Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Miia Heikkinen
Kati Vapalahti
Katariina Silvola
Lähiopetus
Sovi näyttömahdollisuudesta 10.9. mennessä opettajien kanssa. Pohjalla kulttuurihyvinvointiin liittyvä harrastuneisuus tai työ. Soveltuu pääasiassa khv muotoilija, yamk opiskelijoille täydentäviin.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
1-5
Marjo Suviranta
Sari Ranta
40% Lähiopetus, 60% Virtuaaliopetus
Keinonen, Turkka & Takala, Roope. 2006. Product concept design: a review of the conceptual design of products in industry. New York (NY): Springer. (76 product)
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. 2004. Tuotekonseptointi. Helsinki: F.G. Lönnberg.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
0 - 25
Opintojaksosisältää X lähipäivää
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
3 op
3 op
1-5
Tehtävien aikataulut kirjataan Learn-alustalle
5 op on 135 h
Tuija Suikkanen-Malin
Katariina Silvola
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn pohjassa.
Työviikkopohjainen toteutus:
Opintojaksolla toteutetaan osapalvelumuotoilu prosessista, havainnollistamaan asiakasymmärryksen muodostumista.
Syvennytään sote alan asiakkuuksien erityisyyteen.
Perehdytään palvelukokemuksen tutkimisen työkaluihin.
Työhon integroitu toteutus:
Opiskelija voi suorittaa jakson tavoitteiden, tehtävien ja toteutuksen osalta työhönsä integroituna.
Arviointi perustuu aktiivisuuteen js tehtäviin.
Suomi
01.09.2021 - 30.11.2021
09.08.2021 - 05.09.2021
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
1 op
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla on yhteistyötä Juvanian kanssa.
Laskennallisesti 135 tuntia
Toteutus koostuu oppimistehtävistä ja lähiopetuksesta.
Tuija Suikkanen-Malin
Piia Kleimola
Sanna Haapanen
60% Lähiopetus, 40% Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaali Learn oppimisalustalla.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä. Opintoja voi nopeuttaa tiedonhankinnan ja tehtävien osalta.
Työhön integroitu oppimisväylä: Opinnot toteutuvat lähiopetuksena 11.1.22 alkaen, opintoihin liittyy myös verkko-opiskelua Learn-verkkoympäristössä. Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa sosiaalisen tiedonjakamisen ja -muodostuksen avulla. Lähiopetuksen lisäksi opinnot sisältävät itsenäistä ja ryhmässä suoritettavaa tiedonhankintaa sekä tehtäviä. Opiskelija voi kohdentaa tehtäviä omaan työhönsä soveltaen.
Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen ja tehtävien ja tentin arvointiin.
Suomi
01.01.2022 - 04.03.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
2 op
1-5
Yhteistyoimintaa muiden kulttuurihyvinvointia opiskelevien kanssa alkaa rakentua opintojen yhteydessä.
Kansainvälistä yhteistyötä ollaan rakentamassa.
Opiskelijan tuntimäärä 135 tuntia:
Lähiopetus & verkkoluennot 25 tuntia
Tehtävät yksin ja ryhmässä 40 tuntia
Tiedonhankinta 70 tuntia
Johdatus aiheeseen
Keskeiset hyvinvointiteoriat
Muotoiluajattelu
Kulttuurihyvinvointi ja kulttuurin vaikutukset hyvinvointiin
Miia Heikkinen
Katariina Silvola
Heli Vihersaari-Salmi
Lähiopetus
Kerrotaan Learnissa.
Jaksossa on 3 lähipäivää, joista osan voi korvata oppimistehtävillä. Kulttuurialan opiskelijoilla on mahdollista suorittaa jakso erikseen sovitulla näyttötehtävällä, mikäli jakson osaamistavoitteet täyttyvät. Näyttöä on anottava tammikuun loppuun mennessä laittamalla viestiä katariina.silvola@xamk.fi.
HUOM! Jakso on pakollinen sote-opiskelijoille ja valinnainen kulttuurin opiskelijoille.
Tarkennetaan Learnissa, kun jakso alkaa.
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
15 - 40
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
1-5
Tuija Suikkanen-Malin
Piia Kleimola
Teija Nuutinen
Lähiopetus
Ilmoitetaan Learn alustalla
Kuvaus tuonnempana
Suomi
10.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
15 - 40
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
1-5
Mahdollista yhteistyötä ja vierailuja
Tuija Suikkanen-Malin
Piia Kleimola
Miia Heikkinen
Teija Nuutinen
40% Lähiopetus, 60% Virtuaaliopetus
Learn
Kevään toteutuksella on 3 lähipäivää. Näyttömahdollisuus tulee kysyä opettajilta tammikuun 2022 loppuun mennessä. Osallistuminen 19.4. SOTE-seminaariin on pakollinen. Ryhmä suunnittelee siihen ohjelmaa osana opintojaksoa. Varautukaa siihen, että myös näytöt järjestetään tuona päivänä.
Suomi
21.02.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
15 - 25
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
3 op
1-5
Hopsin mukaan
Tuija Suikkanen-Malin
Sanna Haapanen
Teija Nuutinen
Lähiopetus
Oppimateriaali kuvataan Learn pohjassa.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Verkko-opetus, lähiopetus, itsenäinen työskentely
Opetus, ohjaus, luennot, ryhmätyöt ja yksilötehtävät
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso (toimeksiantaja) ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Hyväksytty /hylätty
Suomi
01.03.2022 - 01.05.2022
10.01.2022 - 23.01.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Hankeyhteistyö on mahdollinen.
Tehtävien aikataulut kirjataan Learn-alustalle.
5 op on 135 h
Opintojakso sisältää kolme lähipäivää, keskiviikot 16.3, 13.4 ja 11.5
Lähipäivien tuntimäärä on yhteensä 20 tuntia, tehtävien osuus on 115 tuntia
Tuija Suikkanen-Malin
Sanna Haapanen
Lähiopetus
Opintojakson alussa määriteltävä kirjallisuus ja luentomateriaalit sekä linkit opintojaksoalustalla.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkko-opetus, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
· onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
· millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
· mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
• Ota yhteys opettajaan
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
1-5
Mahdollinen työelämälähtöinen harjoitustyö.
Mahdollisuus suorittaa opintojakso myös TKI-akatemiamallinnuksen kautta (arviointimerkintä tällöin hyväksytty). Ota yhteys vastuuopettajaan ennen opintojakson aloitusta.
Marjo Suviranta
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Konseptointi, konseptisuunnittelu ja konseptimuotoilu
Keinonen, T. & Jääskö, V. (toim.) 2004 Tuotekonseptointi. Helsinki:
Teknologiainfo Teknova Oy
Kettunen, T. 2001. Muodon palapeli. Helsinki: WSOY
Koivisto, M. 2007. Mitä palvelumuotoilu on? -Muotoilun hyödyntäminen palvelumuotoilun suunnittelussa. Taiteen maisterin lopputyö.
Kokkonen, V. Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T., Piira, S. & Sääskilahti, M.2005.
Visioiva tuotekonseptointi. Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy
Miettinen, S. (toim.) Palvelumuotoilu menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy, 105-121
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014.
Value Proposition Design. How to create products and services customer want. New Jersey: John Wiley & Sons Inc
Stickdorn, M. & Schneider, J. (EDS.) 2012. This is service design thinking. Basics -Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu
Ulrich ja Eppinger 2012 mallit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 40
Kulttuurin koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
1 op
1 op
1-5
Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.
5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä
Miia Heikkinen
Kati Vapalahti
Katariina Silvola
40% Lähiopetus, 60% Virtuaaliopetus
Learnissa
Sovi näyttömahdollisuudesta 16.9. mennessä opettajien kanssa. Pohjalla kulttuurihyvinvointiin liittyvä harrastuneisuus tai työ ja perustelut jakson tavoitteiden täyttymisestä. Soveltuu pääasiassa khv muotoilija, yamk opiskelijoille täydentäviin opintoihin.
Huom! Hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään lähiopetukseen osallistumista 2/3 pv:stä.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 30
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Taiteet ja kulttuuriala), Kulttuurihyvinvoinnin koulutus (ylempi amk, Terveys- ja hyvinvointialat)
Kouvolan kampus
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei