Siirry suoraan sisältöön

ErityiskasvatusLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00DT48

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Oppimateriaalit

Vammaistyö, Lapsi- ja perhelähtöinen työ

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Tuomo Paakkonen
  • Tia-Marika Sohlman
  • Ann-Mari Sippu
Ryhmät
  • SOKT23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakso sisältää luentoja, tutoriaali- ja workshop-työskentelyä sekä oppimistehtäviä.

Tutoriaali ja workshop -työskentelyssä on läsnäolovelvollisuus.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden tutustumiskäynnit erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin.

Opiskelijan työmäärä

5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 02.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn alustalla opintojakson alkaessa

Määttä, P. & Rantala, A. 2022. Tavallisen erityinen lapsi: Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. 3.,uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2022. Varhaiserityiskasvatus. 3., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI23SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen liittyvissä asioissa toimi Luxissa olevien ohjeiden mukaan ja hae osaamisen tunnustamista Pepissä. Mikäli sinulle on jo tehty sopimus osaamisen tunnustamisesta (näyttö / osittainen hyvksiluku), ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa sopiaksesi suorituksista tällä toteutuksella.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa. Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.

Tentit ja muut määräajat

Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Toteutuksen osien kuvaus

Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus. Katso lukujärjestystiedot ja arvioi, voitko osallistua kontaktiopetukseen.

Tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan 1. kontaktikerralla ja kirjataan Learn-alustalle.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

23.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Teokset:

Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatussa
sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä voidaan liittää tehtäviin ja opintojakson totetukseen voi liittyä mahdollisuuksien mukaan vierailevia työelämäedustajia.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää Learn tentin, ja tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

05.02.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Maija Olli
  • Miia Jyräs
  • Tuomo Paakkonen
  • Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista tutoriaali- ja workshop-työskentelyä.

Opiskelija sopii tutustumiskäynnistä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutustumiskäynti liittyy yhteen jakson oppimistehtävään. Opiskelija sopii tutustumiskäynnin ajankohdan yhdessä tutustumikäynnin kohteena olevan yksikön henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Tutustumiskäynnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävään liittyvä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön tutustuminen sekä kokemusasiantuntijan puheenvuoro

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Yksittäisten osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Eija Vikman
  • Miia Jyräs
  • Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakso pitää sisällään luentoja, tutoriaali- ja workshop-työskentelyä sekä oppimistehtäviä.

Tutoriaali ja workshop -työskentelyssä on läsnäolovelvollisuus.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden tutustumiskäynnit erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin.

Opiskelijan työmäärä

5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 17.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Riitta-Liisa Jukarainen
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Tentti:

Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2022. Varhaiserityiskasvatus

sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on itsenäistä opiskelua sekä niihin liittyviä tehtäviä sekä tentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Jos nopeuttaja haluaisi tehdä itsenäisen suorituksen tässä toteutuksessa, tulee hänen ennakoida mahdollisuutta päästä erityiskasvatusta toteuttavaan työelämäpaikkaan opintojakson aikana, jolloin on mahdollista valita työhön integroitu väylän suoritus. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintojakson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä liitetään mahdollisuuksien mukaan kontaktiopetukseen ja tehtäviin.
Työelämäyhteistyö tarkentuu opintojakson alussa. Työhön integroidussa väylässä opiskelija kytkee opintojakson oppimistavoitteet omaan työhön.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää tentin sekä tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa. Tentti viikolla 47 lukujärjestystietojen mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

5 op/ 135 h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

06.02.2023 - 19.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Maija Olli
  • Tuomo Paakkonen
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso sisältää läsnäolovelvollista tutoriaali- ja workshop-työskentelyä.

Opiskelija sopii tutustumiskäynnistä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutustumiskäynti liittyy yhteen jakson oppimistehtävään. Opiskelija sopii tutustumiskäynnin ajankohdan yhdessä tutustumikäynnin kohteena olevan yksikön henkilökunnan kanssa työelämälähtöisesti. Tutustumiskäynnin ajankohtaa ei siis ole merkitty lukujärjestykseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävään liittyvä erityiskasvatuksen toimintaympäristöön tutustuminen sekä kokemusasiantuntijan puheenvuoro

Opiskelijan työmäärä

5 opintopistettä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksokokonaisuus arvioidaan numeerisesti. Yksittäisten osasuoritusten arvioinnissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty/täydennettävä/hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Teokset:

Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016 (tai uudempi). Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

sekä Learnissa opintojakson alussa kuvattu muu lähdemateriaali

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen, Lisäksi toteutuksella on Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen parissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa soveltuvin osin. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyötä voidaan liittää tehtäviin ja opintojakson totetukseen voi liittyä mahdollisuuksien mukaan vierailevia työelämäedustajia.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää Learn tentin, ja tehtäviä joiden ajankohdista ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu tentistä, luento-osuuksista sekä oppimistehtävistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kontaktien työskentelyä ei nauhoiteta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan asteikolla 1-5
Tehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Eija Vikman
  • Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso pitää sisällään luentoja, tutoriaali- ja workshop-työskentelyä ja oppimistehtäviä.

Tutoriaali ja workshop-työskentelyssä on läsnäolovelvollisuus.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden tutustumiskäynnit erityiskasvatuksen toimintaympäristöihin. (Muutokset mahdollisia koronatilanteesta johtuen.)

Opiskelijan työmäärä

5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 30.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
  • Riitta-Liisa Jukarainen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan opiskelumateriaali.

Teokset:
Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus
Määttä, P. & Rantala, A. 2016 (tai uudempi). Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti. Kontaktitunnit toteutuvat Mikkelin kampuksella tai korona.epidemia tilanteen niin vaatiessa verkossa Teamsin välityksellä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla SOMI21SP ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa. Huomioi, että tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Jos työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi opintojen alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

Osaamisen tunnistamiseen (HOT) liittyvissä asioissa ole yhteydessä opettajaan viimeistään heti opintojakson alkaessa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, todistus). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksesta sovitaan opintojakson alkaessa. Opintojakso voi sisältää työelämässä tapahtuvaa oppimista tutustumiskäyntien ja/tai pienryhmien ohjaamisen muodossa. Työelämän osaamistarpeet huomioidaan oppimistehtävissä ja opintojakson sisällöissä.

Tentit ja muut määräajat

Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan opintojakson Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Toteutuksen osien kuvaus

Työmäärän jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että tämä on päiväryhmän toteutus. Katso lukujärjestystiedot ja arvioi, voitko osallistua kontaktiopetukseen.
Tällä toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan 1. kerralla ja kirjataan Learn-alustalle.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 10.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Eija Vikman
  • Tuomo Paakkonen
  • Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali Learnissa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakso sisältää: luentoja, workshop- ja tutoriaalityöskentelyä, oppimistehtäviä ja itsenäistä tiedonhankintaa. Workshop- ja tutoriaalityöskentelyssä on läsnäolovelvoite, josta kerrotaan tarkemmin opintojakson aloituksessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Erityiskasvatuksen työtehtäviin tutustuminen

Opiskelijan työmäärä

Kurssin laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opiskelija osallistuu kontaktitunneille väli- ja tuntitehtävineen ja mahdollisille tutustumiskäynneille. Kontaktitunnit toteutuvat Korona-pandemiatilanteen mukaan joko verkossa Teamsin välityksellä tai Mikkelin kampuksella. Verkkotunteja ei tallenneta. Itsenäistä opiskelua oppimistehtävien muodossa sekä kirjallisuustentti.
Opiskelu voi edellyttää osallistumista erilaisiin verkossa (Learnissa) toteutettaviin tehtäviin, kuten verkkokeskustelu tiettynä ajankohtana toteutuksen aikana.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla toisen ryhmän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.


Työhön integroitu oppimisväylä:
Sovi opintojakson alkaessa opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta erikseen. Työhön integroitu vaihtoehto edellyttää sinulta itsenäistä toteutussuunnitelman tekemistä suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Osoitat osaamisesi yhdessä opettajan kanssa ennalta sovitulla tavalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan työelämävierailu ja/tai työelämävierailija kontaktitunneilla, mikäli se on työelämän kanssa ajallisesti mahdollista.

Opintojaksolla on työhön integrointimahdollisuus: mikäli työskentelet opintojakson aikana erityiskasvatuksen alalla, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Sovi heti opintojen alkaessa tästä vaihtoehdosta erikseen opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Tentin ajankohta ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole tällä opintojaksolla.

Opiskelijan työmäärä

135 h
Tarkempi jakautuminen informoidaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen osien kuvaus

Oppimistehtävä(t) 1-2op
Kontaktiopetus verkossa 1 op
Tentti 2-3op

Lisätietoja opiskelijoille

Hankitun osaamisen tunnustamisessa (hyväksiluku, näyttö) tai työhön integroidussa vaihtoehdossa ole opettajaan yhteydessä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista tai viimeistään opintojakson 1. kontaktikerralla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan opintojakson alkaessa ja kirjataan Learn alustalle.
Osa oppimistehtävistä arvioidaan asteikolla 1-5
Osa oppimistehtävistä / oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä.
Tentti 1-5

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen