•   Pelidata TI00CW64-3002 31.08.2020-18.12.2020  5 op  (TIKT18SPPELI) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Osaat suunnitella pelissä tarvittavan tiedon ja pelin tilan tallennuksen rakenteen käyttäen erilaisia mallinnustekniikoita.
    Osaat käyttää tarpeen mukaan soveltuvaa tiedon tallennusmuotoa (tietokanta, tiedosto, jne.) pelidatalle.
    Osaat hyödyntää eri ohjelmointikieliä pelidatan tallennukseen ja käyttöön peleissä sekä pelimoottoreissa.
    Osaat laatia suuria datamääriä käyttävän pelin NoSQL-tietokannan ja käsitellä ko. dataa ohjelmallisesti.
    Edeltävä osaaminen
    Ohjelmointi
    Ohjelmointi 2
    Tietokannat
    Johdatus pelimoottoreihin
    Opintojakson sisältö
    Miten suunnittelet ja mallinnat pelin käyttämän tiedon?
    Miten tiedostoja ja tietokantoja voi hyödyntää pelin tiedon ja tilan tallentamiseen?
    Kuinka ohjelmointikieliä käyttäen toteutetaan pelin tietojen ja tilan tallennus?
    Miten NoSQL:ää voidaan käyttää suurten tietomäärien tallennuksessa ja käsittelyssä?
    Mitä pelimoottoreiden ominaisuuksia voidaan hyödyntää pelidatan tallennuksessa?

    Opettajan/vastuuhenkilön nimi

    Pekka Vilpponen

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Palautettavat harjoitustehtävät ja välikokeet tai vaihtoehtoisesti tentti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    31.08.2020 - 18.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    15.08.2020 - 04.09.2020

    Opintopisteet

    5 op

    Ryhmä(t)
    • TIKT18SPPELI
    Vastuuyksikkö

    Informaatioteknologian koulutusyksikkö

    Opettaja(t)

    Pekka Vilpponen

    Koulutusohjelma(t)

    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

    Toimipiste

    Kotkan kampus

    Arviointiasteikko

    1-5

    Yksilölliset oppimisväylät

    Työviikkopohjainen oppimisväylä:
    Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

    Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
    Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

    Työhön integroitu oppimisväylä:
    a) Perehdyt itsenäisesti opintojakson materiaaliin ja teet tarvittavat
    oppimistehtävät. Osallistut opintojakson välikokeisiin ja halutessasi yksittäisille oppitunneille
    b) Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit tulla suoraan opintojakson tenttiin.

    Opiskelijan työmäärä

    Opiskelijan työmäärä on 135 h, josta n. 55 h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 h itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

    Tentit ja muut määräajat

    Opettaja järjestää opintojaksosta 3 tenttitilaisuutta lukuvuoden aikana.