Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvoinnin teoreettinen tausta (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00EG77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.12.2020 - 14.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 02.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala)
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Opettajat
Tuija Suikkanen-Malin
Leena Muotio
Piia Kleimola
Vastuuopettaja
Leena Muotio
Ryhmät
KUMKV21KY
Kulttuurihyvinvointi, muotoilija, yamk
KUSKV21KY
Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala, ylempi amk
Opintojakso
KU00EG77
Toteutukselle KU00EG77-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Tunnet laaja-alaisesti kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin.

Sisältö

Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten aistit, elämykset ja kokemukset tuottavat hyvinvointia?
Millaisia vaikutuksia kulttuurilla ja taiteella on hyvinvointiin?

Arviointi

Opiskelija osaa:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
b. ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa monialaisessa yhteistyössä
c. arvioida, tuottaa ja johtaa monialaisesti kulttuurihyvinvoinnin palveluprosesseja
d. ottaa itsenäisesti vastuu toiminnoista ja kehittää niitä monialaisesti
e. arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
f. työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
g.viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen toteutus:
Hyvinvoinnin keskeiset käsitteet ja teoriat.
Kulttuurin keskeiset käsitteet ja teoriat.
Kulttuurihyvinvoinnin käsitteellinen ja teoreettinen tausta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

1. Tentti teoksesta: Houni, P., Turpeinen, I. & Vuolasto J. 2020: Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Helsinki: Taiteen edistämiskeskus (TAIKE).

2. Essee-tehtävä parityönä: Kulttuurihyvinvoinnin keskeisten käsitteiden avaaminen sekä viitekehyksen rakentaminen.

3. Aistitehtävä.

Erilaiset ryhmätyötehtävät lähiopetuksessa.

Määräajat ja tarkemmat ohjeet ovat Learn-alustalla.

Opiskelijan työmäärä

Tentti 1,5 op (Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset? Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat ja kulttuurihyvinvoinnin yleisimmät suuntaukset)
Essee 1,5 op (Mitä ovat hyvinvoinnin käsitteet ja tutkimuksen yleisimmät suuntaukset omakohtaisella tasolla? Tunnet laaja-alaisesti kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin.)
Aistitehtävä 1 op (Miten aistit, elämykset ja kokemukset tuottavat hyvinvointia?)
Ryhmätehtävät lähiopetuksessa 1 op (Millaisia vaikutuksia kulttuurilla ja taiteella on hyvinvointiin?)

Toteutuksen osien kuvaus

Johdatus aiheeseen
Keskeiset hyvinvointiteoriat
Yleisimmät tutkimussuuntaukset
Kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen ja tehtävien ja tentin arvointiin.

Siirry alkuun