Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Jari-Pekka Muotio
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Eri tekniikoihin perehdyttävä kirjallisuus ja muu materiaali, esimerkiksi lasikultaus, sorvaus ja koristeveisto
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen viikko-ohjelma
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteyttä opintovastaavaasi eri mahdollisuuksien selvittämiseksi
hyväksytyt harjoitustyöt ja oppimistehtävät
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
10op x 27t
Joni Rousku
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Conservation of Furniture, Rivers + Umney
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteyttä opintovastaavaasi eri mahdollisuuksien selvittämiseksi.
Hyväksytyt oppimistehtävät
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
10op x 27t
Jari-Pekka Muotio
Lähiopetus
Learn-oppimispohjalla tehtävät ja lähitoteutus luennot
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen eteneminen,
Vierailut alan yrityksissä.
Oman ammatillisen väylän suunnittelu
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Suomi
01.08.2021 - 28.04.2023
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Työelämä näyttäytyy opintojakson ohessa ammatillisena kasvuna ja tutustumisessa alaan.
1op = 27 t opiskelijan työtä
Joni Rousku
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 65h
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Nina Palmros
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Vilhelm Helander, Simo Freese, Georg Grotenfelt, Aimo Nissi,Timo Jeskanen (toim.). 1997. Hokos, warma, voloi...taloja ja kyliä saaristosta, Karjalasta ja Inkeristä.Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosasto. Pohjoinen. ISBN 951-749-305-3.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
15 - 22
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1 op
1-5
5 op
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
10 op on 270 h josta itsenäisentyön osuus on 130h
Nina Palmros
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Harald Arnkil. 2008. Värit havaintojen maailmassa.Toinen painos. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy. Taideteollisen korkeakoulun julkaisuja B 85. ISBN 978-951-558-237-9.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
15 - 22
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1 op
1-5
5 op
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Metallien koservointi
Luentomuistiinpanot
Toteutetut harjoitustyöt ja työraportti
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Haroitustyön kohteena metallisia museoesineitä paikallisiesta museosta
5 x 1 op = 135t
Kontaktiopetus 70 t
Paula Ronkainen
Lähiopetus
Verkossa
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 50
Kielet ja viestintä, Kouvola
Restauroinnin koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Ilmoitetaan kurssin alussa
Luennot, ryhmätehtävät ja kirjalliset tehtävät sekä tentit yhteensä 135 h työtä
Ari Haapanen
Lähiopetus
Autocad ja Rhinoceros ohjelmistot
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Biotuotemuotoilun koulutus, Restauroinnin koulutus, Muodin ja puvustuksen koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Kouvolan kampus
1-5
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 55h
Jaana Hermunen
Lähiopetus
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Jaana Hermunen
Lähiopetus
Suomi
30.08.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Jarmo Kilpeläinen
Lähiopetus
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyväksytysti suoritettu tentti ja palautetut oppimistehtävät. Arviointiin vaikuttaa myös aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Suomi
30.08.2021 - 17.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 55h
Jari-Pekka Muotio
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Teknisen piirustuksen perusteet, Aimo Pere
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Hyväksytyt harjoitustehtävät.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
30.08.2021 - 30.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 65h
Tiina Rissanen
Virtuaaliopetus
Holopainen, T. 2020. Yrityksen perustamisopas: käytännön perustamistoimet. Helsinki: Asiatieto.
Bergström, S. Leppänen, A. 2018. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
- Osaat etsiä mahdollisuuksia toimivaksi liikeideaksi.
- Osaat tehdä keskeisimmät suunnitelmat oman yrityksen perustamiseksi.
- Hallitset yrityksen perustamisen käytännön toimet.
- Hallitset asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet
Opiskelija osaa
a) käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b) etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c) hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Tehtävät ja mahdolliset tentit arvioidaan pistein.
Suomi
01.09.2021 - 15.12.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 50
Opintojakso suoritetaan kokonaan virtuaalisessa Learn-oppimisympäristössä.
Xentre – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)
Restauroinnin koulutus
E-kampus
5 op
1-5
Suoritustapana oppimis- kertaus- ja kehittämistehtävät.
Tarkistathan Learnissa heti opintojakson alkaessa opintojakson sisältämät tehtävät ja niiden palautuspäivät.
135 tuntia itsenäistä verkko-opiskelua.
Tuomo Paakkonen
Virtuaaliopetus
Keskeistä kirjallisuutta ovat Seeck H. Johtamisopit Suomessa: taylorismista innovaatioteorioihin. Painokset 2012 - 2015. Juuti P. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. PS-Kustannus. Opiskelumateriaali ilmoitetaan muutoin kurssialustalla Learnissa.
