Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: AV00CW14-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.04.2019 - 14.04.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.05.2019 - 31.08.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Vanha_Avoin AMK ja täydennyskoulutus (vanhettu)
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 10
Koulutus
Sosionomikoulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Xamkin tutkintolaiset (Koko: 10 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Avoin AMK
Xamkin tutkintolaiset
Opintojakso
AV00CW14

Toteutukselle Erityiskasvatus AV00CW14-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opintojakson käytyäsi:Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Opiskelumateriaali

Moodle-alustan opiskelumateriaali sekä teos Pihlaja, P. ja Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus sekä teos Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkomassa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan kokonaan Moodle-verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijan tulee kirjautua Moodle-alustalle kahden viikon kuluessa. Verkko-opinnot sisältävät itsenäistä opiskelua, oppimistehtäviä verkossa ja oppimispäiväkirjan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ei ole.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei ole.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

Verkkopohjainen opiskelu 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 ja oppimispäiväkirja asteikolla Hyväksytty/ Täydennettävä. Koko opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanoista. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Siirry alkuun