Varhais- ja nuorisokasvatusLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00EE41
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Perehdyt suomalaisen varhaiskasvatuksen ja nuorisokasvatuksen lainsäädäntöön, ohjaaviin asiakirjoihin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsi- ja nuorilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Tunnet oppimisen alueet ja oppimisympäristön merkityksen pedagogisessa suunnittelussa.
Osaat hyödyntää soveltuvia menetelmiä kasvun tukena lasten ja nuorten kanssa.
Sisältö
Mikä on varhais- ja nuorisokasvatuksen palvelujärjestelmä?
Millaiset lainsäädäntö ja keskeiset asiakirjat määrittelevät varhais- ja nuorisokasvatuksen toteuttamista?
Miten lapsi- ja nuorilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsi- ja nuorten ryhmässä?
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Oppimateriaalit
Erityiskasvatus, Lastensuojelu ja perhetyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hannele Pulkamo
- Niina Pietikäinen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA22SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Perehdyt suomalaisen varhaiskasvatuksen ja nuorisokasvatuksen lainsäädäntöön, ohjaaviin asiakirjoihin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsi- ja nuorilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Tunnet oppimisen alueet ja oppimisympäristön merkityksen pedagogisessa suunnittelussa.
Osaat hyödyntää soveltuvia menetelmiä kasvun tukena lasten ja nuorten kanssa.
Sisältö
Mikä on varhais- ja nuorisokasvatuksen palvelujärjestelmä?
Millaiset lainsäädäntö ja keskeiset asiakirjat määrittelevät varhais- ja nuorisokasvatuksen toteuttamista?
Miten lapsi- ja nuorilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsi- ja nuorten ryhmässä?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali.
Varhaiskasvatuksessa kirja: Koivula,M, Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P (toim.)2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Varhaiskasvatus: varhaiskasvatuksen yksi osatehtävä on leikin havainnointitehtävä, jonka opiskelija sopii työelämän kanssa lukujärjestyksen ulkopuolelta.
Nuorisokasvatus:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn/workshop-työskentelyn avulla nuorisokasvatuksen elementteihin. Nuorisovaltuuston kokouksen seuraaminen, työn vaikuttavuuden arviointia.
TKI ja työelämäyhteistyö
Leikin havainnointitehtävä työelämässä (varhaiskasvatus)
Opiskelijan työmäärä
5 op.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, osa-arvioinnit hyväksytty-hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna-Leena Lipsanen
Vastuuopettaja
Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA21SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Perehdyt suomalaisen varhaiskasvatuksen ja nuorisokasvatuksen lainsäädäntöön, ohjaaviin asiakirjoihin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsi- ja nuorilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Tunnet oppimisen alueet ja oppimisympäristön merkityksen pedagogisessa suunnittelussa.
Osaat hyödyntää soveltuvia menetelmiä kasvun tukena lasten ja nuorten kanssa.
Sisältö
Mikä on varhais- ja nuorisokasvatuksen palvelujärjestelmä?
Millaiset lainsäädäntö ja keskeiset asiakirjat määrittelevät varhais- ja nuorisokasvatuksen toteuttamista?
Miten lapsi- ja nuorilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsi- ja nuorten ryhmässä?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Suomalaisen varhaiskasvatuksen ja nuorisokasvatuksen lainsäädäntöön , ohjaaviin asiakirjoihin sekä palvelujärjestelmään perehtyminen.
Lapsi- ja nuorisolähtöisyyden huomioiminen kasvatuksellisena lähtökohtana.
Oppimisen alueet ja oppimisympäristön merkityksen tunteminen pedagogisessa suunnittelussa.
Soveltuvien menetelmien hyödyntäminen kasvun tukena lasten ja nuorten kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset asiakastapaukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 t opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen