Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 3 (B2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: VA00DM77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 30.09.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Maahanmuuttajien valmentava koulutus
Opettajat
Miia Karttunen
Vastuuopettaja
Miia Karttunen
Ryhmät
VALME19
Maahanmuuttajien valmentava koulutus
VV2019-2020
Valinnaiset opinnot 2019-2020
Opintojakso
VA00DM77
Toteutukselle VA00DM77-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee korkeakouluopinnoissa tarvittavien tekstilajien ominaispiirteet ja osaa kirjoittaa selkeän ja jäsentyneen tekstin. Opiskelija tuntee asiatyylisen tekstin vaatimukset ja osaa analysoida, yhdistellä ja tiivistää tietoa eri lähteiden pohjalta. Opiskelija osaa laajasti omaan tavoitealaansa liittyvää sanastoa, tietää oman tavoitealansa valintakoevaatimukset ja -materiaalin sekä tuntee niissä esiintyvät kielelliset rakenteet. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.

Sisältö

Opiskelija kehittää kirjallista ilmaisuaan, argumentointitaitojaan ja korkeakouluopinnoissa tarvittavaa sanavarastoaan. Opintojaksolla harjoitellaan korkeakouluopinnoissa tarvittavien tekstilajien kirjoittamista sekä tiedonhakua ja lähdekriittisyyttä. Opintojaksolla perehdytään vaativampiin suomen kielen rakenteisiin. Opiskelija tutustuu oman tavoitealansa kirjallisiin valintakoevaatimuksiin.

Arviointi

Arviointi: 0 - 5

1-2
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

3-4
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

5
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Opiskelumateriaali

verkko-oppimisalustalla jaettava materiaali, vanhat pääsykoemateriaalit, artikkelit ja muu lähdekirjallisuus 

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
SISÄLTÖ JA AJOITUS
- elo- ja syyskuu
- lukutekniikat ja pääsykokeisiin valmistautuminen 2 op
- asiatyylisen tekstin kirjoittaminen; tiedonhakutaidot, lähteiden käyttö, esseen/artikkelin kirjoittaminen 2 op
- kielioppia 1 op
TOTEUTUSTAPA
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
OPPIMISMENETELMÄT
tehtäväperustaisuus, kriittinen tiedonhankinta, lukutekniikat, prosessikirjoittaminen, itsereflektointi

Opiskelijan työmäärä

OPPIMISTEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN TYÖN MITOITUS
Opiskelijan viikkotyöaika 15 tuntia kattaa yhteiset verkkotapaamiset, ryhmätapaamiset sekä itsenäisen työskentelyn. Yhdeksän viikon opintojakson aikana opiskelijan työmäärä on yhteensä 135 tuntia.
Aihe 1: valintakoemateriaaliin tutustuminen 0,5 op = 14 t, tiedonhankinta ja esitteleminen, tehtävänantoihin tutustuminen
Aihe 2: lukupiirityöskentely 1,5 op = 40 t, itsenäiset lukutehtävät, pienryhmätapaamiset
Aihe 3: essee 2 op = 54 t, pieniä tehtäviä referoinnista, argumentoinnista, lähdemerkinnöistä sekä esseen rakenteesta, lähdekritiikki, essee prosessikirjoittamisena
Aihe 4: kielen rakenteet 1 op = 27 t, harjoituksia, joiden aiheena ovat mm. lauseenvastikkeet, kielitaitotesti ja itsereflektio

Lisätietoja opiskelijoille

OPETTAJAT
Hallinnollinen vastuuopettaja Miia Karttunen (Xamk) ja pedagoginen työpari Johanna Marjomäki (Lamk)
PEDAGOGISET TOIMINTATAVAT
- Tiimioppiminen: pari- ja tiimityöskentelyä
- Yhteisopettajuus: opetus- ja ohjausvastuu jakautuu kahdelle opettajalle
- Digioppiminen: opetus ja oppiminen tapahtuvat verkossa
LISÄTIETOJA
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti eri arviointimenetelmien ja -kriteerien avulla. Arviointi on jatkuvaa ja oppimista tukevaa eikä se painotu ainoastaan opintojaksojen tai moduulien loppuun. Arviointia tehdään eri näkökulmista: opettaja-, vertais- ja itsearviointi. Arviointi on osa opiskelijan ohjaamista, ja arvioinnin tavoitteena on, että opiskelija tiedostaa ja osaa arvioida omaa osaamistaan sekä tietää, miten kehittää sitä edelleen.
ARVIOINNIN KOHTEET, AJOITUS JA MENETELMÄ
Aihe 1: valintakoemateriaaliin tutustuminen
- tiedonhankinta ja esitteleminen: hyväksytty/hylätty-arviointi
- tehtävänantoihin tutustuminen: hyväksytty/hylätty-arviointi
Aihe 2: lukupiirityöskentely
- itsenäiset lukutehtävät: hyväksytty/hylätty-arviointi
- pienryhmätapaamiset: hyväksytty/hylätty-arviointi
Aihe 3: essee
- pieniä tehtäviä referoinnista, argumentoinnista, lähdemerkinnöistä sekä esseen rakenteesta: hyväksytty/hylätty-arviointi
- lähdekritiikki: hyväksytty/hylätty-arviointi
- essee prosessikirjoittamisena: opettajan numeerinen arviointi
Aihe 4: kielen rakenteet
- harjoituksia, joiden aiheena ovat mm. lauseenvastikkeet: hyväksytty/hylätty-arviointi
- kielitaitotesti ja itsereflektio: opettajan numeerinen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

B1-tason suomen kielen taito

Siirry alkuun