Siirry suoraan sisältöön

Luovat ja kulttuuriset menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00FG01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tiedät luoviin ja kulttuurisiin menetelmiin liittyviä peruskäsitteitä.
Tunnistat luovien ja kulttuuristen menetelmien vaikutukset nuoren itseilmaisun, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen kehittäjänä.
Osaat rakentaa luovia ja kulttuurisia menetelmiä hyödyntävän ohjaustuokion.
Tunnistat taidekasvatuksen käyttömahdollisuudet nuoriso- ja yhteisötyössä.

Sisältö

Mitkä ovat luoviin ja kulttuurisiin menetelmiin liittyvät peruskäsitteet?
Mitä hyötyä taidekasvatuksesta on tutkimusten mukaan?
Miten luovia ja kulttuurisia menetelmiä käytetään ohjauksessa?
Miten taidekasvatusta voidaan käyttää erilaisten kohderyhmien kanssa?

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Laura Hokkanen
Vastuuopettaja

Laura Hokkanen

Ryhmät
  • YPMI25KV
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Tiedät luoviin ja kulttuurisiin menetelmiin liittyviä peruskäsitteitä.
Tunnistat luovien ja kulttuuristen menetelmien vaikutukset nuoren itseilmaisun, itsetunnon ja vuorovaikutustaitojen kehittäjänä.
Osaat rakentaa luovia ja kulttuurisia menetelmiä hyödyntävän ohjaustuokion.
Tunnistat taidekasvatuksen käyttömahdollisuudet nuoriso- ja yhteisötyössä.

Sisältö

Mitkä ovat luoviin ja kulttuurisiin menetelmiin liittyvät peruskäsitteet?
Mitä hyötyä taidekasvatuksesta on tutkimusten mukaan?
Miten luovia ja kulttuurisia menetelmiä käytetään ohjauksessa?
Miten taidekasvatusta voidaan käyttää erilaisten kohderyhmien kanssa?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta:

Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. https://www.theseus.fi/handle/10024/475407

Laitinen, L. 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf


Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

• Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 4kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja niiden välillä toteutettavissa oppimispajoissa.
• Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti Teams-ympäristössä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät, joita on taidekasvatuksellisen ohjaustuokion järjestäminen jollekin kohderyhmälle, digitarinan tekeminen sekä muotoilukasvatuksen toteutus.

• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Kirjallista palautetta annetaan kolmesta itsenäisesti tehtävästä toteutuksesta. Suullista palautetta annetaan etäopetuskertojen tehtävistä. Lisäksi hyödynnetään vertaispalautteenantoa etäopetuskerroilla toteutettavista tehtävistä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään ohjaustoteutus työelämää vastaavassa ympäristössä.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävistä digitarina on palautettava viimeiseen etäopetuskertaan mennessä. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä on oltava tehtyinä myös taidekasvatuksellinen ohjaustuokio sekä muotoilukasvatuksen toteutus.

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 16 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 117 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien kolmen oppimistehtävien hyväksytty suoritus.