Palveluyrityksen kannattavuuden hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: WM00EJ79-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 10 - 50
- Koulutus
- Degree Programme in Wellbeing Management
- Opettajat
- Heli Viinamäki
- Vastuuopettaja
- Marko Lumijärvi
- Ryhmät
-
WMMI22SPWellbeing Management, päivätoteutus
- Opintojakso
- WM00EJ79
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 18:00 - 19:00 (1 t 0 min) |
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ma 10.02.2025 klo 18:00 - 19:00 (1 t 0 min) |
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 12.03.2025 klo 18:00 - 19:00 (1 t 0 min) |
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ke 23.04.2025 klo 18:00 - 19:00 (1 t 0 min) |
Managing profitable business in a service company WM00EJ79-3003 |
remote teaching (scheduled)
|
Tavoitteet
Osoitat perehtyneisyyttä yrityksen talouden lainalaisuuksiin sisäisen laskentatoimen näkökulmasta ja päätöksenteon tukena.
Osaat selvittää palveluyrityksen tuotot ja kustannukset.
Osaat tulkita yrityksen kannattavuutta katetuottolaskennan avulla.
Osaat käyttää yleisimpiä hinnoittelumenetelmiä.
Osaat selvittää palveluyrityksen suoritekohtaiset kustannukset eri laskentamenetelmiä käyttäen.
Sisältö
Miten taloustietoa voidaan käyttää päätöksenteon tukena kustannusten ja kannattavuuden hallinnassa?
Mistä muodostuvat palveluyrityksen tuotot ja kustannukset?
Miten palveluyrityksen suoritekohtaiset kustannukset lasketaan?
Miten katetuottolaskentaa voidaan hyödyntää yrityksen kannattavuuden arvioinnissa?
Mikä on hinnoittelun vaikutus yrityksen kannattavuuteen?
Opiskelumateriaali
Most material are available online and will be in Learn when the course starts.
There are also some books to read. Two examples, but you can also choose something else:
1) The Service Profit Chain: How to Link Employee Satisfaction and Loyalty to Business Success by James L. Heskett, W. Earl Sasser Jr., and Richard W. Schlesinger (2014): A more recent edition of the classic text, updated to reflect changes in the service industry.
2) The Customer Revolution: How to Win in the Age of the Internet by Taddy Hall (2011): This book explores the changing dynamics of customer relationships in the digital age and offers practical strategies for service companies to adapt and thrive.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Scheduled track:
Completing assignments and exams. Active participation in the contact sessions.
Independent track:
Can be agreed by a teacher
TKI ja työelämäyhteistyö
Learning materials and assignments are based on real life business cases.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
The course contains individual assignments and group work. The schedule will be discussed on first lesson and after that informed in Learn.
Kansainvälinen yhteistyö
Books, case-examples and studying materials are in English and cover mostly international companies.
Opiskelijan työmäärä
5 credits = 135 hours of studying.
-4 Teams-sessions
-Reading books and Learn-materials
-Some videos
-Online discussions
-Individual assignments
-Group assignments
Toteutuksen osien kuvaus
Content of Teams-lessons and Learn-content will be discussed on first Teams-meeting and later published in Learn.
Lisätietoja opiskelijoille
Please contact marko.lumijarvi@xamk.fi directly for further information.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Students can:
* Gather appropriate insights from stakeholders using multiple sources and methods
* Map and develop profitable service company (case company)
* Work individually and in development teams to solve given business problems
* Apply key theoretical frameworks in business and management to solve case problems
* Demonstrate independent expertise in developing own profitable service business processes as an entrepreneur
* Communicate own expertise through written reports and presentations in English.