Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
TerSTYNN3
Lähiopetus
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
14.12.2020 - 14.01.2021
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1-5
Marjaana Roponen
Lähiopetus
Suomi
01.03.2021 - 31.07.2021
14.12.2020 - 14.01.2021
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1-5
Paula Mäkeläinen
Aila Friis
Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa Learn -oppimisympäristössä.
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena.
Suomi
18.01.2021 - 10.12.2021
01.10.2020 - 15.10.2020
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
eKampus
5 op
1-5
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
Opintojakso sisältää viisi oppimistehtävää. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia (1op edellyttää 27h työpanosta).
Aila Friis
Annamaija Korhonen
Lähiopetus
Suomi
15.08.2020 - 31.12.2020
15.08.2020 - 04.09.2020
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1-5
Paula Mäkeläinen
Arto Pesola
Minna Männikkö
TerSTYNN3
Sari Laanterä
Lähiopetus
Opiskelumateriaali täydentyy opintojakson alussa.
Tutustuminen Firstbeat ja Fibion -järjestelmiin ennakkoon suositeltavaa.
Euroopan komissio, 2014. Vihreä kirja terveysalan mobiilisovelluksista. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:52014DC0219&rid=2
Jakicic JM, Davis KK, Rogers RJ, et al. Effect of Wearable Technology Combined With a Lifestyle Intervention on Long-term Weight Loss: The IDEA Randomized Clinical Trial [published correction appears in JAMA. 2016 Oct 11;316(14 ):1498]. JAMA. 2016;316(11):1161-1171. doi:10.1001/jama.2016.12858
Peake, J., Kerr, G., & Sullivan, J. (2018). A Critical Review of Consumer Wearables, Mobile Applications, and Equipment for Providing Biofeedback, Monitoring Stress, and Sleep in Physically Active Populations. Frontiers in Physiology, 9.
Schoeppe, S., Alley, S., Van Lippevelde, W. et al. Efficacy of interventions that use apps to improve diet, physical activity and sedentary behaviour: a systematic review. Int J Behav Nutr Phys Act 13, 127 (2016). https://doi.org/10.1186/s12966-016-0454-y
Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5. Saatavana: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75526/JUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf
Sullivan AN, Lachman ME. Behavior Change with Fitness Technology in Sedentary Adults: A Review of the Evidence for Increasing Physical Activity. Front Public Health. 2017;4:289. Published 2017 Jan 11. doi:10.3389/fpubh.2016.00289
Välitehtävää ei arvioida. Lopputehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5. Arviointikriteerit esitellään opintojakson alussa.
Suomi
01.01.2021 - 31.05.2021
14.12.2020 - 14.01.2021
Opintojakson info on 11.12.2020. Opintojakson lähiopetustunneilla (15.1.2021) aloitetaan yksilölliset Firstbeat- ja Fibion -hyvinvointimittaukset ja Fibion-mittarin palautus on seuraavalla lähiopetustunnilla (11.2). Opintojakson lopussa, toukokuussa, tehdään uudet hyvinvointimittaukset Active Life Lab:ssa, jolloin omaa edistymistä tai muutosta on mahdollista tarkastella. Yksilölliset alkumittaukset on tehty Active Life Lab:ssa Tieto- ja tiedonhallinta -opintojaksolla syksyllä 2020. Hyvinvointimittaukset edellyttävät läsnäoloa paikan päällä.
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1 op
1-5
Opintojaksolla on välitehtävä, joka käsitellään viimeisellä lähiopetuskerralla (11.2.2021) ja yksilötyönä tehtävä kirjallinen tehtävä, jonka palautus on toukokuussa 2021.
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135h, josta lähiopetusta on 24h ja 111h on varattu välitehtävän ja lopputehtävän tekemiseen.
