Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: CO00FP53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Opetuksen hallinto ja kehittäminen
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 500
Opettajat
Maria Ajanto
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
RIPA25
Ristiinopiskelu
Opintojakso
CO00FP53
Toteutukselle CO00FP53-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tavoitteet:
– Tiedät asiakas – ja palveluohjauksen teoreettiset lähtökohdat.
– Osaat asiakas – ja palveluohjauksen prosessin.
– Tunnistat sosiaali – ja terveydenhuollon yhtymäpintatyöskentelyn merkityksen asiakas – ja palveluohjauksessa.
– Ymmärrät asiakas – ja palveluohjauksen vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena.
– Perehdyt asiakas – ja palveluohjauksen erityiskysymyksiin.

Sisältö

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Perehdyt seuraaviin osa-alueisiin:
Asiakas – ja palveluohjaus käsitteenä sekä sen teoreettinen määrittely.
Asiakas oman asiansa asiantuntijana ja itsenäisenä toimijana.
Yhtymäpintatyöskentely sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
Palvelutarpeen arviointi sekä yksilöllisten ja ainutlaatuisten elämäntilanteiden tunnistaminen ja tukeminen.
Palvelujen oikea-aikaisuus ja kustannustietoisuus sekä tietosuojaan liittyvät kysymykset.
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen.
Digitaalisuus.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille.

Tässä nonstop-aloituksena alkavassa koulutuksessa opiskelija pääsee aloittamaan opinnot noin yhden viikon sisällä opinnoille ilmoittautumisen jälkeen. Opintojakson suoritusaika on neljä kuukautta.

Opintojakso sisältää viisi aihekokonaisuutta, jotka etenevät teoreettisesta asian tarkastelusta käytännön työtapojen soveltamiseen. Opiskelu tapahtuu perehtymällä itsenäisesti annettuihin materiaaleihin, alan kirjallisuuteen ja oppimistehtäviin. Oppimistehtävät koostuvat tenteistä ja keskustelualueista.Tämän jälkeen opiskelija soveltaa omaa osaamistaan eri osioiden oppimistehtävissä. Opiskelija etenee Learn-alustalla itsenäisesti ja oman aikataulun mukaisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole TKI yhteistyötä. Työelämälähtöisyys ilmenee ilmiöiden ja käytännön työelämätilanteiden pohdintana. Opintojaksolla on mahdollista tarkastella asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvistä näkökulmista opiskelijoille suunnatuilla keskustelualueilla.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tenttien läpäisyä. Opintojakso etenee kronologisesti ja opiskelija osoittaa osaamisensa suorittamalla tentin eri osa-alueiden yhteydessä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135h.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenttien hyväksytty suorittaminen edellyttää, että vastauksista 75% on oikein. Tentit koostuvat monivalintakysymyksistä sekä oikein/väärin väittämistä. Tentti on uusittavissa kolme kertaa. Tentin jälkeen ohjelma ilmoittaa automaattisesti tentin hyväksytystä tai hylätystä suorituksesta.
Jokaisen osion keskustelualueen keskusteluihin tulee osallistua kunkin tehtävän ohjeen mukaisesti.

Siirry alkuun