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti siten, että se ajoittuu syyskuun alun ja marraskuun lopun väliseen aikaan. Opintojaksoon sisältyy virtuaaliluentoja, aineistoja ja niihin liittyviä tehtäviä, joiden suorittamisaikataulu etenee johtamisen opetukseen liittyvien sisältöteemojen mukaisesti. Opintojakson opetustarjonta etenee sisältöalueiden mukaisesti siten, että kuhunkin sisältöalueeseen liittyy omat aineistot ja tehtävät. Tarkempi opiskeluaikataulu ilmoitetaan myöhemmin kurssialustalla Learnissa.
Tehtävät, joista vedetään arviointi yhteen. Kokonaisarvosana on numeerinen.
Suomi
01.09.2021 - 30.11.2021
23.08.2021 - 29.08.2021
20 - 50
Yhteisten opintojen koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
E-kampus
5 op
1-5
Normaali opintoviikkopohjainen opiskelijan laskennallinen työmäärä.
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Hyväksytyt harjoitustehtävät.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
27.09.2021 - 27.11.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 65h
Joni Rousku
Lähiopetus
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.11.2021 - 31.12.2021
12.04.2021 - 25.04.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 65h
Jari-Pekka Muotio
Lähiopetus
Puutyöalan kirjallisuus.
Puutyöalan materiaalioppi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen eteneminen. Viikko kohtaiset harjoitustehtävät
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteyttä opintovastaavaasi eri mahdollisuuksien selvittämiseksi.
Toteutetut harjoitustyöt sekä käytännön työskentely työpajassa.
Raportti opintojaksosta, johon sisältyy tiedon hankintaa anettuihin aiheisiin.
Portfolio toteutetuista töistä.
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
21 - 21
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
OPintojaksolla ei tehdä työelämäyhteistyötä.
5 op x 27 t = 135 t
Jaana Hermunen
Lähiopetus
Luennot ja alan kirjallisuus
Kurssin suoritus ja poikkeavista suoritustavoista sovitaan opettajan kanssa
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
10 - 21
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Jaana Hermunen
Lähiopetus
Kurssin suoritus tai osien korvaaminen sovitaan opettajan kanssa
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
10 - 21
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Jaana Hermunen
Lähiopetus
Luennot ja alan kirjallisuus
Kurssin suoritus. Muusta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
10 - 21
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Jari-Pekka Muotio
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Projektityöskentelykirjallisuus
Restaurointiraportit
Luentomateriaalit
Harjoitustehtävät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen työskentely.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteyttä opintovastaavaasi eri mahdollisuuksien selvittämiseksi.
Hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Käytännön esimerkkien yhteydessä tutustuaan työelämässä toteutuneisiin projekteihin
Jari-Pekka Muotio
Lähiopetus
Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
Työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
Hajoittelun päätyttyä opiskelija toimittaa harjoittelulomakkeet harjoittelukoordinaattorille:
- Työharjoittelusopimus
- Työharjoittelun toteuttumisen päiväkirja
- Työharjoittelun arviointi ja palaute (työnantaja)
- Harjoittelun esitys muille opiskelijoille
Kun opiskelija on palauttanut lomakkeet harjoittelun koordinaattorille, opintopisteet merkitään Peppiin
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
20 - 40
Harjoitteluohjeet ovat Learn-alustalla
Työharjoittelu restaurointi
Avain RE
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Harjoittelu kokonaisuus 30 op koostuu kahdesta osasta:
Perusharjoittelu 15 op
Syvenntäväharjoittelu 15 op
Harjoittelu toteutuu opiskelijan valitsemassa ja etsimässä työelämäkohteessa.
Jari-Pekka Muotio
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Restaurointi ja konservointialan kirjallisuus opiskelijan oman projektin kontekstin mukaan.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen eteneminen. Viikko kohtaiset harjoitustehtävät
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteyttä opintovastaavaasi eri mahdollisuuksien selvittämiseksi.
Oppimisprosessi projektin toteutuksessa ja lopputuloksessa. Hyväkytysti toteutettu raportti.
Suomi
01.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Opiskelija toteuttaa omana projektityönään tai yhdessä parina työelämälähtöisen projektin. Opiskelija joko itse etsii kohteen tai koulu tarjoaa yhteistyökumppanin kohteen.
10 op x 27 t = 270 t
Jari-Pekka Muotio
Lähiopetus
Verhoilualan kirjallisuus
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lukujärjestyksen mukainen työskentely.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteyttä opintovastaavaasi eri mahdollisuuksien selvittämiseksi.
Harjoitustyöt ja oppimistehtävät suoritettu hyväksytysti.
Suomi
10.01.2022 - 01.05.2022
03.01.2022 - 16.01.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Harjoitustöinä käytännön esimerkit asiakkailta
5 op x 27t = 135t
Hanna Aronen
Lähiopetus
Opettajan ja opiskelijoiden kokoama materiaali Learnissa sekä lähiopetuksessa jaettava materiaali.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua nopeuttavan opiskeluvaihtoehdon selvittämiseksi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voi olla mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Itsenäiset ja ryhmätehtävät, tuntitehtävät, kirjallinen tentti, suullinen tentti, opiskelijan aktiivisuus ja lähitunneille osallistuminen.
Suomi
10.01.2022 - 29.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
20 - 50
Tämä opintojakso on suunnattu restauroinnin opiskelijoille ja on sisällöltään restauroijille kohdennettu. Opintojakso keskittyy yleiseen työelämässä ja opinnoissa tarvittavaan englantiin sekä restauroinnin alakohtaiseen sanastoon ja viestintätilanteisiin. Lähitapaamisilla pääpaino on suullisessa kommunikoinnissa ja sanastovaraston laajentamisessa, verkkotehtävät kehittävät työelämässä tarvittavia kirjallisia viestintätaitoja ja oman alan sanastoa.
Kielet ja viestintä, Kouvola
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Alakohtaisen englanninkielisen viestinnän harjoituksia työelämän tarpeisiin.
Opintojakson uusintatentteihin on mahdollista Exam-tenttiakvaariossa.
Opintojakson laajuus 5 op = 135 tuntia opiskelijatyötä, joka koostuu lähitunneista sekä itsenäisistä ja ryhmätehtävistä.
Päivi Korhonen
Lähiopetus
Räätälöity materiaali. Ryhmälle eriytetty alakohtaisuus.
Tämä on kulttuurialan koulutusten Ammattiruotsin yhteinen toteutus (ensi sijassa GD- ja RE-opiskelijoille, mutta myös muille).
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua nopeuttavan opiskeluvaihtoehdon selvittämiseksi.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voi olla mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Avataan opintojakson alussa.
Suomi
10.01.2022 - 29.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
20 - 50
Lisätietoja opintojakson opettaja:
paivi.korhonen@xamk.fi
Etä/Teams- tai lähitunnit (2x 90 minuuttia) kampuksella eriytetysti kahdessa ryhmässä:
1. GD (1t40 m) iltapäivätunnit ja 2. restaurointi (1t.45 min) aamupäivätunnit/ sisältävät 15 minuutin tauon.
Muuten itsenäistä työskentelyä sekä pari/ryhmätöitä Teamsin pienryhmätiloissa opettajan ohjeistuksen ja ohjauksen mukaisesti.
Kielet ja viestintä, Kouvola
Restauroinnin koulutus, Degree Programme in Game Design
Kouvolan kampus
1-5
Alakohtaisen ruotsinkielisen viestinnän harjoituksia työelämän tarpeisiin.
Tentit ja niiden ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksolla sekä suullinen että kirjallinen tentti, joista tulee erillinen arvosana.
Tentti Learn-alustalla ja Teams-valvontana.
5 op. x 27 t. = 135 t. oiskelijan itsenäistä työtä.
Jarmo Kilpeläinen
Lähiopetus
Luentomateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustan kautta.
Lähiopetus Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti.
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyväksytysti suoritettu tentti ja palautetut oppimistehtävät. Arviointiin vaikuttaa myös aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Suomi
10.01.2022 - 29.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
1 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
-
Jarmo Kilpeläinen
Lähiopetus
Luentomateriaali jaetaan opintojakson Learn-alustan kautta. Lisäksi jaetaan joitakin monisteita joko paperiversioina tai Learnin kautta.
Lähiopetus Kouvolan kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti.
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyväksytysti suoritettu tentti ja palautetut oppimistehtävät. Arviointiin vaikuttaa myös aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Suomi
10.01.2022 - 29.04.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
1 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
-
Leena Muotio
Jaana Hermunen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaali on Learn-alustalla. Opintojaksolla opiskelija osallistuu tiedonhaun opetukseen.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on sidottu restauroinnin 3. vuosikurssin projektityöhön.
Opiskelija saa yksilöllisesti arvioinnin niin ammattialan opettajalta kuin tutkimusmenetelmien ja raportoinnin opettajalta.
Lyhyehkö sanallinen arvointi annetaan tutkimussuunnitelmaa rakentavista osatehtävistä sekä laajempi sanallinen sekä numeerinen arvointi tutkielmasta. Tutkielman ammatillisesta puolesta opiskelija saa tarkan arvoinnin ammattilan opettajalta sekä tutkimusasetelmasta, tutkimusmenetelmien käytöstä ja raportoinnista Leena Muotiolta.
Arviontiprosessi antaa opiskelijalle hyvää ennakkotietoa myös opinnäytetyön arvoinnista.
Suomi
17.01.2022 - 01.05.2022
08.11.2021 - 21.11.2021
10 - 30
Opintojakso edeltää opinnäytetyöprosessia ja sen suorittaminen on edellytys opinnäytetyön tekemisen aloittamiselle.
Opintojaksolla ammatillisesta näkökulmasta tutkimusta opettaa ja arvioi ammattilan opettaja opettaja. Leena Muotio keskittyy tutkimusasetelman, tutkimusmenetelmien ja raportoinnin ohjaamiseen ja arviointiin.
