Tukiälyn hyödyntäminen palvelutuotannossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: CO00FR38-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.03.2025 - 13.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.05.2025 - 31.08.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Opetuksen hallinto ja kehittäminen
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 50
Tavoitteet
Ymmärrät tukiälyn (tekoälyn) käsitteenä, ilmiönä sekä sen suorituksena, tiedostamisena ja aistina.
Osaat tunnistaa tukiälyn menetelmiä sekä merkityksen palvelutuotannon datan hallinnassa sekä työntekijöiden aivokuormituksen hallinnassa.
Ymmärrät tukiälyyn liittyvän tiedonlukutaidon merkityksen sekä mis- ja disinformaatioriskejä.
Ymmärrät tukiälyn hyödyntämisen merkityksen palvelutuotannossa sekä eettisyyden ja turvallisuuden.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tukiälyn käyttöä palvelutuotannossa moniammatillisesti.
Sisältö
Mitä tukiäly (tekoäly) on käsitteenä ja ilmiönä sekä miten se ilmenee suorituksena, tiedostamisena ja aistina?
Miten tukiälyä voidaan käyttää palvelutuotannossa dataa ja työntekijöiden aivokuormaa halliten ?
Miten tukiälyn tulosten arvioinnissa tunnistetaan tiedon luotettavuus sekä mis- ja dis-informaatio?
Miten tukiälyä voi hyödyntää palvelutuotannossa eettisyys ja tekninen turvallisuus huomioiden?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit tukiälyn käyttöä palvelutuotannossa monialaisesti?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
• Salo, I. 2024. Luova tekoäly työn supervoimana. Helsingin seudun Kauppakamari. löytyy myös Kaakkurista e-kirjana. Myös muita vastaavia lähteitä voi käyttää.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan kokonaan aikaan ja paikkaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Opiskelu rytmittävät itsenäisesti/ryhmässä tehtävät oppimistehtävät. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojakso koostuu viidestä osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
Arviointiasteikko
1-5