Asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: CO00FP53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Opetuksen hallinto ja kehittäminen
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 500
Tavoitteet
Tavoitteet:
– Tiedät asiakas – ja palveluohjauksen teoreettiset lähtökohdat.
– Osaat asiakas – ja palveluohjauksen prosessin.
– Tunnistat sosiaali – ja terveydenhuollon yhtymäpintatyöskentelyn merkityksen asiakas – ja palveluohjauksessa.
– Ymmärrät asiakas – ja palveluohjauksen vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena.
– Perehdyt asiakas – ja palveluohjauksen erityiskysymyksiin.
Sisältö
Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Perehdyt seuraaviin osa-alueisiin:
Asiakas – ja palveluohjaus käsitteenä sekä sen teoreettinen määrittely.
Asiakas oman asiansa asiantuntijana ja itsenäisenä toimijana.
Yhtymäpintatyöskentely sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
Palvelutarpeen arviointi sekä yksilöllisten ja ainutlaatuisten elämäntilanteiden tunnistaminen ja tukeminen.
Palvelujen oikea-aikaisuus ja kustannustietoisuus sekä tietosuojaan liittyvät kysymykset.
Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen.
Digitaalisuus.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Tässä nonstop-aloituksena alkavassa koulutuksessa opiskelija pääsee aloittamaan opinnot noin yhden viikon sisällä opinnoille ilmoittautumisen jälkeen. Opintojakson suoritusaika on neljä kuukautta.
Opintojakso sisältää viisi aihekokonaisuutta, jotka etenevät teoreettisesta asian tarkastelusta käytännön työtapojen soveltamiseen. Opiskelu tapahtuu perehtymällä itsenäisesti annettuihin materiaaleihin, alan kirjallisuuteen ja oppimistehtäviin. Oppimistehtävät koostuvat tenteistä ja keskustelualueista.Tämän jälkeen opiskelija soveltaa omaa osaamistaan eri osioiden oppimistehtävissä. Opiskelija etenee Learn-alustalla itsenäisesti ja oman aikataulun mukaisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole TKI yhteistyötä. Työelämälähtöisyys ilmenee ilmiöiden ja käytännön työelämätilanteiden pohdintana. Opintojaksolla on mahdollista tarkastella asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvistä näkökulmista opiskelijoille suunnatuilla keskustelualueilla.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tenttien läpäisyä. Opintojakso etenee kronologisesti ja opiskelija osoittaa osaamisensa suorittamalla tentin eri osa-alueiden yhteydessä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135h.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tenttien hyväksytty suorittaminen edellyttää, että vastauksista 75% on oikein. Tentit koostuvat monivalintakysymyksistä sekä oikein/väärin väittämistä. Tentti on uusittavissa kolme kertaa. Tentin jälkeen ohjelma ilmoittaa automaattisesti tentin hyväksytystä tai hylätystä suorituksesta.
Jokaisen osion keskustelualueen keskusteluihin tulee osallistua kunkin tehtävän ohjeen mukaisesti.