Erityiskasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: AV00CW14-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.04.2019 - 14.04.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.05.2019 - 31.08.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
- Toimipiste
- E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 10
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Leila Pekonen
- Vastuuopettaja
- Leila Pekonen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Xamkin tutkintolaiset (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Xamkin tutkintolaiset
- Opintojakso
- AV00CW14
Toteutukselle Erityiskasvatus AV00CW14-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opintojakson käytyäsi:Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.
Sisältö
Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?
Opiskelumateriaali
Moodle-alustan opiskelumateriaali sekä teos Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus sekä teos Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan kokonaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan tulee kirjautua Moodle-alustalle kahden viikon kuluessa. Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä verkossa ja oppimispäiväkirjan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
Verkkopohjainen opiskelu 135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 ja oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä. Koko opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanoista. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.