Siirry suoraan sisältöön

Tutki, kehitä, raportoi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MO00DB99-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.12.2019 - 10.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 26.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Opettaja

  • Leena Muotio
  • Marko Raitanen

Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät

  • GRKV18SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus
  • VV2019-2020
    Valinnaiset opinnot 2019-2020
  • REKV18SP
    Restaurointi, päivätoteutus
  • SKKV18SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi
- omaksut analyyttisen, kriittisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen tutkimus- ja kehittämistyössä
- osaat toteuttaa tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheet: aiheen valinta, suunnittelu, tiedonhaku ja tietoperustan luominen ja lähteiden tarkoituksenmukainen käyttö, toteutus, suullinen ja kirjallinen raportointi, arviointi, julkaisu
- tunnet erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä laadullisen, määrällisen ja prosessuaalisen lähestymistavan kannalta
- osaat käyttää sekä laadullista, määrällistä että prosessuaalista lähestymistapaa omassa työssäsi
- harjoittelet tutkimuksen luotettavuuden arviointia ja eettisten periaatteiden toteuttamista

Sisältö

Suorita tämä opintojakso ennen oman alasi syventäviä opintoja tai opinnäytetyöprosessin alkua. Opintojakso soveltuu kaikille ammattikorkeakoulun opiskelijoille alasta riippumatta. Opintojakso antaa perustiedot tutkimusmenetelmistä.
Opintojaksolla perehdytään seuraaviin asioihin:
Mikä on opinnäytetyön tutkimus- ja kehittämisprosessi ja sen vaiheet?
Millaista on tutkiva kirjoittaminen?
Miten lähteitä käytetään?
Mitä tarkoittaa tutkimusetiikka ja tki-prosessin luotettavuus?
Mitä ovat tilastolliset käsitteet?
Miten käytetään tietoteknisiä välineitä tutkimustyössä?
Miten hankitaan tilastollinen aineisto ja miten sitä analysoidaan?
Mitä tarkoittaa laadullinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät laadulliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: case-tutkimus, havainnointi, sisällönanalyysi, teemahaastattelu, kuva-analyysi, tulevaisuudentutkimus)?
Mitä tarkoittaa prosessuaalinen lähestymistapa?
Millaisia ovat yleisimmät prosessuaaliset menetelmät (esimerkiksi seuraavat: toimintatutkimuksen syklimalli ja käyttäjälähtöiset/osallistavat menetelmät, kuten palvelumuotoilun menetelmät)?

Aika ja paikka

Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.

Opiskelumateriaali

Selviää Moodle-kurssilla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Luennot ja harjoitukset Moodle-oppimisymäristössä
Raportoi 1 op, 27 h
Tutki a. kvalitatiivisesti, 1 op, 27 h
Tutki b. kvantitatiivisesti, 1 op, 27 h
Kehitä a. prosessuaalisesti, 1 op, 27 h
Kehitä b. TKI-raportti, 1op, 27 h

Työhön integroitu oppimisväylä:
Kurssin tehtävät on mahdollista tehdä nopeutetussa aikataulussa, josta tulee sopia opettajan kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Pyydettyjen osatehtävien uusiminen ja/tai TKI-raportin korjaaminen ohjeistuksen mukaan.

Opiskelijan työmäärä

Selviää Moodle-kurssilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on sisällöltään sama kuin Tutkimus- ja kehittämistyö (YYYY00214).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi on hyväksytty tai hylätty. Kurssin osatehtävät arvoidaan, kuten Moodlessa kerrotaan.
Englanniksi

Lisätiedot

HUOMAA että opintojakson nimi on vaihtunut syksyllä 2017. Tämä opintojakso korvaa aikaisemmissa opintosuunnitelmissa olevan opintojakson: Tutkimus- ja kehittämistyö.