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
3 op
4 op
1-5
Projektitutkielma voidaan kirjoittaa myös työharjoittelun aikana tehdystä projektista.
Projektitutkielman eteneminen ja aikataulu kerrotaan lähiopetuksena tapahtuvan aloituskerran aikana.
Opiskelija voi valita projektitutkielman aiheen myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen harjoittelun aikana tekemästään projektista. Projektitutkielman voi tehdä myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen työharjoittelun aikana.
Tutkimussuunnitelman laatiminen pienten osatehtävien avulla.
Projektitutkielman kirjottaminen ja siihen liittyvä arviointiprosessi.
Opintojaksolla opetellaan projektin tutkimussuunnitelman laadinta ja projektitutkielman kirjoittaminen tutkimussuunnitelman pohjalta. Opintojakso etenee Learn-alustalla seuraavassa järjestyksessä:
1) VERKKOKURSSIN TEHTÄVÄT, joista kootaan
2) TUTKIMUSSUUNNITELMA PROJEKTILLE (ohjaavat opettajat arvioivat ja antavat palautetta)
3) PROJEKTIN TOTEUTUS JA RAPORTIN KIRJOITTAMINEN (ohjaajat antavat palautetta ja arvioivat)
4) RAPORTIN VÄLITARKASTUS, joka muokataan ohjaajien kommettien perusteella
5) VALMIS RAPORTTI (ohjaajat antavat palautetta ja arvoivat)
Opintojakso opastaa tutkimussuunnitelman laadintaan, tutkimusasetelman luomiseen todellisessa projektissa, tutkimuksen luotettavuuden arviointiin sekä tutkielman kirjoittamiseen. Myös kuvien käsittelyä tutkimuksessa harjoitellaan.
Nämä taidot valmentavat opinnäytetyöprosessiin ja helpottavat sen haltuunottoa.
Jari-Pekka Muotio
Lähiopetus
..
Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
Työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.
Hajoittelun päätyttyä opiskelija toimittaa harjoittelulomakkeet harjoittelukoordinaattorille:
- Työharjoittelusopimus
- Työharjoittelun toteuttumisen päiväkirja
- Työharjoittelun arviointi ja palaute (työnantaja)
- Harjoittelun esitys muille opiskelijoille
Kun opiskelija on palauttanut lomakkeet harjoittelun koordinaattorille, opintopisteet merkitään Peppiin
Suomi
02.05.2022 - 31.07.2022
14.03.2022 - 31.03.2022
20 - 40
Harjoitteluohjeet ovat Learn-alustalla
Työharjoittelu restaurointi
Avain RE
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Harjoittelu kokonaisuus 30 op koostuu kahdesta osasta:
Perusharjoittelu 15 op
Syvenntäväharjoittelu 15 op
Jari-Pekka Muotio
60% Lähiopetus, 40% Virtuaaliopetus
Learn-oppimispohjalla tehtävät ja lähitoteutus luennot
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Suomi
01.08.2022 - 31.05.2024
22.08.2022 - 28.08.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
2 op
1-5
Työelämä näyttäytyy opintojakson ohessa ammatillisena kasvuna ja tutustumisessa alaan.
1op = 27 t opiskelijan työtä
KY Opettaja
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2022 - 28.10.2022
22.08.2022 - 28.08.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Ei varsinaista TKI kontaktia. Alan työelämään tutustumista ja kontaktipintaa.
5 op on = 135h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Nina Palmros
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Vilhelm Helander, Simo Freese, Georg Grotenfelt, Aimo Nissi,Timo Jeskanen (toim.). 1997. Hokos, warma, voloi...taloja ja kyliä saaristosta, Karjalasta ja Inkeristä.Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosasto. Pohjoinen. ISBN 951-749-305-3.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
22.08.2022 - 28.08.2022
15 - 22
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
2 op
1 op
1-5
Käytännöntyön osuudessa koulun asiakastyökohde
5 op on = 135 h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
22.08.2022 - 28.08.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Käytännön kokeiluja koulun asiakastöiden avulla
10 op on = 270 h, josta itsenäisentyön osuus on 130h
Nina Palmros
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Harald Arnkil. 2008. Värit havaintojen maailmassa.Toinen painos. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy. Taideteollisen korkeakoulun julkaisuja B 85. ISBN 978-951-558-237-9.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Työjärjestyksen mukainen opetus ja ohjaus (5 op).
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.
Osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtävä kokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
22.08.2022 - 28.08.2022
15 - 22
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1 op
1-5
Ei työelämäyhteistyötä
5 op on = 135 h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Jaana Hermunen
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Hankittu osaaminen muualla, sen toteaminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
10 - 25
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1 op
1-5
Jaana Hermunen
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Aiemmat opinnot, hakittu työkokemus, niiden toteaminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
10 - 25
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1 op
1-5
Jari-Pekka Muotio
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Teknisen piirustuksen perusteet, Aimo Pere
SFS-standardit
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Hyväksytyt harjoitustehtävät.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Kohde koulun asiakastyö
5 op on = 135 h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Tekninenpiirtäminen
Vauriokartoitus ja dokumentaatio
KY Opettaja
Lähiopetus
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
01.08.2022 - 30.11.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
3 op
1-5
Käytännön harjoituksina koulun asiakastyökohteita
Suomeksi
5 op on = 135 h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Opettaja4 Yhteiset_opinnot
80% Lähiopetus, 20% Virtuaaliopetus
Learn-alusta ja sinne koottu materiaali
Tämä on muotoilun/kulttuurialan koulutusten yhteinen Viestintätaidot-toteutus (suunnattu erityisesti REKV22SP- ja SKKV22SP-ryhmille mutta sopii myös muille samojen alojen ja lähialojen opiskelijoille).
Arviointi perustuu opintojakson tehtävien suorittamiseen ja aktiiviseen osallistumiseen. Yksityiskohtaisempi kuvaus arvioinnin kohteista saatavilla opintojakson Learn-alustalla.
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
22.08.2022 - 28.08.2022
20 - 50
Ilmoittautumisen jälkeen odota, että ilmoittautumisaika päättyy. Sen jälkeen opettaja hyväksyy ilmoittautumisesi. Saat opintojakson aloitusinformaation (ohjelma, opiskelualusta, tehtävät) opintojakson ensimmäisellä lähitapaamisella. Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä opettajaan.
Kielet ja viestintä, Kouvola
Restauroinnin koulutus, Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Kouvolan kampus
1 op
1-5
Alakohtaisen viestinnän harjoituksia työelämän tarpeisiin, integraation ammatillisiin opintojaksoihin (yhteiset tehtävät)
Opintojakson aikana voidaan pitää opintojakson aikataulun puitteissa.
135 tuntia opiskelijan työtä (oppitunnit, tehtävät, itsenäinen työ, tiimityö)
- kirjallinen viestintä omalla alalla
- suullinen viestintä omalla alalla
- tiedonhaku ja lähteiden käyttö
- ryhmäviestintä, kokous- ja neuvottelutaito
Jarmo Kilpeläinen
Lähiopetus
Luentomateriaali jaetaan opiskelijoille opintojakson Learn-alustan kautta. Pigmenttikansioiden tekoon opiskelija hankkii itse kansion, akvarellipaperia ja muovitaskuja.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan hyväksytysti suoritettu tentti ja palautetut oppimistehtävät. Arviointiin vaikuttaa myös aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Suomi
29.08.2022 - 23.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
-
5 op on 135 h josta itsenäisentyön osuus on 55h
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Lähiopetus
Kipsin valu ja muottikoristeisiin liittyvä kirjallisuus.
Korjausmenetelmät kipisitöissä ja kipsin pintakäsittelyyn liittyvä kirjallisuus
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
29.08.2022 - 30.10.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Käytännön harjoitukset koulun asiakastöiden avulla
5op = 135h, josta itsenäisentyön osuus 65h.
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Luentomateriaalit
Pintakäsittelyn erikoisteklniikoihin liittyvä kirjallisuus ja artikkelit.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
29.08.2022 - 30.11.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Käytännöntyön osuudessa harjoituksia koulun asiakastöihin.
5 op = 135h, josta itsenäisentyön osuus 65h.
Jarmo Kilpeläinen
Sanna Pitkäniemi-Toroska
Lähiopetus
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
29.08.2022 - 30.11.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
3 op
1-5
Käytännön harjoitukset koulun asiakastöiden avulla.
5 op = 135h, josta itsenäisentyön osuus 65h.
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Conservation of furniture
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Hyväksytyt harjoitustehtävät.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
03.10.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
3 op
1-5
Koulun asiakastöitä osana opintojakson käytännöntyötä.
5 op on = 135 h, josta itsenäisentyön osuus on 65h
Jari-Pekka Muotio
Lähiopetus
Puun työstötekniikoihin perehdyttävä kirjallisuus ja muu materiaali, esimerkiksi intarsia, sorvaus ja koristeveisto
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
03.10.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
1-5
Käytännön harrjoitukset koulun asiakastöiden yhteydessä.
5 op = 135h, josta itsenäisentyönosuus 65h.
Leena Muotio
Jaana Hermunen
20% Lähiopetus, 80% Virtuaaliopetus
Opiskelumateriaali on Learn-alustalla. Opintojaksolla opiskelija osallistuu tiedonhaun opetukseen.
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso on sidottu restauroinnin 3. vuosikurssin projektityöhön.
Opiskelija saa yksilöllisesti arvioinnin niin ammattialan opettajalta kuin tutkimusmenetelmien ja raportoinnin opettajalta.
