Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: OP00AA43-3081

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2019 - 30.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 29.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anne Henttonen
  • Helka Sarén
  • Merja Reunanen
  • Anne Henttonen
  • Pia Kraft-Oksala
  • Suvi Lamberg
  • Elina Päykkönen

Vastuuopettaja

Merja Reunanen

Ryhmät

  • FTSA17KP
    Fysioterapeutti, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat laatia toteuttamiskelpoisen opinnäytetyön suunnitelman.

Sisältö

Miten jäsennät opinnäytetyön idean?
Miten valitset tutkimus- ja kehittämistehtävään sopivan menetelmän ja käsiteperustan?
Miten laadit opinnäytetyön suunnitelman?

Aika ja paikka

Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu on opiskelijan itsenäistä työtä, johon on tärkeä laatia huolellinen suunnitelma ja aikataulutus. Opinnäytetyön nopeuttamiseksi opiskelija voi osallistua opinnäytetyön infoon, joka toteutuu lähiopiskeluna Terveysalan tutkimus ja kehittäminen-opintojakson yhteydessä, jo edellisellä lukukaudella vanhemman opiskelijaryhmän ohjelman mukaan. Ideointivaiheessa tehdään ideapaperi, joka esitellään opinnäytetyön koordinaattorille. Sen jälkeen opinnäytetyölle sovitaan ohjaavat opettajat ja opponentit, jotka ohjaavat ja tukevat idean työstämistä, Kun ideapaperi on hyväksytty, opiskelija tekee sopimuksen toimeksiantajan kanssa ja laatii suunnitelman. Suunnitelman työstämiseen tulee hakea ohjausta ohjaavilta opettajilta, toimeksiantajan edustajalta työelämästä, opponenteilta ja kampuksen muilta asiantuntijoilta kampuksen työpajoissa.Toisen opinnäytetyön opponointi ja seminaareihin osallistuminen sisältyvät prosessiin.
Opinnäytetyön suunnitelman kirjoittamisen, hyväksymisen ja seminaarissa esittämisen jälkeen haetaan luvat opinnäytetyön toteuttamiselle.

Opiskelumateriaali

Studentista löytyvät kaikkia Xamkin opiskelijoita koskevat ohjeet Opinnäytetyö-sivulta.
Moodlessa on tämän koulutusyksikön opiskelijoille alusta, joka ohjaa opinnäytetyön eri vaiheissa etenemistä.
Moodle-alusta löytyy otsikolla: Opinnäytetyö – Kuntoutus- ja terveysalan koulutusyksikkö.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu on opiskelijan itsenäistä työtä, johon on tärkeä laatia huolellinen suunnitelma ja aikataulutus. Opinnäytetyön käynnistämiseksi opiskelijan tulee osallistua opinnäytetyön infoon, joka toteutuu lähiopiskeluna Terveysalan tutkimus ja kehittäminen-opintojakson yhteydessä. Ideointivaiheessa tehdään ideapaperi, joka esitellään opinnäytetyön koordinaattorille. Sen jälkeen opinnäytetyölle sovitaan ohjaavat opettajat ja opponentit, jotka ohjaavat ja tukevat idean työstämistä. Kun ideapaperi on hyväksytty, opiskelija tekee sopimuksen toimeksiantajan kanssa ja laatii suunnitelman. Suunnitelman työstämiseen tulee hakea ohjausta ohjaavilta opettajilta, toimeksiantajan edustajalta työelämästä, opponenteilta ja kampuksen muilta asiantuntijoilta kampuksen työpajoissa. Toisen opinnäytetyön opponointi ja seminaareihin osallistuminen sisältyvät prosessiin.
Opinnäytetyön suunnitelman kirjoittamisen, hyväksymisen ja seminaarissa esittämisen jälkeen haetaan luvat opinnäytetyön toteuttamiselle.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu on opiskelijan itsenäistä työtä, johon on tärkeä laatia huolellinen suunnitelma ja aikataulutus. Opinnäytetyön voi integroida työhön, sillä pääosa opinnäytetyön tekemisestä on itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on kuitenkin osallistuttava opinnäytetyön infoon, joka toteutuu lähiopiskeluna Terveysalan tutkimus ja kehittäminen-opintojakson yhteydessä. Ideointivaiheessa tehdään ideapaperi, joka esitellään opinnäytetyön koordinaattorille. Sen jälkeen opinnäytetyölle sovitaan ohjaavat opettajat ja opponentit, jotka ohjaavat ja tukevat idean työstämistä. Kun ideapaperi on hyväksytty, opiskelija tekee sopimuksen toimeksiantajan kanssa ja laatii suunnitelman. Suunnitelman työstämiseen tukee hakea ohjausta ohjaavilta opettajilta, toimeksiantajan edustajalta työelämästä, opponenteilta ja kampuksen muilta asiantuntijoilta kampuksen työpajoissa.Toisen opinnäytetyön opponointi ja seminaareihin osallistuminen sisältyvät prosessiin. Opinnäytetyön suunnitelman kirjoittamisen, hyväksymisen ja seminaarissa esittämisen jälkeen haetaan luvat opinnäytetyön toteuttamiselle.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu on opiskelijan itsenäistä työtä, johon on tärkeä laatia huolellinen suunnitelma ja aikataulutus. Opinnäytetyön nopeuttamiseksi opiskelija voi osallistua opinnäytetyön infoon, joka toteutuu lähiopiskeluna Terveysalan tutkimus ja kehittäminen-opintojakson yhteydessä, jo edellisellä lukukaudella vanhemman opiskelijaryhmän ohjelman mukaan. Ideointivaiheessa tehdään ideapaperi, joka esitellään opinnäytetyön koordinaattorille. Sen jälkeen opinnäytetyölle sovitaan ohjaavat opettajat ja opponentit, jotka ohjaavat ja tukevat idean työstämistä, Kun ideapaperi on hyväksytty, opiskelija tekee sopimuksen toimeksiantajan kanssa ja laatii suunnitelman. Suunnitelman työstämiseen tulee hakea ohjausta ohjaavilta opettajilta, toimeksiantajan edustajalta työelämästä, opponenteilta ja kampuksen muilta asiantuntijoilta kampuksen työpajoissa.Toisen opinnäytetyön opponointi ja seminaareihin osallistuminen sisältyvät prosessiin.
Opinnäytetyön suunnitelman kirjoittamisen, hyväksymisen ja seminaarissa esittämisen jälkeen haetaan luvat opinnäytetyön toteuttamiselle.

Kansainvälinen yhteistyö

Opinnäytetyö voi liittyä kansainväliseen hankkeeseen. Vähintään opinnäytetyössä käytetään kansainvälisiä, aiheeseen liittyviä tutkimuksia ja muuta kirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu on opiskelijan itsenäistä työtä, johon on tärkeä laatia huolellinen suunnitelma ja aikataulutus. Opinnäytetyön voi integroida työhön, sillä pääosa opinnäytetyön tekemisestä on itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on kuitenkin osallistuttava opinnäytetyön infoon, joka toteutuu lähiopiskeluna Terveysalan tutkimus ja kehittäminen-opintojakson yhteydessä. Ideointivaiheessa tehdään ideapaperi, joka esitellään opinnäytetyön koordinaattorille. Sen jälkeen opinnäytetyölle sovitaan ohjaavat opettajat ja opponentit, jotka ohjaavat ja tukevat idean työstämistä. Kun ideapaperi on hyväksytty, opiskelija tekee sopimuksen toimeksiantajan kanssa ja laatii suunnitelman. Suunnitelman työstämiseen tukee hakea ohjausta ohjaavilta opettajilta, toimeksiantajan edustajalta työelämästä, opponenteilta ja kampuksen muilta asiantuntijoilta kampuksen työpajoissa.Toisen opinnäytetyön opponointi ja seminaareihin osallistuminen sisältyvät prosessiin. Opinnäytetyön suunnitelman kirjoittamisen, hyväksymisen ja seminaarissa esittämisen jälkeen haetaan luvat opinnäytetyön toteuttamiselle.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ideapaperin ja opinnäytetyösuunnitelman arviointikriteereinä ovat Studentista löytyvät Xamkin amk-tutkinnoissa käytettävät Opinnäytetyön arviointikriteerit.