Backend-ohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TI00CW70-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Teemu Saarelainen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
-
TIKT17SPPELITIKT17SPPELI
Tavoitteet
Osaat toteuttaa pelissä tarvittavan yksinkertaisen backendin palvelimelle.
Osaat suunnitella pelin frontendin ja backendin välisen yhteistoiminnan ja toteuttaa siihen tarvittavan rajapinnan.
Osaat hyödyntää olemassa olevia valmiita komponentteja tai järjestelmiä pelin backendin toteuttamisessa.
Sisältö
Mitä ominaisuuksia pelissä tarvitaan järkevän backendin toteuttamiseksi?
Kuinka toteutetaan yksinkertainen pelin backend palvelimella?
Miten kommunikointi ja rajapinta pelin frontendin ja backendin välillä kannattaa tehdä?
Mitkä ovat tällä hetkellä suosituimmat teknologiat ja valmiit komponentit pelin backendin toteuttamisessa?
Mitä turvallisuusseikkoja tulee ottaa huomioon backendia toteutettaessa?
Miten suorituskykyvaatimukset vaikuttavat pelin backendin teknologiaratkaisuihin?
Opiskelumateriaali
Luentomateriaalit yms. sähköisessä oppimisympäristössä, www-lähteet, pelimoottorien ohjeet ja referenssit.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 135h, josta 70h lähiopetusta ja 65h itsenäistä työtä (harjoitustehtävät ja -työt).
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Ohjelmointi
Ohjelmointi 2
Tietokannat
Johdatus pelimoottoreihin
Pelisuunnittelu
Game Data