Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00AD51-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kati Vapalahti
- Vastuuopettaja
- Kati Vapalahti
- Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00AD51
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 15.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
To 30.10.2025 klo 08:15 - 12:15 (4 t 0 min) |
Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ke 05.11.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Ohjauswebinaarit
|
Ke 12.11.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Ohjauswebinaarit
|
Ke 19.11.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan / remote teaching (scheduled)
|
Ti 09.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ohjausharjoitteiden loppuseminaarit: Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
To 11.12.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ohjausharjoitteiden loppuseminaarit: Luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmät SO00AD51-3016 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida luontolähtöistä toimintaa asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti.
Osaat ohjata asiakkaan kuntoutumisprosessia erilaisia luontolähtöisiä menetelmiä soveltaen.
Osaat arvioida asiakkaan toimintakyvyn muutoksia kuntoutusprosessissa.
Sisältö
Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan luontolähtöistä toimintaa asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti?
Miten ohjataan asiakkaan kuntoutumisprosessia luontolähtöisiä menetelmiä soveltaen?
Miten arvioidaan asiakkaan toimintakyvyn muutoksia kuntoutusprosessissa?
Arviointi
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia kuntoutumisen tukemisessa.
Osaat toimia asiakkaiden kanssa.
Osaat käyttää keskeisiä luontolähtöisen kuntouttavan työn menetelmiä.
Osaat perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kontaktiopetus Teams-oppimisympäristössä sisältäen luennot ja harjoitteet. Verkkokeskustelu materiaaleihin perehtymisen jälkeen.
Ohjaustehtävä työelämäympäristössä ja ohjaustehtävään liittyvä verkko-ohjauskeskustelu opettajan myöhemmin ilmoittamien aikataulujen mukaisesti.
Loppuseminaari Teamsissa.
Ohjaustehtävän raportointi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson tehtävät voi integroida työhön.
TKI ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä integroitavissa hankeeseen tai työelämään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Lopputehtävän palauttaminen 12.12.2025 mennessä
Opiskelijan työmäärä
135 työtuntia = 5 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1 = Tehtävänanto täytetty vain osittain
2 = Tehtävänanto täytetty tyydyttävästi, mutta voi sisältää joitakin puutteita tehtävänannon osa-alueissa
3 = Tehtävä toteutettu tehtävänannon mukaisesti
4 = Tehtävä toteutettu tehtävänannon mukaisesti, erityistä kiinnostuneisuutta osoittaen
5 = Tehtävä toteutettu tehtävänannon mukaisesti, ja erityistä kiinnostusta monipuolisesti osoittaen niin käytetyn lähdekirjallisuuden monipuolisuuden kuin toteutuksen ja arvioinnin osaltakin. Opiskelija osoittaa argumentatiivista pohtintakykyä.
Esitietovaatimukset
Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus ja Ohjaus kuntouttavassa työssä