyllä arvosanalla. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Ilmoita opintojakson arviointiasteikko: Oppimispäiväkirja 1–5 / Ennakkotehtävät & välitehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Esitietovaatimukset
Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit.