Siirry suoraan sisältöön

Seniori- ja vanhustyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AV00EA56

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Ilmoittautumisaika

13.07.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja

Tuula Tarhonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS24S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 24S

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Materiaali ilmoitetaan Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opetus tapahtuu muilta osin verkossa, paitsi aloitusviikolla 15.8.2024 pidetään infotunti Teamsin välityksellä. Teams_linkki löytyy lukujärjestyksestä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Oppimistehtävä verkossa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu teemoittain verkossa tehtävistä oppimitehtävistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettaja Tuula Tarhonen
tuula.tarhonen@xamk.fi
0405457763

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa tehtävistä hyväksytty/täydennettävä
Oppimistehtävä 1-5

Ilmoittautumisaika

31.12.2022

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja

Tuula Tarhonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS23S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 23S
  • AVERMI
    Avoimen erilliskoulutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan Learn-alustalla opintojen alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena Learn -oppimisympäristössä. Opintojaksolle ilmoittautuneet siirtyvät automaattisesti Learn-alustalle opintojakson alkaessa eikä erillistä kirjautumisavainta Learnin opintojaksolle tarvita.

Lisäksi järjestetään viikoilla 37,45 ja 48 Teams-webinaareja, joihin osallistuminen on opiskelua tukevaa ja vapaaehtoista.

Opintojakso voi sisältää tietyille viikoille aikataulutettua verkkotyöskentelyä esimerkiksi verkkokeskustelun muodossa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen osuus opiskelijan omalla paikkakunnalla,

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Opintojaksolla suoritetaan THL:n RAI-verkkokurssi.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Oppimistehtäviä.
Verkkotenttejä ja verkkokeskusteluja.
Toiminnallinen osuus työelämässä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkokurssi, johon sisältyy myös toiminnallinen osuus

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

numeraalinen 0-5
arviointikriteerit esitellään opintojakson alkaessa Learn-alustalla.

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Tuula Tarhonen
Vastuuopettaja

Tuula Tarhonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS22S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 22S

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan myöhemmin Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Toteutus verkko-opintoina.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT) sekä tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly työelämäyhteistyötä, TKI ei ole

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Määräajat ilmoitetaan myöhemmin

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 5op (135h). Sisältää ennakkotehtävän (1op), sosiokulttuurisen tehtävän (1op), haastattelutehtävän (1op), ja oppimistehtävän (2 op).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettaja
tuula.tarhonen@xamk.fi
0405457763

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sekä ennakkotehtävä että haastattelutehtävä Hyväksytty/täydennettävä
Sosiokulttuurisen menetelmän tehtävä ja oppimistehtävä 5-0.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

02.02.2022 - 02.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • AVMIYPSOS21S
    Avoin AMK, Mikkeli, Yhteisöpedagogista sosionomiksi, 21S
  • AVKTYPSOS21S
    Avoin AMK, Kotka, Yhteisöpedagogista sosionomiksi

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan Learn-alustalla opintojen alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena Learn -oppimisympäristössä. Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetetään sähköpostia ennen opintojakson alkamista, jossa opiskelija saa mm. tiedot Learn -alustalle kirjautumisesta.

Lisäksi järjestetään viikoilla 5,10 ja 15 Teams-tunteja, joihin osallistuminen on opiskelua tukevaa ja vapaaehtoista.

Opintojakso voi sisältää tietyille viikoille aikataulutettua verkkotyöskentelyä esimerkiksi verkkokeskustelun muodossa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen osuus opiskelijan omalla paikkakunnalla, mikäli koronapandemiatilanne sen sallii.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

numeraalinen 0-5
arviointikriteerit esitellään opintojakson alkaessa Learn-alustalla.