Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: BY2530004

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Oppimateriaalit

Ei opintojaksoa täydentäviä opintoja

Ilmoittautumisaika

13.01.2025 - 26.01.2025

Ajoitus

13.02.2025 - 05.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Ryhmät
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on saatavilla suurelta osin opintojakson Learn-alustalta. Opintojaksolla käytetään kuitenkin myös omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus toteutetaan kolmen kerran kontaktiopetuksena verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti. Opetus koostuu luento-opetuksesta, pienryhmäkeskusteluista sekä aihetta käsittelevistä työpajoista. Luento-opetus kohdistuu kehittämistä ja tutkimusta yhdistävistä teemoista kehittämistarpeen arvioinnissa, kehittämisprosessin suunnittelun ja toteutuksen vaiheessa sekä prosessin arvioinnissa.

Opintojaksolla on myös itsenäinen suoritusvaihtoehto, johon ei sisälly verkko-opetusta. Vaihtoehdon valinnut voi kuitenkin osallistua haluamiinsa verkko-opetuksen osiin.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Opintojakso soveltuu myös opinnäytteen menetelmävaiheen kuvauksen tarkentamiseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kytkeytyy opiskelijan omaan opinnäytetyönä tai työelämäprojektina tehtävään työelämän tutkimuksellisen kehittämisen hankkeeseen. Myös kytkentä Xamkin TKI-hankkeisiin on mahdollista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson suoritus koostuu kahdesta osasta:

- Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan 1-3 sivun mittainen tilannekatsaus tutkimuksen ja kehittämisen asemoimiseksi omaan opinnäytteeseen tai työelämäprojektiin. Osallistujat kommentoivat kolmea tilannekatsausta ja saavat näin myös vertaispalautteen omasta suorituksestaan. Tämän jälkeen opettaja antaa palautteen tilannekatsauksista. Tehtävää ei arvioida numeerisesti. Tehtävän palautuspäivä on 24.4.

- Toinen osa on arvioitava 10-15 sivun mittainen tehtävä, joka pohjautuu tilannekatsauksesta saatuun palautteeseen, opintojakson oppiin ja mahdolliseen opinnäytteen tai työelämäprojektin sisällölliseen etenemiseen. Suoritus voi olla myös menetelmään perehtyminen ilman kytkentää opinnäytteen aiheeseen. Suoritus arvioidaan numeerisesti. Tehtävän palautuspäivä on 5.5. Toinen palautuspäivä on 31.5.

Itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa palautetaan ainoastaan yksi tehtävä, jossa perehdytään tutkimuksellisen kehittämisen osiin ja vaiheisiin. Itsenäinen suoritus on myös mahdollista kytkeä verkko-opetukseen, jolloin suoritus on sama kuin verkko-opetuksessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso voi kytkeytyä opiskelijan omaan kansainväliseen yhteistyöhön.

Opiskelijan työmäärä

Verkko opetusta kolme 8 tunnin jaksoa ja sen lisäksi 106 tuntia itsenäistä työskentelyä. Itsenäsessä suoritusvaihtoehdossa 130 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko opetuksen päivämäärät ovat:

- to 13.2. klo 9 - 16,
- to 13.3. klo 9 - 16 ja
- to 10.4. klo 9 - 16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus koostuu kahdesta osasta:

- Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan 1-3 sivun mittainen tilannekatsaus tutkimuksen ja kehittämisen asemoimiseksi omaan opinnäytteeseen tai työelämäprojektiin. Osallistujat kommentoivat kolmea tilannekatsausta ja saavat näin myös vertaispalautteen omasta suorituksestaan. Tämän jälkeen opettaja antaa palautteen tilannekatsauksista. Tehtävää ei arvioida numeerisesti.

- Toinen osa on arvioitava 10-15 sivun mittainen tehtävä, joka pohjautuu tilannekatsauksesta saatuun palautteeseen, opintojakson oppiin ja mahdolliseen opinnäytteen tai työelämäprojektin sisällölliseen etenemiseen. Suoritus voi olla myös menetelmään perehtyminen ilman kytkentää opinnäytteen aiheeseen. Suoritus arvioidaan numeerisesti.