Paula Mäkeläinen
Riitta Riikonen
Anna-Liisa Immonen
TerSTYNN3
Terhi Kaipainen
Sari Laanterä
Johanna Hirvonen
Lähiopetus
Suomi
02.11.2020 - 31.12.2021
15.08.2020 - 04.09.2020
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1-5
Riitta Riikonen
Anna-Liisa Immonen
TerSTYNN3
Sari Laanterä
Johanna Hirvonen
Lähiopetus
Suomi
04.01.2021 - 31.12.2021
01.10.2020 - 15.10.2020
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1-5
Haija Muhonen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Kaikki tarvittava opiskelumateriaali löytyy verkko-oppimisympäristöstä opintojakson alkaessa.
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkko-opintoina.
Opintojaksolla tehdään yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä kokoava raportti opintojakson aiheista.
Opintojakso arvioidaan opintojakson aikana laadittavien tehtävien ja raporttien perusteella. Ei tenttiä.
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
15.08.2020 - 04.09.2020
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
4 op
1-5
Opiskelijan kokonaistyömäärä opintojaksolla on 135h.
Kirsi Jurvanen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa ja se on pääosin saatavilla verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena.
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävillä, tenttiä ei järjestetä.
Suomi
01.10.2020 - 31.12.2020
15.08.2020 - 04.09.2020
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
4 op
1-5
Opiskelijan työmäärä jakautuu seuraavasti:
lähiopetus 14h, oppimistehtävän laatiminen ja vertaisarviointi 60h, itsenäinen opiskelu 60h
Kirsi Jurvanen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Kaikki opiskelumateriaali julkaistaan verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Jos haluat nopeuttaa opintoja, tämän opintojakson voi suorittaa kevään 2019 aikana. Ota siinä tapauksessa yhteyttä opettajaan viimeistään pe 27.3.2020 klo 16.
Arviointi perustuu oppimistehtäviin, ei tenttiä.
Suomi
01.09.2020 - 31.12.2020
15.08.2020 - 04.09.2020
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena. Lisäksi järjestetään tarvittaessa vapaaehtoisia ohjaustunteja verkossa. Ohjaustuntien ajankohdat ja toteutustapa ilmoitetaan opintojakson alussa. Opintojaksolla tehdään kumuloituvia, määräaikaan sidottuja oppimistehtäviä. Määräaikoja on 2-3 viikon välein tasaisesti opintojakson keston ajan.
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
4 op
Riitta Riikonen
Anna-Liisa Immonen
TerSTYNN3
Sari Laanterä
Johanna Hirvonen
Lähiopetus
Suomi
03.01.2022 - 30.12.2022
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
1-5
Haija Muhonen
Lähiopetus
Suomi
23.08.2021 - 31.12.2021
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
1-5
Kirsi Jurvanen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Mikäli opiskelijalla on opintojakson sisältöihin liittyvää osaamista, voi opintojakson suorittaa kokonaan tai osittain osaamisen näytöllä. Siinä tapauksessa ota yhteyttä opettajaan mahdollisimman pian, kuitenkin ennen opintojakson alkua.
Opintojakso arvioidaan kahden esseetehtävän perusteella.
Suomi
23.08.2021 - 31.12.2021
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
4 op
1-5
Opintojaksolla tehdään kaksi laajahkoa esseetehtävää. Niiden palautuspäivämääristä sovitaan yhteisesti opintojakson alussa.
Hylätyn opintojakson voi uusia uusintatenttinä kaksi kertaa kevään 2022 aikana.
Opiskelijan työmäärä on noin 135h, josta kontaktiopetusta sekä siihen valmistautumista on n. 15h, itsenäistä opiskelua noin 60h ja esseetehtävien tekemistä noin 60h.
Kirsi Jurvanen
Lähiopetus
Suomi
03.01.2022 - 31.12.2022
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
1-5
Kirsi Jurvanen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Kaikki opiskelumateriaali löytyy verkko-oppimisympäristöstä ja julkaistaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on opintojakson sisältöihin liittyvää aiemmin esimerkiksi työssä hankittua osaamista, opintojakson voi suorittaa osaamisen näytöllä. Yhteys tässä tapauksessa opintojakson opettajaan mahdollisimman pian, viimeistään opintojakson alkaessa.
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävillä, joista saa pisteitä 20 pistettä/tehtävä. Lopullinen arvosana määräytyy kertyneen kokonaispistemäärän perusteella.
Suomi
23.08.2021 - 31.12.2021
20 - 40
Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittämisen koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Mikkelin kampus
4 op
1-5
Opintojaksolla suoritetaan 4-5 oppimistehtävää, jotka tehdään järjestyksessä. Palautuspäivämäärät jakautuvat tasaisesti opintojaksolle. Kukin oppimistehtävä arvioidaan mahdollisimman pian palautuksen jälkeen ja tehtävistä saa palautetta ennen seuraavan tehtävän palautuspäivämäärää jolloin opiskelija voi huomioida palautteen seuraavissa tehtävissään.
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135h, josta kontaktiopetusta ja siihen valmistautumista on noin 15h, itsenäistä opiskelua noin 60h ja oppimistehtävien tekemistä noin 60h.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen (YAMK) koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan AMK-tutkinnon, sekä artenomi (AMK), insinööri (AMK)-, muotoilija (AMK)-, restonomi (AMK) -, tradenomi (AMK)- ja yhteisöpedagogi (AMK) –tutkinnon suorittaneille, ja vähintään kolme vuotta tutkinnon suorittamisen jälkeen alalla työskennelleille ammattilaisille.
Koulutuksen avulla laajennat ja syvennät osaamistasi:
• hyvinvointitiedon hyödyntämisessä omassa työssäsi, oman alasi kehittämisessä ja monialaisissa yhteistyöverkostoissa
• hyvinvointipalveluiden vaikuttavuuden arvioinnissa asiakkaan ja organisaation näkökulmasta
• dataperustaisten hyvinvointipalveluiden toimintamallien ja kannattavuuden arvioinnissa ja kehittämisessä
• dataperusteisten hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja johtamisessa
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen (ylempi AMK) – tutkinnon opinnot koostuvat ammattialan ydinosaamista syventävistä opinnoista (40 / 25 op) ja tätä osaamista täydentävistä opinnoista (20 / 5 op).
Ydinosaamisen opinnot muodostuvat kolmesta (3) moduulista:
Tieto ja tietojärjestelmät – moduuli (15 op/10 op)
- Tieto ja tiedonhallinta (5 op)
- Tietojohtaminen (5 op)
- Tietojärjestelmien hankinta (5 op: ei kuulu 60 op:n tutkintoon)
Hyvinvoinnin edistäminen, mittaaminen ja dataperustaisten hyvinvointipalvelujen
tuotteistaminen – moduuli (15 op/10 op)
- Hyvinvointialan toimijat, säännökset ja edistämisohjelmat (5 op)
- Ihmisen hyvinvointikäyttäytyminen (5 op; ei kuulu 60 op:n tutkintoon)
- Ihmisen hyvinvointikäyttäytymisen mittaaminen (5 op)
Asiakaslähtöisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen –moduuli (10 op/5 op)
- Asiakaslähtöisten dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen (5 op; ei kuulu 60 op:n tutkintoon)
- Asiakaslähtöisten dataperustaisten hyvinvointipalvelujen tuotteistaminen (5 op)
Täydentävän osaamisen opinnot (20 op / 5 op) voit koota ylempien tutkintojen yhteisestä Master Schoolin tarjonnasta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmasi (HOPS) mukaisesti. Voit rakentaa opintopolkusi esimerkiksi omaa ammatillista osaamistasi syventävästi, työelämän kehittämiseen painottuvasti tai vaikkapa ammatillista yleissivistystäsi laajentavasti. Myös opinnäytetyösi tutkimus- tai kehittämistarpeiden tukeminen täydentävän osaamisen opinnoilla on mahdollista.
Tarjolla on opintoja ja opintokokonaisuuksia:
• tutkimus- ja kehittäminen
• johtaminen ja yrittäjyys
• kansainväliset työympäristöt
• digitaalisuus, tieto ja verkostot
Täydentäviä opintoja voit valita myös muissa korkeakouluissa tarjolla olevista, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisista opinnoista. Opintoihin voidaan hyväksilukea myös aiemmin suoritettuja, ylempien korkeakoulututkintojen tasoisia opintoja, mikäli ne sopivat suoritettavan tutkinnon tavoitteisiin. Aikaisemmin suoritettujen opintojen hyväksilukemisesta voit kysyä lisää hopsin laadinnan yhteydessä.
Opinnot läpäisee 30 op:een laajuinen alan kehittämiseen tähtäävä opinnäytetyö. Opinnäytetyö toteutetaan työelämää tai ammattialaa koskevana tutkimus- tai kehittämishankkeena.
Opinnot voit suorittaa joustavasti työn ohessa, jolloin opiskelu kestää keskimäärin vuoden (60 op) tai kaksi vuotta (90 op).
Ydin- ja täydentävän osaamisen opinnot toteutetaan monimuotoisena, ja niiden kontaktiopetusta järjestetään keskimäärin 2 arkipäivänä (to-pe) kuukaudessa. Ydinosaamisen lähiopetuspäivät ovat peräkkäisiä. Lähiopetuksen lisäksi koulutukseen sisältyy verkko-opiskelua sekä eri tavoin suoritettavaa itsenäistä opiskelua. Lähiopetuksella on tärkeä rooli myös verkostoitumisessa, ryhmähengen syntymisessä sekä luovien ajatusten ja ideoiden vaihtamisessa.
Lähiopetusta toteutetaan osittain myös Xamkin Active Life Lab – hyvinvointioppimisympäristössä, joka sijaitsee Mikkelissä Saimaa Stadiumin tiloissa. Active Life Lab tarjoaa huippuolosuhteet digitaalisten hyvinvointi-interventioiden tutkimukseen, kehitykseen sekä opetukseen. Laboratorion tutkimustoiminnan johtoajatuksena on dataan perustuvien hyvinvointipalveluiden kehittäminen ja vaikuttavuuden mittaaminen. Opiskelu Active Life Labissa antaa näköalapaikan tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden suunnitteluun.
Täydentävät Master School opinnot toteutetaan neljällä eri kampuksella, joita on Mikkelissä, Savonlinnassa, Kouvolassa ja Kotkassa. Täydentäviä opintoja voi ottaa myös verkkototeutuksina.
Dataperustaisten hyvinvointipalvelujen kehittäminen, ylemmän AMK-tutkinnon suoritettuasi voit toimia esimerkiksi hyvinvointipalvelujen suunnittelutehtävissä, kehittämisprojektien johtajana, asiantuntijana muun muassa hyvinvointipalvelujen hankinnassa tai itsenäisenä yrittäjänä.
Koulutus tekee tiivistä ja monipuolista työelämäyhteistyötä paikallisella ja kansallisella tasolla. Myös Saimaa Stadiumin monialaisessa tutkimus- ja kehitysympäristössä Sinulla on mahdollisuus päästä kehittämään taitojasi käytännössä osana oikeita tutkimus- ja kehityshankkeita.
Ylemmän AMK-tutkinnon (YAMK) työelämäyhteistyö rakentuu opiskelijoiden työelämäverkostoista sekä Master Schoolin monialaisista työelämäprojekteista, joihin opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämishankkeet kohdistuvat.
YAMK-tutkinnon opiskelu on monialaisten ammatillisten yhteyksien luomista ja ammatillista verkostoitumista ja työelämän kehittämisverkoston rakentamista ja ylläpitämistä.