Lasten terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 599104415-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2019 - 14.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Katja Villikka
- Liisa Korpivaara
- Opettaja 3 Yhteiset opinnot
- Vastuuopettaja
- Liisa Korpivaara
- Ryhmät
-
TH16STerveydenhoitaja, päivätoteutus
- Opintojakso
- 599104415
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen ja kouluikäisen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssatukea lasta ja kouluikäistä terveyttä edistäviin valintoihinkannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessäarvioida lapsen, kouluikäisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeenylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Sisältö
Perhepalveluverkosto, kouluterveydenhuollon palvelut.Lapsen ja kouluikäisen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja jatkotutkimusprosessit.Vanhempien terveys ja hyvinvointi, voimavarojen tukeminen, voimavarainen vanhemmuus ja perhe-elämän taidot.Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät.Elintapaohjaus ja varhainen puuttuminen (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta).Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen ja pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen.Oppilas- ja opiskelijahuolto; turvallinen ja terveellinen kouluyhteisö ja -ympäristö.
Opiskelumateriaali
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Tiina Huttunen, Kirsi Heikkinen Pääedellä näin tuet lapsesi aivojen kehitystä. WSOY 2017
THL:n ( mm. Lastenneuvolakäsikirja) ja Väestöliiton aiheeseen liittyvää materiaalia sekä muuta opintojakson alussa ilmoitettua kirjallisuutta.
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Tuija Aro & Marja-Leena Laakso (Toim.) Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen
Helena Pihko; Leena Haataja; Heikki Rantala: Lastenneurologia 2014. Duodecim.
Kirsti Kumpulainen; Eeva Aronen; Hanna Ebeling; Eila Laukkanen; Mauri Marttunen; Kaija Puura; Andre Sourander: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria 2016. Duodecim.
Mervi Juusola Levottomat aivot - ADHD ja Asperger vahvuuksina. Otava.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
ADHD Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. ADHD-liitto.
Kyllikki Kerola, Sari Kujanpää, Tero Timonen 2009 Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-Kustannus.
Carol Stock Kranowitz 2015 Tahatonta tohellusta Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-Kustannus.
Jean A. Ayres 2015 Aistimusten aallokossa Sensorisen integraation häiriö ja terapia. PS-Kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lasten terveydenhoitajatyö 5 op koostuu seuraavista osista: lapsiperheen terveydenhoitajatyö, lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvä lääketieteellinen osaaminen ja lasten neuropsykiatriset ongelmat.
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Käsittelee lapsiperheen ( sis. vanhemmuus ja parisuhde) voimavarojen vahvistamista, lapsen kasvun ja kehityksen havainnointia, arviointia, ohjausta ja neuvontaa ( menetelminä VanePsy ja Lene). Lapsiperheen terveyttä edistävä elintapaohjaus. Osa sisältää lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvän lääketieteellisen osaamisen. Työviikkopohjainen oppimisväylä sisältää lähiopetusta, itsenäisiä oppimistehtäviä, laboraatioharjoittelua sekä verkossa tapahtuvaa opiskelua.
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot 12 lähituntia työjärjestyksen mukaisesti lasten ja nuorten neuropsykiatrisista ongelmista ja niiden tunnistamisesta sekä 13 tuntia itsenäistä opiskelua.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
Työhön integroitu oppimisväylä:
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Ei ole käytössä tällä opintojaksolla.
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Teoriaopinnot voit suorittaa myös kirjatentteinä.
TKI ja työelämäyhteistyö
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Harjoittelu lastenneuvolassa ( 7,5 op= 5 viikkoa) jaksolla Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 15 op
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Opintojakso ei sisällä harjoitustunteja, mutta teoriaopinnot linkittyvät läheisesti lastenneuvolaharjoitteluun.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjallisen tentin ensimmäisen suorituskerran jälkeen yleisenä uusintatenttipäivänä.
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Ensimmäinen suorituspäivä on määritelty työjärjestyksessä. Jos olet estynyt tulemaan ensimmäiseen suoritukseen tai saat hylätyn, voit suorittaa kirjalliset tentit ensimmäisen suorituskerran jälkeen, haluamaan yleisenä uusintatenttipäivänä.
Opintoja nopeuttava väylä: Ilmoittaudut yleiseen tenttipäivään suorittamaan kirjallisen kokeen.
Kansainvälinen yhteistyö
LASTEN NEUROLOGISET ONGELMAT OSA:
-
Opiskelijan työmäärä
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: 4 op= 108 tuntia
lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvä lääketieteellinen osaaminen 1op=27 tuntia lähiopetusta, oppimistehtäviä ja itsenäistä opiskelua
muut teemat 3 op=81 tuntia lähiopetusta, oppimistehtäviä, laboraatioharjoittelua, itsenäistä opiskelua ja kirjallinen koe (2 tuntia).
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA: 1 op = 27 tuntia
Työviikkopohjainen väylä: lähitunnit 12 h (ei läsnäolo velvoitetta, mutta osallistuminen ja aktiivisuus vaikuttavat arvosanaan!), kirjallinen koe 2 h ja itsenäinen opiskelu 13 h
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäinen valmistautuminen tentteihin 25 tuntia ja kirjallinen koe 2 h.
Lisätietoja opiskelijoille
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA: liisa.korpivaara@xamk.fi
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA: katja.villikka@xamk.fi
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMK-arviointi: Kiitettävä (K5), Hyvä (H3 ja H4), Tyydyttävä (T1 ja T 2), Hylätty Tehtävissä voidaan käyttää myös ennen hylättyä: täydennettävä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
LAPSIPERHEEN TERVEYDENHOITAJATYÖ OSA:
Hyväksytty suoritus edellyttää oppimistehtävien suorittaamista hyväksytysti ja osallistumista laboraatioharjoitteluun. Kirjallinen koe arvioidaan numeraalisesti (T1-K5)
LASTEN NEUROPSYKIATRISET ONGELMAT OSA:
Työviikkopohjainen väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 33 %), osallistumisesta lähitunneille (T1-K5 33 %) ja aktiivisuudesta lähitunneilla (T1-K5 33 %).
Opintoja nopeuttava väylä: Arvosana muodostuu kirjallisesta kokeesta (T1-K5 100 %).