Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen kannattavuuden hallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: WM00EJ79-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalouden koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
10 - 50
Koulutus
Degree Programme in Wellbeing Management
Opettajat
Heli Viinamäki
Vastuuopettaja
Marko Lumijärvi
Ryhmät
WMMI22SP
Wellbeing Management, päivätoteutus
Opintojakso
WM00EJ79

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 18:00 - 19:00
(1 t 0 min)
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ma 10.02.2025 klo 18:00 - 19:00
(1 t 0 min)
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 12.03.2025 klo 18:00 - 19:00
(1 t 0 min)
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Ke 23.04.2025 klo 18:00 - 19:00
(1 t 0 min)
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003
remote teaching (scheduled)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osoitat perehtyneisyyttä yrityksen talouden lainalaisuuksiin sisäisen laskentatoimen näkökulmasta ja päätöksenteon tukena.
Osaat selvittää palveluyrityksen tuotot ja kustannukset.
Osaat tulkita yrityksen kannattavuutta katetuottolaskennan avulla.
Osaat käyttää yleisimpiä hinnoittelumenetelmiä.
Osaat selvittää palveluyrityksen suoritekohtaiset kustannukset eri laskentamenetelmiä käyttäen.

Sisältö

Miten taloustietoa voidaan käyttää päätöksenteon tukena kustannusten ja kannattavuuden hallinnassa?
Mistä muodostuvat palveluyrityksen tuotot ja kustannukset?
Miten palveluyrityksen suoritekohtaiset kustannukset lasketaan?
Miten katetuottolaskentaa voidaan hyödyntää yrityksen kannattavuuden arvioinnissa?
Mikä on hinnoittelun vaikutus yrityksen kannattavuuteen?

Opiskelumateriaali

Most material are available online and will be in Learn when the course starts.

There are also some books to read. Two examples, but you can also choose something else:
1) The Service Profit Chain: How to Link Employee Satisfaction and Loyalty to Business Success by James L. Heskett, W. Earl Sasser Jr., and Richard W. Schlesinger (2014): A more recent edition of the classic text, updated to reflect changes in the service industry.

2) The Customer Revolution: How to Win in the Age of the Internet by Taddy Hall (2011): This book explores the changing dynamics of customer relationships in the digital age and offers practical strategies for service companies to adapt and thrive.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Scheduled track:
Completing assignments and exams. Active participation in the contact sessions.

Independent track:
Can be agreed by a teacher

TKI ja työelämäyhteistyö

Learning materials and assignments are based on real life business cases.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

The course contains individual assignments and group work. The schedule will be discussed on first lesson and after that informed in Learn.

Kansainvälinen yhteistyö

Books, case-examples and studying materials are in English and cover mostly international companies.

Opiskelijan työmäärä

5 credits = 135 hours of studying.

-4 Teams-sessions
-Reading books and Learn-materials
-Some videos
-Online discussions
-Individual assignments
-Group assignments

Toteutuksen osien kuvaus

Content of Teams-lessons and Learn-content will be discussed on first Teams-meeting and later published in Learn.

Lisätietoja opiskelijoille

Please contact marko.lumijarvi@xamk.fi directly for further information.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Students can:

* Gather appropriate insights from stakeholders using multiple sources and methods
* Map and develop profitable service company (case company)
* Work individually and in development teams to solve given business problems
* Apply key theoretical frameworks in business and management to solve case problems
* Demonstrate independent expertise in developing own profitable service business processes as an entrepreneur
* Communicate own expertise through written reports and presentations in English.

Siirry alkuun