Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

10.02.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Auli Jungner
  • Maija Olli
  • Tuomo Paakkonen
  • Ann-Mari Sippu

Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät

  • SOKT19KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkaisemassa. 2. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (E- kirja)
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (E- kirja)
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä. PS-kustannus. (E-kirja)
Takala, M. (toim.) 2016. Erityspedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus.
Kontu, E. & Suhonen, E. 2014. Erityispedagogiikka ja varhaislapsuus. Palmenia-sarja.
Moberg, S. & Hautamäki, J. & Kivirauma, J. (toim.) Erityispedagogiikan perusteet. PS-kustannus.



Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa Learn (Moodle) oppimisympäristössä.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Erityiskasvatuksen opintojakson toteutus sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä oppimistehtäviä.

Opiskelijan työmäärä

Erityiskasvatuksen opintojakso on 5 op eli 135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen