Asiakastyön perusteet (5op)
Opintojakson tunnus: S15A505
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Osaat rakentaa, ylläpitää ja päättää luottamuksellisia asiakassuhteita. Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakastyötä asiakkaan yksilöllisten tarpeiden pohjalta. Tiedät palveluohjauksen periaatteita. Osaat arvioida työtäsi ohjaavia periaatteita, arvoja ja sääntöjä ja osaat toimia niiden ohjaamana. Tiedät työhösi sisältyviä haasteita ja ristiriitoja.
Sisältö
Mitä ovat asiakastyötä ohjaavat arvot, periaatteet, asiakkaan asemaa ja oikeutta koskevat lait ja säännöt? Miten rakennat luottamuksellisen asiakassuhteen? Miten rakennat ammatillisen vuorovaikutussuhteen? Mikä on asiakkaan kanssa tehtävän suunnitelman merkitys asiakasprosessissa ja miten laadit suunnitelman?
Edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempaa osaamista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
b) Käytät johdonmukaisesti sosiaalialan ammattikäsitteitä d) Osaat toimia asiakkaiden ja sosiaalipalveluita käyttävien ihmisten kanssa. c) Osaat hahmottaa asiakastyön tehtäväkokonaisuuksia. g) Osaat perustella toimintaasi sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti.