Siirry suoraan sisältöön

Muistisairaudet ja ryhmänohjaustaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: GE00CO44-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.12.2020 - 14.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 28.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Sari Ranta
  • Merja Laitoniemi

Vastuuopettaja

Sari Ranta

Ryhmät

  • GEKV19SM
    Geronomi, monimuoto

Tavoitteet

Muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutus 3 op:
Tunnet muistisairauksia ja niiden erityispiirteitä
Tunnet muistisairauksien arviointimenetelmiä, hoitomuotoja ja kuntoutuksen menetelmiä.
Harjaannut kuntoutumista edistävän työotteen käyttämisessä.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät palveluketjut.
Tunnet valtakunnalliset ja paikalliset muistityön suositukset.
Tunnet muistisairauksiin liittyvät oikeudelliset suositukset ja edunvalvontaan liittyvät prosessit.

Ryhmänohjaus ja ohjaustaidot 2 op:
Tunnet ryhmän perustehtävän
Tunnet ryhmädynamiikan ilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Tunnet ryhmäilmiöitä ja niiden vaikutuksia
Omaat ryhmässä toimimisen ja ryhmien ohjaamisen perusvalmiuksia
Saat valmiuksia ryhmien suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin
Osaat arvioida ryhmän ohjaajan toiminnan vaikutuksia

Sisältö

Muistisairaudet:
Mitä ovat muistisairaudet ja miten niitä tunnistetaan ja arvioidaan?
Miten eri muistisairaudet eroavat toisistaan?
Millaisia hoito- ja kuntoutusmenetelmiä muistisairauksiin käytetään?
Missä muistisairauksia arvioidaan ja hoidetaan?
Millaisia kuntoutumisen edistämisen menetelmiä muistisairauksiin on käytettävissä?
Miten tuetaan aivoterveyttä?
Miten muistisairauksien palveluketjuja kehitetään?
Miten muistisairaiden henkilöiden oikeuksia voidaan turvata?

Ryhmän ohjaustaidot:
Miksi ryhmiä käytetään ja mikä on niiden perustehtävä?
Mitä on ryhmädynamiikka ja miten se vaikuttaa ryhmän elinkaaressa?
Mitä ovat keskeiset ryhmäilmiöt ja niiden vaikutukset?
Miten ryhmässä toimitaan ja niitä ohjataan?
Miten suunnitellaan ryhmä, ohjataan ja arvioidaan sen toimintaa?
Millainen on ryhmänohjaajan vaikutus ryhmän toimintaan?

Opiskelumateriaali

Osoitetaan opintojakson alkaessa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen:
Opetus toteutuu työjärjestyksen mukaisesti

Opintoja nopeuttava:
Opiskelija voi valita opintojakson aikaisemmassa vaiheessa opintoja tai opiskelijalla on vastaavansisältöiset ja -laajuiset opinnot suoritettuna toisessa korkeakoulussa tai yliopistossa

Työhön integroitu:
Ryhmänohjaus-osan kohdalla opiskelijalla voi olla ryhmän omalta työpaikaltaan, harjoittelussa tai muussa vastaavassa

Opiskelijan työmäärä

1 op=27 tuntia opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kahdesta osasta: muistisairauksien tunnistaminen, hoito ja kuntoutumisen edistäminen (sari.ranta@xamk.fi) sekä ryhmänohjaustaidot (merja.laitoniemi@xamk.fi), jonka suorittamiseen tarvitset ohjattavan ryhmän

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen sekä annetteujen tehtävien tai tenttien tekeminen hyväksytysti.
Ryhmänohjaus-tehtävä arvioidaan hyväksytty-täydennettävä.
Muistisairauksien osuudessa vapaehtoinen osallistuminen lähiopetukseen, learn-tentti, arviointi suhteutettuna oikeiden vastausten prosentuaalisiin osuuksiin

Esitietovaatimukset

Vanhustyön perusteet 20 op
Terveysliikunta ja liikuntagerontologian perusteet 5 op
Ikääntyvien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 15 op