Itsenäisessä suoritusvaihtoehdossa palautetaan ainoastaan yksi tehtävä, jossa perehdytään tutkimuksellisen kehittämisen osiin ja vaiheisiin. Itsenäinen suoritus on myös mahdollista kytkeä verkko-opetukseen, jolloin suoritus on sama kuin verkko-opetuksessa.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Mari Maunula

Ryhmät
  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus tapahtuu kontaktiopetuksena verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Opintojakso soveltuu myös opinnäytteen menetelmävaiheen kuvauksen tarkentamiseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti opintoja nopeuttaen oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista liittää osaksi Xamkin TKI-hankkeita tai työelämässä tehtävää TKI-toimintaa. Opintojakson suoritus tukee myös mahdollisesti opinnäytteenä tehtävää työelämän tutkimuksellisesta kehittämishanketta.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetusta verkossa 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on kolme kontaktiopetuskertaa verkossa:
- to 17.10. klo 9-16
- to 14.11. klo 9-16
- to 12.12. klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida numeerisesti.
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnin ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä.

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 28.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät
  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus tapahtuu kontaktiopetuksena verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Opintojakso soveltuu myös opinnäytteen menetelmävaiheen kuvauksen tarkentamiseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti opintoja nopeuttaen oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista liittää osaksi Xamkin TKI-hankkeita tai työelämässä tehtävää TKI-toimintaa. Opintojakson suoritus tukee myös mahdollisesti opinnäytteenä tehtävää työelämän tutkimuksellisesta kehittämishanketta.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetusta verkossa 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on kolme kontaktiopetuskertaa verkossa:
- to 8.2. klo 9-16
- to 14.3. klo 9-16
- to 11.4. klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida numeerisesti.
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnin ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä.

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Ilmoittautumisaika

04.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

21.09.2023 - 16.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät
  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Syksyn 2023 opetus tapahtuu kontaktiopetuksena verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Opintojakso soveltuu myös opinnäytteen menetelmävaiheen kuvauksen tarkentamiseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti opintoja nopeuttaen oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista liittää osaksi Xamkin TKI-hankkeita tai työelämässä tehtävää TKI-toimintaa. Opintojakson suoritus tukee myös mahdollisesti opinnäytteenä tehtävää työelämän tutkimuksellisesta kehittämishanketta.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetusta verkossa 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktiopetus verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti:
- To 21.9. klo 9-16,
- To 19.10. klo 9-16 ja
- To 16.11. klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida numeerisesti.
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnin ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä.

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Ilmoittautumisaika

09.01.2023 - 29.01.2023

Ajoitus

09.02.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät
  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kevään 2023 opetus tapahtuu kontaktiopetuksena verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti 9.2., 16.3., 13.4.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Opintojakso soveltuu myös opinnäytteen menetelmävaiheen kuvauksen tarkentamiseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti opintoja nopeuttaen oppimistehtävien avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista liittää osaksi Xamkin TKI-hankkeita tai työelämässä tehtävää TKI-toimintaa. Opintojakson suoritus tukee myös mahdollisesti opinnäytteenä tehtävää työelämän tutkimuksellisesta kehittämishanketta.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetusta verkossa 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktiopetus verkossa Master Schoolin aikataulun mukaisesti:
- To 9.2. klo 9 - 16
- To 16.3. klo 9-16
- To 13.4 klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida numeerisesti.
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnin ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä.

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

22.09.2022 - 17.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät
  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Syksyn 2022 toteutuksen verkossa tapahtuvan kontaktiopetuksen aikataulu:
- 22.9.
- 20.10.
- 17.11.

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti oppimistehtävien avulla ja verkkototeutuksen avulla. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista liittää osaksi Xamkin TKI-hankkeita tai työelämässä tehtävää TKI-toimintaa. Opintojakson suoritus tukee myös mahdollisesti opinnäytteenä tehtävää työelämän tutkimuksellisesta kehittämishanketta.

Opiskelijan työmäärä

Kontaktiopetusta verkossa 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktiopetus:

- to 22.9. klo 9-16,
- to 20.10. klo 9-16 ja
- to 17.11. klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida.
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnin ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä.

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 23.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Opettaja
  • Pekka Penttinen
Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät
  • Master_Mli
    Master-opinnot; Mikkeli

Tavoitteet

Tiedät tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja osaat soveltaa tutkimusmenetelmällisiä ratkaisuja kehittämisprosessin eri vaiheissa
Osaat soveltaa kehitämistarpeen arviointiin ja kehittämismenetelmän valintaan liittyviä tutkimusmenetelmällisiä keinoja
Osaat arvioida kehittämisprosessin etenemistä ja saatuja tuloksia tutkimusmenetelmällisin keinoin
Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämisprosessin

Sisältö

Miten tunnistat kehittämistarpeen käytännölliset, teoreettiset tai tutkimukselliset lähtökohdat?
Miten sovellat laadullisia ja tilastollisia tutkimusmenetelmiä kehittämisprosessin lähtökohtien selvittämisessä?
Miten seuraat ja saat tietoa kehittämisprosessin eri vaiheista ja etenemistä?
Millä tavoin arviot keittämisprosessin vaikuttavuutta ja prosessin onnistumista?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään omaan tutkimuksellisen kehittämisen tehtävään liittyvää lähdemateriaalia. Menetelmällinen materiaali on suurelta osin tarjolla Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kevään 2022 toteutuksen aikataulu: Mikkeli

- to 10.2. klo 9-16,
- to 10.3. klo 9-16 ja
- to 7.4. klo 9-16

Opintojakso soveltuu samanaikaisesti suoritettavaksi opinnäytteen suunnittelu- tai aloitusvaiheen kanssa. Opintojakso edistää oman opinnäyteen tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämän tutkimukselliseen kehittämistehtävään kiinnitettynä. Sovi suoritustavasta vastuuopettajan kanssa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa verkkototeutuksessa itsenäisten oppimistehtävien avulla. Näin toteutettuna opintojakso edistää oman opinnäytteen tutkimus- ja/tai kehittämisotteen jäsentämistä. Ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kytkeytyy oman opinnäytteen, muun työelämähankeen tai menetelmällisen osaamisen syventmäisen avulla työelämän kehittämiseen tutkimuksellisista lähtökohdista.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetusta 24 t
Itsenäistä työskentelyä 111 t
TAI itsenäistä työskentelyä 135 t

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus:

- to 10.2. klo 9-16,
- to 10.3. klo 9-16 ja
- to 7.4. klo 9-16

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi tehtävää.
1. Opintojakson alussa laaditaan kommentteja varten suunnitelmapaperi tutkimuksellisesta kehittämisestä tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnistä. Tehtävä kohdistuu omaan opinnäytteeseen tai sen suunnitteluun, muuhun työelämässä tehtävään tutkimuksen tai kehittämisen toimenpiteeseen tai menetelmällisen lähestymistavan pohdintaan. Tehtävä kommentoidaan, mutta ei arvioida. (1 op)
2. Suunnitelmapaperista saatujen kommenttien pohjalta laaditaan arvioitava suoritus, jossa esitellään tutkimuksellisen kehittämisen tai tutkimuksen ja kehittämisen rajankäynnini ratkaisuja opinnäytettä tai työelämää varten. Suoritus voi olla osa opinnäytettä tai itsenäinen tehtävä. (4 op)

Opintojakson itsenäinen suoritusvaihtoehto arvioidaan opiskelijan opintojakson suoritustavan valinnan mukaan joko yhtenä laajana tehtävänä tai edellä olevan lähiopetuksen suoritustavan mukaan.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysvaatimuksia