Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka ja -fysiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: PT00FE30

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti
  • suomi

Osaamistavoitteet

Ymmärrät tietokonelaskennan tuomat reunaehdot ja tarkkuusrajoitteet.
Osaat vektori- ja matriisilaskennan perusteet sekä erilaiset muunnokset 3D-koordiaatistossa.
Ymmärrät, miten kappaleiden painopisteitä lasketaan ja miten massaominaisuudet vaikuttavat pelien fysiikkalaskentaan
Osaat mallintaa diskreettiaikaisia mekaniikan tilanteita ohjelmallisesti
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen törmäysten havaitsemisen ja ratkaisualgoritmin.

Sisältö

Kuinka lukuja esitetään ja miten pyöristysvirheet vaikuttavat tietokonelaskennassa?
Miten vektoreja, matriiseja ja quaternioneja hyödynnetään peliohjelmoinnissa? Kuinka tehdään ja esitetään translaatio, skaalaus ja rotaatio 3D-avaruudessa?
Miten trigonometriaa voidaan soveltaa peleissä erilaisiin ongelmiin?
Kuinka fysiikan perusilmiöitä mallinnetaan peleissä? Miten erityisesti kinematiikka, voimat ja kinetiikka toimivat simulaatioissa?
Miten törmäyksiä havaitaan ja ratkaistaan?