Pelimatematiikka ja -fysiikkaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: PT00FE30
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- suomi
Osaamistavoitteet
Ymmärrät tietokonelaskennan tuomat reunaehdot ja tarkkuusrajoitteet.
Osaat vektori- ja matriisilaskennan perusteet sekä erilaiset muunnokset 3D-koordiaatistossa.
Ymmärrät, miten kappaleiden painopisteitä lasketaan ja miten massaominaisuudet vaikuttavat pelien fysiikkalaskentaan
Osaat mallintaa diskreettiaikaisia mekaniikan tilanteita ohjelmallisesti
Osaat ohjelmoida yksinkertaisen törmäysten havaitsemisen ja ratkaisualgoritmin.
Sisältö
Kuinka lukuja esitetään ja miten pyöristysvirheet vaikuttavat tietokonelaskennassa?
Miten vektoreja, matriiseja ja quaternioneja hyödynnetään peliohjelmoinnissa? Kuinka tehdään ja esitetään translaatio, skaalaus ja rotaatio 3D-avaruudessa?
Miten trigonometriaa voidaan soveltaa peleissä erilaisiin ongelmiin?
Kuinka fysiikan perusilmiöitä mallinnetaan peleissä? Miten erityisesti kinematiikka, voimat ja kinetiikka toimivat simulaatioissa?
Miten törmäyksiä havaitaan ja ratkaistaan?
Arviointi
Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita