Pelien ekosysteemi (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00DN32-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.04.2021 - 25.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.11.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Informaatioteknologian koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
- Opettajat
- Niina Mässeli
- Marko Oras
- Vastuuopettaja
- Marko Oras
- Ryhmät
-
POKT20SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- Opintojakso
- PO00DN32
Tavoitteet
Opiskelija tietää peliteollisuuden erilaiset rahoitusmallit sekä ymmärtää peliyrityksen talouden perusteet.
Opiskelija osaa valita oikeat julkaisualustat tuotteelleen sekä ymmärtää erilaisten kulttuurien vaikutuksen pelien ansaintalogiikkaan.
Sisältö
Pelin hinta, markkinointi, julkaiseminen, kaupallistaminen, kustannuslaskenta
Arviointi
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
- etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
- hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
- toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
- käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali löytyy koostetusti opintojakson Learn alustalta.
Opiskelumateriaali on koostettu useasta lähteestä, opintojaksolla ei vaadita ostettavaa tai lainattavaa kirjaa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Viikkopohjainen oppimisväylä: Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työelämä tai nopeutettu oppimisväylä: Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Verkkototeutus - Perehdyt itsenäisesti Moodlessa olevaan materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Oppimistehtävät ovat kuitenkin verkkototeutuksen mukaiset.
TKI ja työelämäyhteistyö
Yhteistyötä peliohjelmoinnin koulutusta tukevien hankkeiden kanssa. Opiskelijat tähtäävät oman tuotteen julkaisuun tai työelämälähtöiseen prototyyppiin.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson harjoitustöille määritetään määräajat opintojakson ajoituksen mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia, joista lähiopetusta noin 55 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan 7 viikon rytmissä. Opiskelu on jaettu 14 erilliseen opetuskertaan joille on määritetty teemat: Peliteollisuus, Laki ja sopimukset, Yritystoiminta, Yritystoiminta pelialalla, Peliprojektit, Mobiilipelien ekosysteemit, Konsolien ekosysteemit, PC-pelien ekosysteemit, Monetisaatio, Markkinointi, Valmistautuminen julkaisuun, Pelin julkaisu, Julkaisun jälkeen ja opintojakson yhteenveto. (Opettajat pidättävät oikeudet muutoksiin, tilanteen niin vaatiessa)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö, oppimistehtävät ja aktiivinen osallistuminen toteutukseen.