Siirry suoraan sisältöön

Jäähdytysjärjestelmät ja lämpöpumputLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: TT00BA42

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaat tarkastella ja analysoida kompressorikylmälaitoksen kylmäkoneen ja rakennusten lämmitykseen tarkoitettujen lämpöpumppujen toimintaa log p,h- tilatilapiirroksen avulla.
Tunnistat kylmäkoneiden ja lämpöpumppujen pääkomponentit ja yleisimmät putkistovarusteet ja tiedät niiden merkityksen kylmäaineen kier-toprosessissa. Tiedät yleisimmät kylmäaineet ja niiden ominaisuudet.
Osaat hyödyntää passiivisia jäähdytysratkaisuja ja aurinkosuojausta ra-kennusten ylilämpenemisen ehkäisemisessä.
Tiedät tavanomaisimmat rakennusten suorat ja välilliset jäähdytysjärjes-telmät ja osaat mitoittaa ne.
Osaat laskea jäähdytysjärjestelmän energiakulutuksen rakentamismää-räyskokoelman D5 mukaisesti rakennuksen jäähdytysenergian nettotar-peesta.
Tiedät yleisimmät lämpöpumpputyypit ja niiden toiminta- ja kytkentäperiaatteet. Osaat tavanomaisten lämpöpumppujen mitoitusperiaatteet ja osaat laskea lämpöpumppujärjestelmän energiankulutuksen rakentamis-määräyskokoelman D5 mukaisella menetelmällä.

Sisältö

Miten rakennusten viilentämiseen ja lämmitykseen tarkoitetut kompressorikylmälaitos ja lämpöpumppu toimivat?
Miten kompressorikäyttöinen prosessi esitetään log p, h -piirroksessa?
Mitä kylmäaineita käytetään ja miten lainsäädäntö liittyy niiden käyttöön?
Mitkä ovat em. järjestelmien pääkomponentit ja putkistovarusteet?
Miten valitaan ja mitoitetaan laskelmien perusteella kylmäaine-, jäähdytys- ja liuosputkistot?
Miten lasketaan rakennusten jäähdytysjärjestelmien energiankulu-tus D3/D5 -menetelmillä?
Mitä tulee huomioida lämpöpumpun mitoittamisessa ja valinnassa?

Edeltävä osaaminen

Edellytetään perustiedot termofysiikasta ja termodynamiikasta

Suoritustavat

Opiskelija osaa
a) käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
e) valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f) edistää tiimin tavoitteellista toimintaa aihealueella ja toimia kokonai-suuden osana

Siirry alkuun