Mielenterveyshoitotyö terveyden edistämisen tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: MIE0EI20
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Tiedät mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- Tunnistat prevention ja promootion
- Sovellat näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- Tunnistat mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- Ymmärrät osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- Ymmärrät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
- Mitkä ovat mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat?
- Mitä ovat preventio ja promootio?
- Mitkä ovat ja miten sovellat näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy mielenterveyden edistämiseen?
- Mitkä ovat stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön?
- Mikä ovat osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle?
- Mikä on varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle?
- Miten hyödynnät varhaisen puuttumisen toimintamalleja työssäsi? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 01.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1.5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Anita Näslindh-Ylispangar
Tavoitteet
- Tiedät mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- Tunnistat prevention ja promootion
- Sovellat näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- Tunnistat mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- Ymmärrät osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- Ymmärrät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
- Mitkä ovat mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat?
- Mitä ovat preventio ja promootio?
- Mitkä ovat ja miten sovellat näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy mielenterveyden edistämiseen?
- Mitkä ovat stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön?
- Mikä ovat osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle?
- Mikä on varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle?
- Miten hyödynnät varhaisen puuttumisen toimintamalleja työssäsi? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Metropolian Yamk:n kanssa verkko-opetuksena lukujärjestyksen mukaan. 3.2-4.2.2025 klo 9-15.30 teoriaopinnot etänä Teamsin kautta, Opetus jatkuu 3.3-4.3.2025 etätyöskentelynä klo 9-15.30. Etäopetuskerroilla työskennellään ryhmissä ja edellytämme aktiivista osallistumista.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opinnoista vastaa Xamk.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia ja asiantuntijoita.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät, tentit, sekä muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. / Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
06.02.2024 - 06.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Anita Näslindh-Ylispangar
Vastuuopettaja
Anita Näslindh-Ylispangar
Ryhmät
-
MIEKT23SYMielenterveyshoitotyö, ylempi amk
Tavoitteet
- Tiedät mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- Tunnistat prevention ja promootion
- Sovellat näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- Tunnistat mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- Ymmärrät osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- Ymmärrät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
- Mitkä ovat mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat?
- Mitä ovat preventio ja promootio?
- Mitkä ovat ja miten sovellat näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy mielenterveyden edistämiseen?
- Mitkä ovat stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön?
- Mikä ovat osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle?
- Mikä on varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle?
- Miten hyödynnät varhaisen puuttumisen toimintamalleja työssäsi? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Opiskelumateriaali
Ajankohtainen suositeltava materiaali, joka ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen osallistuminen.
Itsenäinen tiedonhaku ja ennakkotehtävät.
Opintojakson toteutusaikana toteutuvaan työpajaan osallistuminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävässä huomioidaan työelämäyhteistyö opiskelijoiden oman työyksikön näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus: 32h Itsenäinen opiskelu: 103h
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
07.02.2023 - 23.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Anita Näslindh-Ylispangar
Vastuuopettaja
Anna-Kaarina Anttolainen
Ryhmät
-
MIEKT22SYMielenterveyshoitotyö, ylempi amk
Tavoitteet
- Tiedät mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- Tunnistat prevention ja promootion
- Sovellat näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- Tunnistat mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- Ymmärrät osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- Ymmärrät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
- Mitkä ovat mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat?
- Mitä ovat preventio ja promootio?
- Mitkä ovat ja miten sovellat näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy mielenterveyden edistämiseen?
- Mitkä ovat stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön?
- Mikä ovat osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle?
- Mikä on varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle?
- Miten hyödynnät varhaisen puuttumisen toimintamalleja työssäsi? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Opiskelumateriaali
Ajankohtainen suositeltava materiaali, joka ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen osallistuminen.
Itsenäinen tiedonhaku ja ennakkotehtävät.
Opintojakson toteutusaikana toteutuvaan työpajaan osallistuminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävässä huomioidaan työelämäyhteistyö opiskelijoiden oman työyksikön näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus: 32h Itsenäinen opiskelu: 103h
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Mielenterveyshoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Riitta Tenkanen-Salmela
- Virpi Maijala
Vastuuopettaja
Virpi Maijala
Ryhmät
-
MIEKT21SYMielenterveyshoitotyö, ylempi amk
Tavoitteet
- Tiedät mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- Tunnistat prevention ja promootion
- Sovellat näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- Tunnistat mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- Ymmärrät osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- Ymmärrät varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Sisältö
- Mitkä ovat mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat?
- Mitä ovat preventio ja promootio?
- Mitkä ovat ja miten sovellat näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä?
- Millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy mielenterveyden edistämiseen?
- Mitkä ovat stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön?
- Mikä ovat osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle?
- Mikä on varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle?
- Miten hyödynnät varhaisen puuttumisen toimintamalleja työssäsi? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Opiskelumateriaali
Ajankohtainen suositeltava materiaali, joka ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen osallistuminen.
Itsenäinen tiedonhaku ja ennakkotehtävät.
Opintojakson toteutusaikana toteutuvaan työpajaan osallistuminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävässä huomioidaan työelämäyhteistyö opiskelijoiden oman työyksikön näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus: 32h Itsenäinen opiskelu: 103h
Arviointiasteikko
1-5