Lyhyehkö sanallinen arvointi annetaan tutkimussuunnitelmaa rakentavista osatehtävistä sekä laajempi sanallinen sekä numeerinen arvointi tutkielmasta. Tutkielman ammatillisesta puolesta opiskelija saa tarkan arvoinnin ammattilan opettajalta sekä tutkimusasetelmasta, tutkimusmenetelmien käytöstä ja raportoinnista Leena Muotiolta.
Arviontiprosessi antaa opiskelijalle hyvää ennakkotietoa myös opinnäytetyön arvoinnista.
Suomi
31.10.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 30
Opintojakso edeltää opinnäytetyöprosessia ja sen suorittaminen on edellytys opinnäytetyön tekemisen aloittamiselle.
Opintojaksolla ammatillisesta näkökulmasta tutkimusta opettaa ja arvioi ammattilan opettaja opettaja. Leena Muotio keskittyy tutkimusasetelman, tutkimusmenetelmien ja raportoinnin ohjaamiseen ja arviointiin.
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
3 op
4 op
1-5
Projektitutkielma voidaan kirjoittaa myös työharjoittelun aikana tehdystä projektista.
Projektitutkielman eteneminen ja aikataulu kerrotaan lähiopetuksena tapahtuvan aloituskerran aikana. Aikataulu selviää myös Learnissa.
Opiskelija voi valita projektitutkielman aiheen myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen harjoittelun aikana tekemästään projektista. Projektitutkielman voi tehdä myös vaihto-opiskelun tai kansainvälisen työharjoittelun aikana.
Tutkimussuunnitelman laatiminen pienten osatehtävien avulla.
Projektitutkielman kirjottaminen ja siihen liittyvä arviointiprosessi.
Opintojaksolla opetellaan projektin tutkimussuunnitelman laadinta ja projektitutkielman kirjoittaminen tutkimussuunnitelman pohjalta. Opintojakso etenee Learn-alustalla seuraavassa järjestyksessä:
1) VERKKOKURSSIN TEHTÄVÄT, joista kootaan
2) TUTKIMUSSUUNNITELMA PROJEKTILLE (ohjaavat opettajat arvioivat ja antavat palautetta)
3) PROJEKTIN TOTEUTUS JA RAPORTIN KIRJOITTAMINEN (ohjaajat antavat palautetta ja arvioivat)
4) RAPORTIN VÄLITARKASTUS, joka muokataan ohjaajien kommettien perusteella
5) VALMIS RAPORTTI (ohjaajat antavat palautetta ja arvoivat)
Opintojakso opastaa tutkimussuunnitelman laadintaan, tutkimusasetelman luomiseen todellisessa projektissa, tutkimuksen luotettavuuden arviointiin sekä tutkielman kirjoittamiseen. Myös kuvien käsittelyä tutkimuksessa harjoitellaan.
Nämä taidot valmentavat opinnäytetyöprosessiin ja helpottavat sen haltuunottoa.
Diego Carlozzo
Lähiopetus
Luentomateriaalit
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan.
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty
Suomi
31.10.2022 - 31.12.2022
06.04.2022 - 22.04.2022
20 - 20
Kulttuurin koulutusyksikkö
Restauroinnin koulutus
Kouvolan kampus
3 op
1-5
Käytännön harjoitukset koulun asiakastöiden avulla
5 op = 135h, josta itsenäisentyön osuus 65h
Artenomi (AMK) on restauroinnin ammattilainen, joka soveltaa historiallisen tutkimuksen ja tieteellisen ajattelun keinoja huoltaessaan historiallisia kohteita niiden arvoa ja aikakautta vaalien. Koulutuksen painoalueita ovat rakennusinteriöörit eli sisätilat, huonekalut ja erilaiset esineet.
Artenomina etsit taustatietoa historiallisten rakennusten interiööreissä ja huonekaluissa tapahtuneista muutoksista. Tietojen pohjalta suunnittelet ja toteutat historiallisten kohteiden restaurointeja käyttämällä alkuperäisiä materiaaleja ja menetelmiä. Näin säilytetään kohteiden historiallinen arvo ja varmistetaan niiden säilyminen tuleville sukupolville. Restaurointiopinnoissa opit koko konservointiprosessin dokumentoinnista vauriokartoitukseen ja sen pohjalta laadittavasta konservointisuunnitelmasta käytännön työhön.
Artenomin työssä tarvittavien kädentaitojen ohella opiskelet laajat teoreettiset, tekniset, tieteelliset ja taidehistorialliset tiedot.
Rakennusinteriöörien ja esineistön alkuperäisten materiaalien ja perinteisten tekniikoiden ohella koulutuksessa korostuvat kulttuurihistoriallisten tutkimusmenetelmien soveltaminen työssä sekä dokumentointi- ja kartoitusmenetelmät. Koulutukseen sisältyy myös tyyli- ja taidehistoriaa sekä konservoinnin ja restauroinnin etiikkaa.
Restauroinnin koulutuksessa ammattitaito rakentuu taideopintojen, museologia- ja kulttuurihistoriaopintojen sekä materiaalien ja tekniikoiden opintojen pohjalta. Konservoinnin ja restauroinnin eettinen osaaminen nivoutuu luontevasti osaksi kaikkia opintoja.
Ydinosaamisen ammatillisissa opinnoissa korostuvat historiallisten interiöörien tyylit ja materiaalit sekä tekniikat. Lisäksi opiskelet myös dokumentointitekniikoiden perusteet ja perehdyt digitaalisiin dokumentointimenetelmiin. Nämä opinnot suoritetaan pääosin ensimmäisen ja toisen opintovuoden aikana. Ydinosaamisen osana, toisen vuoden keväällä, suoritat perusharjoittelun, jossa pääset kartuttamaan osaamistasi työelämässä.
Restauroinnin täydentävissä opinnoissa syvennät ammattitaitoasi restaurointitekniikoiden ja erikoistekniikoiden opintojaksoissa. Restauroinnin prosessia sekä erilaisia materiaaleja ja tekniikoita käyt syvällisemmin läpi restauroinnin suunnittelu -, restaurointitekniikat- ja restaurointiprosessi-moduuleissa. Syventävä harjoittelu on kolmannen vuoden keväällä.
Käytännön projekteissa tutustut erilaisiin materiaaleihin ja teknikoihin. Esineissä ja interiöörikohteissa ilmenevät vauriot ja materiaalien valinta sekä restaurointitekniikat tulevat sinulle tutuiksi. Pääset näyttämään kykysi työelämässä hanke- ja projektityöskentelyn kautta. Täydentävien opintojen aikana opiskelijan on mahdollisuus suunnata osaamistaan yksilöllisten projektien, harjoitteluiden ja valintojen mukaisesti. Opinnäytetyössä opiskelija syventää omaa erityisosaamistaan.
Tutkinnon laajuus on 240 opintopistettä.
Restauroinnin koulutus muodostuu ydinosaamisesta (135 op) ja täydentävästä osaamisesta (105 op).
Ydinosaamisen opintokokonaisuuksia ovat
• Restaurointi ammattina15op
• Kielet 15op
• Materiaalit 15op
• Menetelmät 15 op
• Taiteen soveltaminen 15 op
• Analyysimenetelmät 15 op
• Restauroinnin suunnittelu 15 op
• Harjoittelu (perus) 15 op
• Opinnäytetyö 15 op
Restauroinnin täydentäväosaaminen rakentuu seuraavista opintokokonaisuuksista:
• Restaurointitekniikat 15 op
• Erikoistekniikat15 op
• Restaurointiprosessi 15 op
• TKI-projekti 15 op
• Harjoittelu (syventävä) 15
• Valinnaiset opinnot 30 op
Opintojesi alussa kanssasi tehdään henkilökohtainen opinto- ja urasuunnitelma (HOPS), jonka aikana sinua tuetaan mm. opintoihisi, harjoitteluusi, opinnäytetyöhösi ja kansainvälisyyteen liittyvissä valinnoissasi. Tavoitteena on, että voit suunnitella opintosi mahdollisimman hyvin elämäntilanteesi mukaan ja näin myös nopeuttaa opintojasi.
Päiväopiskelu eli työviikkopohjaisessa oppimisväylässä noudatetaan opetussuunnitelman mukaista työjärjestystä. Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisesta ryhmäopetuksesta ja itsenäisistä oppimistehtävistä. Valitessasi työviikkopohjaisen väylän valmistut normaalissa ajassa.
Mikäli haluat nopeuttaa työelämään siirtymistä, voit valita opintoja nopeuttavan oppimisväylän. Jos sinulla on viimeisen 10 vuoden ajalta koulutusalan työkokemusta, on se mahdollista hyväksyttää osaksi tutkintoa. Sinulla on mahdollisuus ottaa opintoja myös muiden ryhmien opetustarjonnasta tai suorittaa verkko-opintoja. Opintoja nopeuttava oppimisväylä sopii itseohjautuvalle, päämäärätietoiselle ja itsenäiseen työskentelyyn kykenevälle opiskelijalle.
Voit valita työssäkäyntiin integroidun oppimisväylän, mikäli työskentelet koulutusalaasi vastaavissa työtehtävissä. Valitessasi kyseisen oppimisväylän, on sinun sovittava yhteistyöstä työnantajan kanssa. Voit suorittaa opintojaksoja työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Osaamisen kehittyminen vaatii perehtymistä opintojakson sisältöihin, joiden hallitseminen osoitetaan etukäteen sovittuina oppimistehtävinä tai näyttöinä. Oppimistehtävän suorittamisesta sinun tulee aina sopia etukäteen opintojakson opettajan kanssa.
Opintojen ohjaus
Xamkissa tuetaan opiskelijoita kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Opiskelusi tukena ovat opiskelijavastaavat ja opiskelijatutorit, jotka ohjaavat mm. opiskeluympäristöjä ja opiskelukäytäntöjä koskevissa asioissa. Käytettävissäsi kampuksilla on myös opiskelijapalveluneuvojan, opiskelijakuraattorin, opintopsykologin ja opiskeluterveydenhuollon palvelut.
BYOD – Bring Your Own Device
Xamkin opiskelijoilta edellytetään omien päätelaitteiden käyttöä (esim. kannettavia tietokoneita).
Restauroinnin artenomit työllistyvät esimerkiksi restaurointiin erikoistuneissa yrityksissä, valtion, kuntien ja kaupunkien ylläpitämissä museoissa tai muissa julkisyhteisöissä. Opetus- ja ohjaustoiminta on yksi mahdollisuus työllistyä.
Restauroinnin koulutus antaa hyvät valmiudet toimia suunnittelu-, asiantuntija- ja esimiestehtävissä sekä itsenäisenä yrittäjänä. Oman yrityksen perustaminen jo opiskelun aikana on myös mahdollista, ja sitä tuetaan Xamkissa yrittäjyysopinnoin.
Opintojen aikana muodostetut kontaktit työnantajiin ja alan muihin toimijoihin esimerkiksi harjoittelussa ovat tärkeitä tulevaa työllistymistä ajatellen. Opintokokonaisuuksiin liittyvät asiakaskontaktit lisäävät työllistymismahdollisuuksia.
Artenomin tehtävänimikkeitä voivat olla esimerkiksi seuraavat:
• suunnittelija
• restaurointiyrittäjä
• restaurointiasiantuntija
• restauroinnin opettaja
• kansalaisopiston opettaja
• työpajaohjaaja
• museoapulainen
• museomestari
Restauroinnin koulutus tekee yhteistyötä ammattikorkeakoulun sisällä eri koulutusalojen kanssa sekä yhteistyöoppilaitosten ja yritysten kanssa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Oppimisympäristöinä ovat työelämän oppimisprojektit, joissa työskentelevät yhdessä opiskelijat, työelämän edustajat ja opettajat. Pitkäaikaista yhteistyötä on tehty esimerkiksi Unescon maailmanperintökohteen Verlan tehdasmuseon kanssa.
Opiskelijat ovat olleet mukana toteuttamassa esimerkiksi seuraavia projekteja:
• tasavallan presidentin linnan kalusteiden kunnostaminen
• eduskunnan kalusteiden kunnostaminen
• Svinhufvudin kotimuseon kunnostaminen
• Verla tehdasmuseo, Unescon maailmanperintökohde
• Keisarinasema Lappeenranta
• Kouvolan Poikilo-museot
Millaisia yhteistyöprojekteja on tehty?
Jokainen opiskelija tekee opintojensa aikana useita työelämäläheisiä oppimisprojekteja, monesti usealle erilaiselle organisaatiolle. Tietojen, taitojen ja asenteiden osaamisen lisäksi verkostot kasvavat, elinkeinoelämä tulee tutuksi sekä työllistymisen kannalta tärkeitä referenssejä ja suhteita syntyy.
Tutkimus-, kehitys- ja innovointiprosessit sekä oppiminen tapahtuvat osaamiskokonaisuuksien työelämäläheisissä hankkeissa ja projekteissa.
Jokainen restauroinnin kohde on yksilöllinen, ja siksi restaurointityö sisältää aina kohteen huolellisen tutkimuksen. Kohteen nykytila, alkuperäiset materiaalit ja rakenne, vaurioituminen, materiaalien muutokset, kohteen käyttö- ja säilytysolosuhteet sekä niissä tapahtuneet muutokset selvitetään.
Kohteen aiemmat dokumentit ovat myös tärkeää tutkimusmateriaalia. Kaikkien työssä käytettävien materiaalien sopivuus tarkoitukseensa on tutkittava ja testattava huolella ennen toimenpiteiden valintaa. Siksi materiaalitutkimus on restauroinnin koulutuksen tutkimuksellinen painopiste. Dokumentointi on oleellinen osa restaurointiprosessia, ja sitä toteutetaan kuvaamalla, kohdepiirustuksin ja kirjallisesti.
Teoriaopintojen lisäksi opiskeluissa korostuu käytännön tekeminen. Käytännön työn kohteina on yhteistyökumppaneiden tai yksityisten asiakkaiden esineet tai rakennukset. Olemme tehneet esimerkiksi Tasavallan presidentin kanslian kalusteita, Eduskunnan kalusteita ja Svinhufvudin kotimuseon interiöörejä ja kalusteita ja Verlan tehdasmuseon esineitä ja rakennuksia.
Materiaalien tutkiminen tehdään restauroinnin laboratoriossa, josta löytyy mikroskooppien lisäksi XRF-analysaattori, FTIR-spektrometri ja spektrofotometri. Restauroinnin kemianopinnoissa opettelet käyttämään näitä laitteita sekä tutkimaan ja tunnistamaan erilaisia materiaaleja.